Gå till innehåll
lördag 09 november 2024

Saltoe31

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    29
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Saltoe31

  • Placering
    Fänrik

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej, Om du plockar ur tempgivaren och lägger i en gryta med uppvärmt vatten som du vet temperaturen på,kolla med en stektermometer, så borde du kunna mäta motståndet.Värdena ska vara enligt tabellen nedan. Kan vara värt innan du köper en ny. Visar den rätt så bör det väl vara mätarfel. Kylvätsketemperaturgivare (1 alt. 2 polig) Motståndstoleranser, efter 3 min temperaturutjämning och med inkopplad driftsspänning. Åtdragningsmoment max. 20 Nm. Provningstemp. C° Singelinstrumentgivare Flybridgegivare 60° ± 4° 134,0 ±13,5 67,0 ±6,5  90° ± 3° 51,2 ±4,3 25,6 W±2,1  100° ± 3° 38,5 W±3,0 19,3 ±1,5  Tog detta ur denna manual.Se sidan 11 högst upp. http://www.slaattevik.com/manualer/volvo_Elektrosystem.pdf Jag undrar hur serviceverkstäderna kollar att mätaren visar korrekt motortemperatur ?
  2. Har hört att lagren kan ta stryk om man kör med obalanserad propeller. Jag skulle satsat på att få den kollad. Vissa firmor erbjuder iordninggjorda utbytespropellrar. Ex.vis propellertrim. http://www.propellertrim.se/
  3. Har nu provat alternativet IR-Termometer. Riktade den mot termostathuset precis bredvid platsen där tempgivaren sitter . När motortempmätaren visar 80 grader visar IR-Termometern 71,6 grader. Frågan är ju hur bra en IR-Termometer egentligen är på att avläsa temperaturen.Sen är frågan om termostathusets gods är kallare än glykolen inuti den.Hade kört en halvtimme innan mätning för att godset skulle hinna bli varmt. Toleransen på IR-termometern anges till +-2,5grader. Testar man mot huden visar den 33,4 grader.Lägger man på 2,5 grader så hamnar man på 36 grader ungefär vilket kanske stämmer på kroppstemperaturen såvida man inte har feber. Utgår man från samma feltolerans så borde termostathusets temperatur vara ca 74 grader i mitt fall. En skillnad på 6 grader mot vad temp-instrumentet visar.Vågar man lita på att motortempen är 6 grader lägre än instrumentet visar? Känns lite osäkert trots allt med denna mätmetod. Helst skulle man vilja mäta glykolens temperatur med stektermometern men den är ju inte så lätt att komma åt på rätt ställe. Att mäta i expansionskärlet lär ju vara värdelöst. Hur gör dom på Penta verkstäderna ?
  4. Blev till slut International VCTAR2 inhandlat i tyskland.Fördelan var priset samt att man kunde köpa både vit och svart vilket underlättade då man kan stryka vartannat lager med resp. kulör. www.svb.de
  5. Hej, Låter som ett bra och enkelt förslag. Givaren tar förstås temp från kylvätskan.Frågan är hur stor temperaturskillnad det är att mäta på utsidan av godset som du föreslår mot att mäta kylvätskan på insidan.Givaren sitter i sidan av termostathuset. /R
  6. Har en Saltö 31 med en Volvo Penta KAD44 Diesel på 260Hk samt duopropp drev. Jag gör av med ca 1,5liter/Distans i snitt och då kör jag 75% av tiden i ca 20-22 knop och resten ca 8 knop där det är fartbegränsning.
  7. Hej, Jag har en Volvo Penta KAD44 som senaste turen visade 95 grader vilket är lite högt. Har fått förslag från en serviceverkstad att börja med att kontrollera om tempmätaren verkligen visar korrekt värde. Verkar vara vanligt att så inte är fallet. Någon som har ett förslag på hur man enklast kontrollerar om tempmätaren visar korrekt temp ? Exempelvis att tappa ur lite kylarvätska via avtappningsskruven och provmäta den. Skulle det ge samma temperatur som kylarvätskan har vid givaren? /Robban
  8. Hej, Har fått skrovet blästrat i höstas och ska nu stryka på epoxigrundfärg i vår. Är det värt att betala dyrt för ex.vis Internationals produkter eller duger det lika bra med industriepoxi eller kanske Biltemas epoxi? Har fått förslag på en industriepoxi som heter Tikkurila Temacoat RM40. Är det någon som har erfarenhet av denna produkt ? Tacksam för förslag på lämplig behandling. Gärna från någon som gjort en likande behandling för ett par år sedan med gott resultat och som kan beskriva hur ni gjort.
  9. Hej, Mecken som jag anlitat lyckades få ut lagret med hjälp av sitt specialverktyg (avdragare) Så nu slipper jag lyfta motorn. Att sätta tillbaka ett nytt lager borde jag fixa själv. /Saltoe31
  10. Hej, Jag ska få hjälp av en mekaniker i veckan som har ett sådant verktyg och som har utfört sådana jobb tidigare och lyckats.Jag håller tummarna för att det går vägen. Jag återkommer med en rapport på hur det gick /Saltoe31
  11. Sprängskisser finns till det mesta på www.marinepartseurope.com Och det stämmer att KAD44:an bara har ett lager. Senast ändrad av Saltoe31 | 11 oktober 2010 | 21:54
  12. Hej, Är det någon som har erfarenhet av att lossa primäraxel och kullager som sitter i struten,utan att lossa motorn och svänghjulskåpan.Det är en VolvoPenta KAD44 med 290 drev. Det vore väldigt bra om man kunde ta ut axeln med lagret bakåt. Finns det några nackdelar med detta, ex.vis svårigheter med att återmontera korrekt, eller att någon bussning riskerar att trilla loss på insidan och bli kvar där. Jag har läst några äldre inlägg i detta ämne, men finns det mer att tillföra i ämnet innan jag ger mig på det så är jag tacksam. Alternativet att lyfta motorn är förstås inte lika lockande.500 kilo inne i en akterruff.....
  13. Hej, Har ett volvo penta 290 DP-E drev och en power trim pump, den med svart motor och en vit oljebehållare. På pumpen är det två slanganlutningar UP (upp) samt DN (Down). Slangarna är fästa i drevskölden,men där står inget om vilken som är UP eller DN. Anledningen till frågan är att jag haft pumpen inne på åtgärd,slipning av backventiler och nu när jag provat så fungerar det att tilta upp/ner vid låg belastning 6-8 knop. Vid högre farter orkar den inte tilta ut. Enligt tips så skulle detta kunna bero på att jag förväxlat slangarnas anslutningar eftersom det är olika tryck i UP resp DN och då får man tydligen den effekten. Har provat att växla plats på slangarna med då stämmer inte elektroniken längre.Trycker jag ner så går drevet upp och tvärtom. Det är iju nte helt omöjligt att även elektroniken är felkopplad.Motor och drev monterades i båten i fjol och det kan ju faktiskt blivit felmonterat. Någon som kan något om detta ?
  14. Hej, Tack för dina tips. Att våtslipa är kanske det som gäller,men man är ju lite rädd för att gelcoaten är väldigt tunn,alternativt att den är missfärgad rakt igenom. Vilken grovlek på våtslippapper tycker du jag ska börja med? /RE
  15. Hej, Jag har avlägsnat en del av bottenfärgen på skrovsidan. Den frilagda Gelcoaten har blivit missfärgad av en tidigare använd grön bottenfärg. Jag har provat med Autosol samt därefter Oxalsyra utan att det verkar hjälpa. Missfärgningen har väl gått in i gelcoaten.Hade den bara varit på ytan så vore det nog enklare. Oxalsyra har jag blandat 1 del ca 8 delar vatten. Har provat att stryka på 3-4 ggr och väntat 5-10 minuter däremellan innan jag sköljt med vatten. Någon som har tips på hur man kan få bort missfärgningen. Ska man fortsätta med oxalsyra och dra på många gånger i hopp om att det bleks lite varje gång. Tacksam för förslag.
×
×
  • Skapa nytt...