Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

Baloba

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    18
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Baloba

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej håller med dig till 100% en klösbräda gör allt det som 99% av alla fritidsbåtägare behöver. Sen får du som synes många kommentarer från de salta grabbarna som förstås behöver samma funktioner som en atlantångare.
  2. Hej Kanske en dum fråga - men vad gäller egentligen för att ankra på sjön? Allemansrätten? Det jag tänker på är att se ut en schysst och skyddad naturhamn med någorlunda nära till kommunikationer på land, ankra upp där och ha den som bas på sommaren. Via jollen tar man sig i land. Kan man göra så?
  3. Bra ide, kanske så småningom blir en egen sida.... ett kanontips somjag provat är att använda oxalsyra på den gula randen längs ned på skrovet. Ta en svamp vatten och kludda på. Vänta en minut och skölj bort. Det blir som nytt.
  4. Visa mej på en nimbus 26 som gått för 450000 i år....
  5. Jag bytte till en elektronisk fördelare på min gamla VP260. Allt gick bra till i somras då all gnista var borta när vi skulle åka iväg en härlig dag. Efter visst besvär konstaterades att tändplattan som sitter under fördelarlocket var trasigt. Iväg till Hansen racing för att köpa ny. I med den nya och fortfarande dött. Fick hjälp av en mek som visste hur man kontrollmäter den och han konstaterade att även den nya var död. Iväg till Hansen racing igen för inköp av den sista de hade på lager.... monterade den och det funkade. I går var det sjösättningsdags allt gick bra och motorn startade och gick i 30 sekunder därefter tvärdött. Tändmodulen igen...... Hoppas Hansen har fyllt på lagret. Nu till min fråga - är det fler som haft problem med den? Eller har jag något elfel som bränner livet ur dom???
  6. Sorry, Stockholmssyndromet du vet. Bor i Stockholm alltså, norrort.
  7. Hej Det är ett VP270 drev, jag bytte olja i våras, samma som i motorn, alltså ingen speciell drevolja eller transmissionsolja. Tyvärr så hällde jag ut allt i klubbens oljetank så jag kan inte köra separeringstricket. Någon som har tips på en bra drevmekaniker? Jag har inte prylarna eller kunnandet själv att packa om det.
  8. Skulle byta olja i drevet idag. Hade onda aningar eftersom det var vatten i drivknutsbälgen när jag bytte den tidigare. Har hört att om oljan är kaffe latte färgad så är det vatten i den och alltså läckage i drevet. När jag skruvade av pluggen så rinner en snorgrön olja ut?? Innebär det att det är vatten i den? Tacksam för tips.
  9. Om jag vrider av med nyckeln men brytaren fortfarande är på så går motorn fortfarande tills jag slår av med brytaren - det tyder väl på att den inte är kopplad i serie med tändningslåset? Hur som helst - nu är den historia, har fått hjälp att koppla om så att allt går via tändningslåset som det ska vara. Efter rengöring av förgasaren så är också problemet med att den inte ville varva upp löst, så nu är det bara att köra ;-) Tack igen för all hjälp.
  10. Hej alla Tänke ge en liten uppdatering. Efter byte av tändmodul (för andra gången) så startar den nu fint. Det är en special koppling för att starta motorn på vår båt, en separat stömbrytare som man slår av motorn med, utöver tändningslåset. Har man strömbrytaren i läge off så tänder bara motorn så länge startmotorn går. Min teori är att jag glömt tändingen på och lyckats bränna den första tändmodulen jag köpte??? Kan det stämma? Borde nog koppla om så att specialströmbrytaren inte längre behövs eftersom herr Alzheimer verkar komma allt närmare ;-) Problemet med att den inte vill varva över 2500 varv kvarstår dock, verkar vara ett separat problem. Kanske någon har en ide om det också? Bensin problem - båten stod på land hela förra sommaren? Ventil bränd? - Ska kolla kompen. Tack för allt engagemang och ha en bra fortsatt båtsommar!
  11. Oj Blir nog lite för avancerat för mig. Har just kommit tillbaka. Har satt i nya tändkablar, nya stift, ny tändmodul. Lik f-b ingen gnista. Jag ger upp nu, måste få tag på en proffsmek. I mina ögon såg den gamla inkopllingen av förkopplingsmotståndet väldigt konstig ut men jag vågar inte experimentera. Tack igen för all hjälp!
  12. Hej Nu har jag provat hemma med hjälp av bilen, jag tog hem spole, kabel och fördelare. Jag får en liten gnista, knappt större gap än på stiften. Köpte ny tändkabel och provade med en spole som jag vet är ok - fortfarande samma ynkliga gnista. Kanske beror på kablage och skit bakom spakarna. I alla fall så verkar det ju inte vara spolen eftersom det ju blir samma gnista med ny spole och nytt kablage på min testrigg. Kom på att jag också mätte spänningen till spolen när jag körde startmotorn i båten - 9.5 v - räcker det? Har ett förkopplingsmotstånd i båten. Är det fördelaren som är felet då? Ska försöka Guestssons metod som han beskriver ovan eller har du någon annan metod för att se om fördelaren är ok?
  13. Fantastiskt med all kvalificerad hjälp! Stort tack. Ska prova.
  14. Hmmm försökte efter bästa förmåga göra som du sa. Till tändspolen finns två anslutningar. Mellan dom två finns ingen spänning, men mellan den ena och jord på blocket är det 12 v. Det är alltstå inte jord på den ena anslutnignen på tänspolen. Ska et vara det? Är det i så fall det som är felet? Törs jag ansluta den som inte är jordad till jord?
  15. Ska prova det imorgon. Hör av mig. Tack!
×
×
  • Skapa nytt...