Gå till innehåll
tisdag 14 januari 2025

bolt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om bolt

  • Placering
    Kadett
  1. Grattis, själv väntar jag på delar från USA, kostar en tredjedel mot i Sverige... mvh Bolt
  2. Aah, det hade jag inte sett tidigare innan du nämnde det, och då har jag sökt en hel del på stator på nätet, såg dock tråden nedan nu. http://www.maringuiden.se/forum/;thread=298634&highlight=avdragare Verkar oklart om man tar risk att få obalans? Konstigt att det inte nämns alls i manualen.... (kan inte se din bild) /mvh Bolt
  3. Tack, den länken är ju perfekt . Jag ska plocka ner statorn för att kolla om den är skadad och se om någon kan mäta om det är nåt vajsing på den oxå, jag hade ju ett något för högt ohm värde i ena lindningen (153 istället för 56-78) Har du tagit av svänghjulet? Vilken storlek på bulten (tum)? Vad för sorts avdragare behövs (orginal)? Behövs de andra orginal verktygen som beskrivs i manualen? Sitter en plastskiva framför bulten, är det bara att riva bort eller är det en del av något man skall återanvända? Jag försöker resonera mej fram till vad som är grundorsaken för att kunna lita på att felet inte finns kvar. Switchboxen och likriktaren utgår jag ifrån att de behöver bytas. Det vore ju inte kul att byta vissa av systemets delar som sedan kommer att skadas på samma sätt som den första pga ett annat grundproblem... Vad jag hittat hitintills är ju alltså, avskavt trigger kablage under statorn som lagats, en kanal i switchboxen fungerar inte, likriktarn är bubblig på ytan, kan inte mäta upp hög voltsspänning från statorn vid swtchbox anslutningarna (inte ens vid hög tomgång). Någon som är bra på grundproblems analys? (Vilken info saknas för detta?) / mvh Bolt
  4. Hej, jag vill inte shanghai'a Jawe's tråd , borde jag starta en egen? Men jag är forfarande inte övertygad att min stator inte har en del i mitt el problem (vilket gör det intressant att koppla liknande problem) Har läst på en del amerikanska forum att statorn på dessa modeller orsakt en hel del problem genom tiderna. Har också uppmärksammat att likriktarn är bubblig på ytan vilket borde bero på för höga temperaturer (stömmar/spänningar). Så den ska jag byta ASAP. Ganska säker på att jag har 9 el. 16 amp Black stator (hur vet man vilken man har?), hittar nämligen ingen adapter som Red stator skall ha.... Mätvärdena för de blå och röda kretsarna hittade jag som sagt på andra forum och åtminstone borde jag kunna mäta en låg spänning på ena och en högre på den andra men det lyckas jag inte med. (reservation för felhantering av mätinstrument) /mvh Bolthttp://www.maringuiden.se/forum/;write=new&threadID=303381'>
  5. Tack för svar, vore ju käckt att ha en annan box och prova innan man beställer... Har ringt runt lite i Gbg för att höra om det finns begagnade men inte haft tur, hittade ny för 3000:- i Sverige men för $150 på Ebay, borde väl funka att skicka efter. Enda jag funderar över är mätvärdena på statorn, om det är avbrott så är det ju enkelt men om man som i mitt fall har ett högre ohm värde på röd-röd/vit krets (mellan Röd och Röd/Vit som skall vara mellan 56-75 men jag har 153 ohm) vad kan det innebära? Jag har försökt mäta upp spänningen med ett Automotive Fluke 88 som visar peakvärden men får bara 30V i både blå -blå/vit samt i röd-röd/vit krets men jag är inte säker på att jag hanterar instrumentet rätt... Läste att man ska få över 120V i ena kretsen. Någon som vet varför det är två kretsar? Och om fel på switchbox kan orsaka för låga spänningsnivåer? /mvh Bolt
  6. Hoppar på denna tråd då vi har liknande problem. Jag har en släkting motor (?) Mercury Jet 40, fick tändningproblem på en cylinder och försökt har hitta problemet. Hittade skavd trigger kablage under svänghjul/stator (vit ledning av) som jag fixat (kan mäta upp angivet ohm tal) men fortfarande ingen gnista på 2:an. Har bytt tändspole (ingen skillnad) har skiftat in och utgång i switchbox (felet flyttar sig) Nu sitter ju triggerkablaget direkt under statorn, kan det ena ha skadat det andra vid skavet? Frågan är väl egentligen hur känslig statorn är. Får alla mätvärden från statorn OK förutom mellan Röd och Röd/Vit som skall vara mellan 56-75 men jag har 153... (känns inte som väldigt stor skillnad..) Började försöka med att ta loss skyddet över svänghjulet.... tum dimension... köpa nya verktyg... hmm.. Några tips om hur jag ska gå vidare? Kan jag mäta något mer? Kan triggern vara skadad även om ohm mätning stämmer? Hur kolla? Semestern verkar vara räddad, burned back. /Bolt
×
×
  • Skapa nytt...