steaman
Medlemmar-
Innehålls Antal
25 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
1 NeutralOm steaman
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Du menar att jag ska få fast en kätting runt växelhuset varje gång som jag förtöjer båten? Det innebär nog ett frivilligt eller ofrivilligt bad varje gång.
-
Natten mellan måndag och tisdag den 7-8 Juli, 01:30, stals växelhuset på vår Yamaha. Efter en snabbtitt så har jag sett flera utombordare i hamnen utan växelhus. Jag funderar nu på hur man ska kunna försvåra detta. Jag har alltid motorn nerfälld för att skydda propellern men Powertrim/Tilt har ju direktmatning och är oberoende av huvudströmbrytaren enligt branchstandard så det är ju enkelt att lyfta motorn för att demontera växelhuset. Argumenten till direktkoppling av motorn är undvikande av spänningsfall och att en frånskiljning av batteriet med motorn igång förstör generatorn. Dessutom är det enkelt att direktkoppla 12V till powertrim/tilt. Nästa möjlighet är att montera en låsbult till växelhuset som liknar en låsbar hjulbult i konstruktionen. Fördelar: säkert svår att få loss om man inte har med sig en arsenal av verktyg. Nackdelar:Bultensom kostar 800:- tål inte att stadigvarande ligga i saltvatten. Lätt att tappa bort nyckelhylsan då den är liten och endast finns i ett ex. Om man nu har båten liggnade med motorn uppfälld för att undvika korrosion så är det ännu mer inbjudande för en tjuv. Om han nu tar bort de 3 vanliga bultarna och sedan misslyckas med låsbulten kommer han att avvika och som i mitt fal sänka ner motorn igen. Jag kommer sedan att åka omkring med 1 bult till något går sönder. Vem ersätter då vad? Bulten korroderar och går inte att få bort. Några andra förslag eller ideer?
-
Synd att Storebros design är så bedagad så båtarna bara attraherar 70+. Hur ska man överleva när dessa övergår till rullator?
-
Medlem i båda men dekalerna ligger hemma då jag är inte förtjust i klisterlappar!
-
Nog fungerar det alltid, jag har kört 14 timmar med båten! Däremot tycker jag den är lite trögare är vår förra båt men den hade ju servopump. Jag tycker också att det är lite glapp vid små utslag, men det kanske är inbillning
-
Jag upptäckte att endast den vänstra slangen till hydraulstyrningen var kopplad. Den högra slangen låg pluggad bredvid. Nu undrar jag om det är korrekt! Varför inte ansluta båda? Båten är en Buster Magnum, en månad gammal, med en Yamaha 225.
-
I trånga hamnar så är propellern skyddad då drevet är nerfällt, upphissad kan mindre kompetenta båtförare kröka propellerbladen vid tllläggning.
-
Idag fick jag vår nya Buster Magnum med QL BTS som är Volvos variant på trimplan. Jag har fått vänta på båtleveransen i 3 veckor pga trimplansleveransen men båtsäljaren insisterade på dessa trimplan. Efter första testen är jag possitiv! Bara en sån sak som att trimplanet går tillbaka då man stänger av båten! http://www.great-water.com/pages/QL/QL_Trim_Sys.htm
-
Det blev ett Yachtsafe Fritidsbåtlarm som ska va det bästa för vattenskoter och funkar det där så funkar det i vår båt. Jag la till en trådlös rörelsesensor. Om jag monterar den högt upp i benutrymmet på förarplatsen så kommer jag få en lob som inte fångar någon strålning från kapellet.
-
Det var precis det jag misstänkte! Nu har jag sökt efter trampdetektor utan att finna någon produkt. Någon som kan länka!
-
En tryckkänslig matta borde vara det enklaste sensorn som dessutom inte falsklarmar. Dags att undersöka!
-
Vi har båten liggande vid en brygga med centralt läge och hamnpromenaden några meter från båten. Jag skulle nu vilja installera ett larm som skrämmer iväg valpar som funderar på attl använda sittbrunnen under kapellet som sängkammare eller partyrum. Finns det något larm som lämpar sig för det ändamålet? Vilken typ av sensor triggar på människor och fungerar under kapellet i en båt?
-
För fyra veckor sedan ställde jag några frågor servicechefen på Brunswick. två vecker senare upprepade jag samma frågor till VD. Båda tiger som muren och önskar antagligen att dom arbetade på Volvo Penta. Jag kan nu konstatera att Brunswick inte är intresserade av att: ta ansvar för felkonstruerade produkter genom att stå för materialkostnaden vid haveri, förebygga att ytterligare kunder får motorras på grund av fastrostade övertrycksventiler eller försäkra presumtiva kunder att konstuktionsfelet är avhjälpt i nya motorer. Vår slutnota för Mercruisers nonchalans slutade på över 70.000:- och som sagt när händer det nästa gång?