AndersLa
Medlemmar-
Innehålls Antal
7 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm AndersLa
-
Placering
Kadett
-
Hur har du mätt förbrukningen? Enbart genom instrument eller har du mätt hur mycket du tankat och jämfört med faktiskt körd sträcka? Tänkte om det är så enkelt att instrumentet för förbrukning är felkalibrerat... 3-4 l/nm är ju rejält mycket, den bör väl knappast dra mer än 1,0-1,5 l/nm?
-
Dirk är det nog du tänker på!
-
En anledning är säkerligen att en marinmotor ofta går på kanske 80% av max rpm i marschfart, så kör man inte speciellt ofta med en bil. Det innebär att man konstant utnyttjar rätt mycket av motorns effekt vilket självklart ger högre interna belastningar. Dessutom är det rätt mycket mer motstånd i vatten jämfört med att köra bil som rullar på asfalt och bara luftmotståndet, det blir som att köra i uppförsbacke konstant i en båt ungefär.
-
Då är det nog lite annorlunda utformning av tanken mellan 26an och 27an, jag försökte få ur tanken igår igen genom stuvfacket men den är för stor helt enkelt. Jag gjorde istället så att jag började med att suga upp så mycket diesel som möjligt ur tanken genom påfyllningshålet, sen hällde jag i lite ny diesel och blandade runt så gott det gick genom att sticka ner en plastslang genom påfyllningshålet. Efter det sög jag upp blandningen av alger och diesel igen, tillsatte ny diesel i tanken, blandade runt, och gjorde samma procedur en 4-5 gånger. Nu ser tanken helt ren ut invändigt. Nu är det dags att fylla tanken med ny diesel och lufta systemet, så får man se om ingreppet hjälpte. Bifogar några bilder på hur tanken såg ut från början och hur det blev efter några sköljningar med diesel! Sista bilden är efter tredje sköljningen eller så, sköljde ett par gånger till efter den bilden. http://img94.imageshack.us/img94/5439/tankena.png Senast ändrad av AndersLa | 19 juni 2012 | 10:25
-
Jag sitter i precis samma sits som du, men med en Sunwind 27 från 1982. Du kommer inte åt tanken från skottväggen bakom motorn, den är fastplastad akterifrån... Jag tömde hela stuvfacket i sittbrunnen på babord sida (inkl träbotten) och inspekterade. Det du kan göra (som jag har påbörjat) är att hoppa ner i stuvfacket och skruva av slangstosen mellan tankpåfyllning och tank (ca 2 dm lång) och sen skruva bort tankpåfyllningen. Då kan du sitta i sittbrunnen och sticka ner en pump för att pumpa ut både diesel och gegga. Utan slangstosen, som åtminstone i min båt inte går helt vertikalt, ser man rakt ner i botten på tanken om man lyser med en ficklampa eller tar foto med blixt. Just att fotografera med blixt visade sig lättare i mitt fall för att få ordentligt med ljus, själva inloppeti tanken är lite för smalt för att man ska kunna lysa och se bra samtidigt. Med tankpåfyllningen och locket borta (inkl slangstosen) kan du relativt lätt sticka ner t ex en oljebytarpump och pumpa ut den dåliga soppan och en del av geggan i botten. Se bara till att du har en styv slang till pumpen så den inte böjs upp, tanken följer nämligen skrovformen i botten så det blir en relativt smal ränna i botten där skiten samlas så det är viktigt att du når ner hela vägen. Ett alternativ till att krypa ner i stuvfacket skulle kunna vara att du tar upp ett hål från stickkojen in till stuvfack/tankutrymme som du sen sätter igen med en stor inspektionslucka typ http://seasea.se/Article.aspx?ArticleNo=2232 Hör gärna av dig om du kommer på något tips som kan underlätta, det är inte helt lätt att rensa ut tanken direkt! Hälsningar, Anders
-
Om blåsan inte blir hård kanske du har fel på backventilen i den? Testa att byta blåsa!
-
Jag tycker inte det låter helt rimligt. Jag hade tills för ett litet tag sedan en HT-båt på knappa 6m (vikt ca 800-900 kg med motor) med en gammal Evinrude V4 90 hk (1985) som inte drog mer än 1,0-1,1 l/nm i snitt över en hel säsong och därmed förmodligen under litern i marschfart. Detta då mätt vid pumpen och genom loggad körsträcka i GPS. Har du fel propeller kanske så motorn får jobba för tungt/lätt? Låter lite lite om du bara får ut 20 knop på 4000 varv med den motorn när min som var större snarare gjorde 22-23 knop i det varvtalet med lägre hk.