-
Innehålls Antal
39 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm gragru
-
Placering
Fänrik
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Nu är motorn bytt, och provturerna har gått utmärkt. Eftersom den nya motorn bara var marginellet starkare än den gamla, så valde vi till slut att använda alpha-drevets pump. Men en sak som inte fungerar så bra är växlingen fram-neutral-back. Om jag kör framåt, och lägger i neutral så är drevet fortfarande i framåt-växel. Samma sak om jag backar, och lägger in neutral, så är jag fortfarande lite i back. Om jag ska lägga till, och försöker växla mellan fram och back lite mer frekvent är dessutom växeln väldigt trög att växla. Resultatet är att jag dundrar in i bryggan...eller åker ut från Y-bommen. Teorin är att växelwiren är uttäjd och bör bytas. Men sen har jag också sett ett resonemang om en switch, som ska koppla bort tändningen för några cylindrar när växeln läggs ur, dvs från växelläge till neutralläge. Motorn hostar till och växeln hoppar snabbt ur. (från drev.se) Detta ska skilja sig mellan äldre Mercruiser och MPI. Någon som vet något om detta?
-
gragru började följa Sätta in en nyare mercruisermotor
-
Stort tack för alla svar. Hade gärna köpt ett bravo-drev, men min plånbok tillåter tyvärr inte det. Ett par funderingar som uppstått, om man gör en skrovgenomföring för kylvattnet, ska det vara ett hål in, och ett hål för utgående vatten? Någon som vet var hålen bör sitta? Om man inte använder alpha-drevets vattenkylnings-system, finns det risk att alpha-drevet får för lite kylning? Många frågor, och jag hade verkligen önskat att man kunde lite mer. Har hittat en mekaniker som kan hjälpa oss med nästan allt, men just vattenkylningsfrågan, och att göra en genomföring var han inet sugen på.
-
För fyra år sedan frös min Mercruisermotor 5.0, och ekonomin tillät då inte ett motorbyte. Motorn jag nu äntligen köpt är anpassad för Bravo-drev, men jag har Alpha-drev 1. Hur svårt är det att själv montera in den (om man har tillgång till kran) 2. Vilka anpassningar måste göras mellan nya motorn och mitt gamla alpha-drev? (det sitter ju en vattenpump i nya motorn, men alphadrevet har också en vattenpump) 3. Finns det orsak att fundera på drevets och motorns utväxling? Alla svar mottages tacksamt.
-
I vinter blev vår båt frostskadad och ena kyllimpan och (tyvärr) motorblocket spräckt. Vi märkte det när vi la ut och tog en 2 minuters tur, där det visade sig vara vatten I motorrummet. Motorn gick ju dock bra, den har inte skurit. Min fråga är om motorn har något som helst värde?. Tänker att reparation av det trasiga, eller som reservdelsmotor (förutom motorblock och ena kyllimpan) kan vara värt några kronor.. Varvet som erbjudit sig att kasta motorn (utan att ha sett motorn hävdar att de inte är intresserade av motorn ekonomiskt utan föreslår skrotning (misstänker att de kanske ändå ser ett värde)). Vi köper beg motor av varvet inkl montering för 90.000 så jag kan för mitt liv inte förstå att gamla motorn inte är värd en enda krona. (Vi hade en liknande incident för några år sedan då vår 40 hk Yamaha hade pajat (kullagren rullade enligt verkstaden ut på verkstadsgolvet). Verkstaden erbjöd sig at kasta den I en container, men efter att vi bad om att få tillbaka motorn (I delar) fick vi ändå 5.000 kr via blocket)
-
Har en Searay 230 med Mercruiser 220hk 5L från 1994. Den går väldigt bra, men varningssignalen har på de senaste tre turerna börjat pipa då jag precis närmar mig bryggan för tilläggning. Kör jag fort är det inga problem, men när jag sänkt hastigheten, och kör långsamt så piper det. Lägger jag i friläge så slutat pipet. Det verkar bara vara så här efter en båttur. När jag påbörjar en tur så piper inte varningssignalen. En annan sak, som kanske hänger ihop: Har märkt att varvmätaren visar cirka 800 varv mer vid samma gaspådrag och hastighet än innan. Tidigare marschade jag cirka 22 knop vid 3200 varv, men nu måste jag upp till nästan 4000 varv för samma hastighet. Vet inte om det är mätaren det är fel på, för motorljudet låter inte som 4000 varv. Någon som har nån gissning? Tacksam för alla svar.
-
Ville göra ett tillägg, och ställa en fråga. Det visar sig att det inte är så bra att ha två regulatorer. Då den ena regulatorn ger ström, så slås den andra av, då den tror att batteriet är fulladdat. Lösningen verkar vara att parallell-koppla solcellerna före en ensam regulator. Man bör dock se till att det finns en back-diod i solcellerna, då strömmen annars riskerar att leta sig in bakvägen genom den skuggade solcellen. En fråga, det finns tre anslutningar på moderna regulatorer: 1. Solcell in 2. Batteri ut 3. Förbrukning/Last (med en lamp-symbol) Min fråga är hur kontakt 3 ska kopplas? Och ska båtens förbrukare inte vara kopplade direkt till batteriet?
-
Tack för svaret, och det har du ju rätt i, om man har omkopplaren på "0" blir inget laddat. Får nog fundera ett varv till på detta. Skaffat ny båt, ska lägga upp bild på den :-)
-
Jag har två stycken solceller (och två regulatorer). Först tänkte jag koppla in dessa på förbrukningsbatteriet, men insåg att det skulle behöva borras en del i båten. Då slog det mig att det inte borde ha någon betydelse om man istället kopplar in solcellerna i elcentralen på båten. Strömmen kommer ju till batterierna ändå. Finns det någon nackdel att göra på det sättet? Fördelen är också att jag kan, med batteriväljaren, välja vilket batteri som ska laddas.
-
Har hittat en Alfa 24, som verkar ha bra pris. Någon som vet något om båten och motorn AQ 170 (B30)? Pris är 49.000 kr, är det rimligt? Utdrag ur annonsen: Alfa 24, pentry, kylskåp och toalett (tveksamt om de två sista fungerar, jag har aldrig använt dem). Maxfart 25 knop, marschfart 21 knop. Motor och skrov är i mycket bra skick, liksom inredningen. Utrustning: Motor AQ 170 (B30) Nytt kapell (2010) Bytt durk, med ny Nautolex (2011) Bytt avgaslimpa, svindyr... (2011) Ny Nautolex som räcker till hela däcket (alternativt kan man måla däcket) Aluminiumbockar, Press & Son Skräddarsydd täckställning i aluminium, Press & Son (2010) /Micke
-
I höstas blev det aldrig av att jag konserverade min 2-takts utombordare. Motorn har hängt helt oåtgärdad lodrätt på båten hela vintern. Frågan är vad jag borde göra med motorn nu, innan jag sjösätter? Tacksam för alla svar.
-
Glädjande nyheter. Jag har precis forsat fram i dryga 20 knop. Det var som ni trodde, propellern slirade. Efter att ha köpt en ny så går nu båten som den gjorde för tre år sedan. Stort tack.
-
Tack för alla svar. Nu har jag skruvat bort propellern. Kan man för handkraft märka om propellern slirar? Jag provade med skiftnyckel och en bult, men kunde knappt rubba navet. Det sviktade lite bara. Kanske behövs det betydligt starkare krafter för att rubba ett slirande nav?
-
Jag har ett mycket märkligt problem. Min båt och motor går betydligt mer långsamt än förra året, och ännu mer långsamt än förra motorn. Köpte båt med utombordare, en Uttern 495 HT och en 40hk Yamaha 2-takt med kort rigg, Den gick som ett spjut och jag var nog uppe i 25 knop som bäst. Sedan havererade motorn och jag köpte en begangnad motor, en Mariner 40hk, 2-takt med lång rigg. Körde med denna förrförra säsongen och kunde nog komma upp i 18 knop. Eftersom båten ska ha kort rigg så byggde jag upp akterspegeln så kavitationsplattan ligger i höjd med båtens botten. Förra säsongen kunde jag dock med stor ansträngning komma upp i 16 knop. I år tog vi én tur, och plötsligt var det näst intill omöjligt att komma upp över 10 knop. Tänkte att skotten kanske var vattenfyllda, eftersom båten ser ut att ligga lite lågt jämfört med samma båt jag sett på bild, men där var det snustorrt. Har tiltat motorn i olika vinklar, utan framgång. När jag gasar på motorn så sprutar det mer vatten, men hastigheten ökar marginellt. Motorn är inlämnad på verkstad varje år, över vintern, och servas och förvaras. Är det någon som har nån teori på vad det kan bero på? Tacksam för alla svar!
-
Stort tack för det svaret, och det var nog lite som jag misstänkte. Elmotorer och solceller har lite för låg effekt för att kunna tjänstgöra som enda drivkälla. Ett par fyrtaktsmotorer låter som ett betydligt mer realistiskt alternativ, om än något dyrare...
-
Egentligen är det ju självklart korkat att ha ett elverk som driver elmotorer, men så här tänker jag:. Elverket är tystare än en utombordare. Tanken är dessutom att detta ska vara ett kompliment, då den huvudsakliga drivkällan är solceller, och eventuellt vindkraft. Jag har gjort en skiss på min drömhusbåt, där jag satt 4 elmotorer på den. Jag har dock ingen aning om detta räcker. Varje motor ska tydligen orka cirka 500 kg båtvikt, så 4 motorer borde då orka 2 ton, och 4 knop. Dessa motorer drar cirka 50 A styck, så 200 A kommer behövas en regnig dag.