Gå till innehåll
fredag 27 december 2024

Dixie2

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Dixie2

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Är det någon här som vet en kapellmakare som har en mall till min Cresent 480 quattro. Det jag har är så slut o trasigt så det går inte att malla efter.
  2. Halloj igen! Visst är det så att väljer man den typen av motorer så kommer det att kosta mer. En bensinare kan du nog köpa bra mycket billigare, men du kommer få mycket svårare att sälja den. Och det blir dyrare att äga med. Tyvärr tycker jag du är helt ute och cyklar om du vill ta dig fram i den farten på sjön. Råder dig att antingen nöja dig med 7-8 knop eller att öka till 17-18 för att få en mycket bättre gång. Usch vad jag svamlar, men det är vad jag tycker. Skulle du utföra din resa på 4 veckor är du tvungen att åka drygt 30distans per dag. 7knop=4,5timme om dagen. 18knop=1tim40min om dagen.
  3. Då tycker jag du ska strunta i o lyssna på alla tokstollar.. ÅK! Slog snappt i mitt program fick det till ca 850 distans, åker du som folk så ska du kunna åka i snitt på 1 liter per distans. Beror förstås på vilken båt du köper. Mitt råd är att tänka på vilken båt du skall ha, det är stora vatten du skall utpå. Hur lång tid har du räknat med att det skall ta?
  4. Det skall sitta en identitetsbricka på motorn med mod,nr: serienr: mm där brukar även årtalet stå.
  5. Jag har haft en Crecent 480 quattro en tyngre båt, med 75hk. Jag hade även powertrim och stålpropp, den gjorde 37 knop. Det du skulle kunna göra är att prova trimma ut den tills den börjar att gunga med fören i ca 30knop, då backar du ett steg på trimpinnen. En bra marschfart för din båt är då ca 22-24knop min gissning är då att du kommer ligga på en förbrukning på 0,75l/nm. höjden på plattan bör vara i höjd med båtten. Höjer du den får du troligen bara problem med att motorn suger luft vid kraftiga girar. Framförallt vid vattenlek. Lycka till
  6. Du har helt rätt illern. Det är bara det att jag haft förmånen att bli fostrad på en större båt med flybridge, att sitta på taket o styra med fötterna fina dagar är nog det närmaste flybridge jag kan komma på en Maxim. Nu är det inte ett sätt att nedvärdera maxim på ngt sätt, jag älskar denna båt
  7. Mina farter är tagna från gps vilka jag litar på, varvräknaren förmodar jag att den stämmer. Hur kan man kolla den???
  8. Tack för det Enligt böcker och skylt på båten ligger marsch varvet 200 under max! Jag har inte vågat varvat mer än 3800rpm=8,2 knop. Enligt min bedömning så ligger maxvarv för att marscha i någonstans vid 2800rpm=6,65knop. Vilket räcker bra för oss. Det verkar vara ganska överänsstämmande med era erfarenheter. Det jag igentligen är ute efter är att få båten mer kusrsstabil. Jag försökte dyka och se vilken propp jag har sitter på, men det gick inte att se ngt. Fick ju med en extra 15x13 vid köpet. Det är bara att ha tålamod...Jag har gjort 2st bränsletester. Vid 2200rpm =5,55knop så drog den 0,51l/nm, och vid 2700rpm =6,45knop drog den 0,73l/nm. Resultatet blir då att öka 500 varv ger knappt 1 knop men ökar bränsleförbrukningen med 43%. Hur mycket har ni vågat varvat ur era MD21 or? Enligt en massa goda råd skall inte denna motor varvas mer än 2400rpm för att den skall hålla bra... Jag har ingen kunskap alls om hur mycket sanning det ligger bakom det påståendet.
  9. Illern Det var min första tanke, har letat o letat utan resultat. Sen hitta jag Maximklubben på denna sida. Tyckte mig läsa att där skrevs det att de slutat tillverka den. Rätta mig om jag har fel. Jag skall läsa på det igen. Jag stog och studera den vid utö på semestern, det var första gången jag såg den på nära håll. Den verka riktigt smart. Men såg samtidigt något vek ut??? Skulle den hålla för mina 86kilo att sitta på?
  10. Hur gick köpet till? Även om det inte det går att lasta säljaren. Så borde han/hon kunna vara behjälplig på något sätt. Även om de inte märkt problemet så kanske de gjort ngt annat, som kan ge en fingervisning om vart du skall leta felet.
  11. Ja det är min tanke just nu. Håller på att leta på nätet efter en bra sida för hur man skall gå till väga. Jag är duktig på trä, tror inte jag får några problem med själva grunden. Mina svärigheter kommer att bli att plasta, har bara gjort småsaker tidigare. Jag ska även ha in ett par luckor i taket, samt att det skall hålla att gå på. Det är därför jag kommer att välja att jobba med plywood. Vore det inte för styvheten så skulle jag kanske bara använda massonite men i övrigt samma princip.
  12. Hej. Jag tycker också att jag åker med för liten propp, vet dock inte vad jag har. Det är det första jag ska kolla när den kommer upp över ytan. Jag fick med en extra när jag köpte båten. 15x13. Har gjort en liten koll på fart o varv som jag gjort på en fil. Har du någon mail så kan jag skicka den, såkan du jämföra med vad jag får ut. Vore väldigt intressant för mig att veta om det är så det ska vara. /Dixie
  13. Hej! Fick problem med min laddning i slutet på förra sommaren. Det blev mitt vinterprojekt att reda i det, Efter att ha läst en hel del om El i båt så tog jag beslutet att bygga om det efter skyllermarks princip. Fungerar perfekt. Se http://www.skyllermarks.se/artiklar/att-hitta-och-atgarda-fel. Där kan du fördjupa dig om el i båt.Det är så svårt att säga vad felet kan vara. Det är nog bara att börja från ett håll. Jag gissar på kablage eller kontaktytor. Lycka till
  14. Hejsan! Är själv inne på samma sak. Jag har en Maxim som jag vill plasta in för att slippa det främre kapellet. Jag tror i mitt fall att det är enklast att få det bra genom att bygga i plywood först och sedan plasta in den. Det kommer att bli mitt vinterprojekt. Lycka till /Dixie
  15. Hej på er alla. Jag är nu ny i denna klubb och ser detta som ett perfekt sätt att dela med sig av sina erfarenheter. Vi köpte våran Maxim för två sommrar sedan nere i st: annas skärgård. Vårat hemma vatten är i mälaren, närmare bestämt i Enköping. Vi är jättenöjda med vårat köp. Vi är en familj på 6st och det fungerar alldeles utmärkt att få plats i den. Det jag själv gjort är att bygga om elsystemet för laddningen, inga problem alls i år med strömproblem. Jag har läst igenom snart allt på detta forum, en del saker är ju ganska länge sedan... för att jag skall kunna komma in i diskusionen. Jag har många tankar om förbättringar för våran pärla. Men just nu är det viktigaste för mig farten! Jag har orginalmotorn MD21B i bra skick. Våran Marchfart ligger på ca 6 knop,vid 2600varv. Hur ser det ut för er? Jag skulle vilja nå 7,5knop, för då tycker jag båten går stadigare. (3400varv och går ej att prata med varandra.) Jag har på ett enkelt sätt försökt sammanfatta hur våran maxim tar sig fram ivattnet. Mailar det gärna om någon är intreserad. Tacksamm för alla kommentarer. /Dixie
×
×
  • Skapa nytt...