Dreamspace
Medlemmar-
Innehålls Antal
30 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Dreamspace
-
Placering
Fänrik
-
Testa att blåsa med tryckluft genom soppaslangen in i förgasaren... Kan hända att 2-t oljan kladdat igen något i förgasaren. Jag fick göra så på grabbens cross som stått sedan i höstas. Ett tips innan du river isär grejerna.
-
Du råkar inte ha sånt soppafilter som sitter i en glaskropp inne i maskin? På min gamla Sucka maskin hade packningen till glasbehållaren pajat så maskin sög tjuvluft där. Kopplade förbi och ersatte med annat filter och maskin gick kanon. Råkade av en händelse se att det läckte där när jag hade kåpan öppen och klämde på bollen på soppaslangen.
-
Tjo! Jag letar alltså en lättdriven planande båt, hardtop under 5meter. Kostnad runt 10-15000. Kollade på Winth båtarna, men det verkar ju vara rena blysänkena? Tunga som synden om jag fattat rätt? Motorstorlek ca 50-60hk fyrtakt. Har idag en kortrigg Yamaha F25AE som jag tänkte flytta till båten i början så det bör då vara en kortrigg med. Flipper HT450 är förvisso gammal, men den verkar lätt... Och det är en fördel. Hur funkar en sån? Har ni några bra tips? Mvh
-
Fungerar med vanlig OKQ8 soppaslang.... Den svarta armerade sorten. Enkel eller dubbla klämmor beroende på vad man känner för. Ett tips är att se till att få ur allt vatten om det kommit in något. Hade lite lustiga fenomen själv efter samma händelse. Planen reglerades olika snabbt och fungerade inte tillfredställande. Fick göra rent ordentligt.
-
Du har ingen känsla själv hur du tycker varvtalet ligger? Om den når fullt varv otroligt snabbt eller rent av inte varvar mycket alls. Är ju ändå en 85a så risk finns väl att den är sliten?
-
Min resp max WOT är varvtalen motorn skall ligga mellan vid färd och full gas. Så eg är det inget fel om den inte varvar mer än ca 5200... Vill du ha upp den högre så får du kanske gå ner ett hack i propeller. Att varva motorn utan växel säger inte ett skit, vilken slutkörd motor som helst klarar att varva upp till 6000 utan belastning. Är du orolig att motorn är sliten så ta komp prov. Jag måste säga att jag ser det som väldigt otroligt om man lyckats kört slut på en 4taktare på 2-3 somrar bara för man inte servat. OK om motorn gått dagliga turer på 4 timmar eller mer hela somrarna och på högre varv. Annars inte.
-
Nu skrev han inget om det..... Så det är väl inga fel med en del hyfsade förslag istället för att alla ska tänka nä han har nog det o det o det o det, och det felet är det nog inte så jag är tyst då kommer man ju ingen vart. En del förslag kan tyckas dumma, men om man ska bli kritiserad för man kommer med förslag lär ingen jäkel vilja säga flaska till slut, och vad ska man då med forumet till? Så istället för att slå ner på mitt förslag kan du ju komma med ett eget. Tex att kolla om powertrimen funkar? Eller nåt...
-
Den där borde gå som ett troll tycker man ju. Ser ut att vara ett vanligt planande skrov. Hur ligger båten i vattnet? Står fören rakt upp kan jag ju förstå om det går sakta... Någon sa till mej att när båten ligger still ska snurran ha en rät vinkel mot vattenytan. Så kolla hur riggen står.
-
Tycker kanske inte det är någon idé att varva upp den i tomme till 6000? Vill du bara se om den klarar eller vad är vitsen? Den viktiga är ju hur den går när den driver båten. Enklast är ju att ta reda på vad som är max varvtal vid färd och sedan gå vidare om det är så att din motor varvar för lite. Är du inte missnöjd med toppfart/soppaförbrukning/acceleration så låt det vara som det är istället för att hänga upp sej på ett varvtal. Enligt deras specar så är 5200 helt ok.... Motor Specs Manufacturer: Mercury Year: 2007 Horsepower: 25.0 Cylinders: 3 Type: 4 stroke Gear Ratio: 1.92:1 Min WOT RPM: 5000 Max WOT RPM: 6000 Spline count:10 Drive Type: Outboard Senast ändrad av Dreamspace | 12 juli 2010 | 15:02
-
Definiera smäller till annars blir det svårt som hundan att ens gissa. Förgasarknall, metallisk smäll eller annan misständning? Eftersom den vibrerar kan man nog anta att den inte går på alla burkar. Kolla gnista på stiften först, onödigt att köra motorn om det inte är stiften som är trasiga, kan ställa till mer trubbel bara. Att det tryckte ur bensin låter ju lite halvknepigt, men kom det av en knall genom förgasaren må det vara hänt. Skruva ur stiften och kika så alla kolvarna rör på sej så det inte är en vevstake.
-
Rickard... Är det aktuellt än så vet jag troligen om ett 200 drev för ganska billig peng. Nackdelen är att det skiljer lite på bultarnas placering i skölden mot ett 100 drev så du åker på att plasta igen 100 drevets bulthål i akterspegeln och borra nya. Jag kan ha fel, men fick detta berättat för mej innan ett båtköp där drevet var trasigt. 200 drevet har även inbyggd avgasdel, men det behöver du ju inte använda om du inte vill.
-
Problemet kan vara kondensatorn.... Är den trasig så börjar den spöka när den blir varm samt har svårt att gå på lågvarv och orkeslös motor. Iaf fick jag det fenomenet på en Amazon jag hade för ett antal år sedan. En annan grej kan vara om inkommande lednings backventil i bränslepumpen släppt. Då har du svårt med tomgång för motorn måste själv suga fram soppan, men när du gasar mer får du större sugkraft och lyckas få motorn att gå. Detta fenomen på samma nämnda Amazon under en tripp till Öland en sommar. Var ett rent h-e i bilköer. Fick dra gasen i botten varje gång jag skulle starta bilen och sedan hålla varv på den. Bara 2 tips som du kan kolla... Tala gärna om vad som var fel, kan ju hjälpa andra... /Nicke Senast ändrad av Dreamspace | 12 juli 2010 | 11:46
-
Skiljer inte toppen lite med andra ventiler och stålsäten? Eller är det en skröna? Vad jag fick höra så sitter det natriumventiler och infrästa stålsäten i en marin B20 topp. /Nicke
-
Tycker det låter lite... Kom upp i 17knop med en DT25 på min förra båt, en 5 meters trio som inte är helt optimalt planande utan hade trimplan. Visserligen kanske den är 100kg lättare, men du har 60hk mer... Hurpass motorkunnig är du? Tänkte om du hör ifall den går på alla burkar, låter som den ska i övrigt osv? Åkte med kompisen i hans båt med en 90hk och tyngre 5,5 meters båt och där hade vi en bit över 30 knop, tror det vart kring 36 max. (Kan minnas något galet)