Hej! Är ny här på forumet, och jag har funderingar kring en Tohatsu tvåtaktare, 50 hk, årsmodell 2003. Den är körd cirka 10-15 timmar per år och har varit i familjens ägo sen den var ny. Olja är bytt varje år, ibland av verkstad, ibland av oss i familjen. Efter vissa problem, som jag ska återkomma till, så säger verkstaden att det ser ut som om den har skurit och det kommer att kosta cirka 20 000:- att laga den… Bakgrund: Båten finns i Söderhamn. Min bror och hans familj skulle premiärköra för året och åkte ut till en liten ö som finns där i skärgården. Ut går allt bra, men på hemväg tvärdör motorn bara. Till slut får brorsan igång motorn igen, men alla försök att köra på höga varv gör att den tvärdör. Till slut kör han hem på låga varv. Jag kommer hem, och tillsammans tittar vi lite på motorn bror och jag. Ingen av oss är några båtmekar, lite moppemek är det enda vi har i bakfickan. Vi konstaterar att det finns olja i oljebehållaren, att oljefiltret ser okej ut och det verkar komma bensin till motorn från bensindunken. Men: det känns som om det inte blir något ordentligt tryck i handpumpen. Vi startar upp motorn, och den verkar okej, men efter en stund går den sämre och sämre. När vi försöker föra ner handreglaget för tomgångsvarv (hoppas ni förstår vad jag menar) och lägga in växeln, så dör den omedelbart. Hum. Vi åker och köper en ny handpump, men till ingen nytta. Efter att ha kopplat in den (åt rätt håll) så blir resultatet det samma. Det vi funderar kring är om bränsletillförseln trots allt inte är som den ska, att det är något fel i systemet? Nästa steg är att lämna in båten på översyn på verkstad. Den aktuella verkstaden är Forsells i Söderhamn, den enda verkstaden som mekar Tohatsu i regionen. De är ganska säkra på att problemen vi beskriver beror på för gammal bensin. ”Det är så mycket skit och tillsatser i bensinen nuförtiden”, säger de. ”Jaha”, säger vi. Forsells tömmer systemet på bensin och smörjer förgasarna. De provkör motorn med sin utrustning i flera minuter och den ska enligt deras utsago fungera väl. Perfekt! Hela släkten ska ut på en ö veckan efter. Brorsan och syrran släpar upp båten till Njutångersfjärden och provkör den en kort runda, och minsann – den går som den ska. Jag och min familj är de som ska åka första svängen ut till ön. Vi packar i och sätter oss för att köra. Jag tycker inte att den går riktigt som den ska på tomgången, men vi drar iväg och det går som en dans – i en och en halv minut, sen tvärdör den! Jag får upp den i hög fart ytterligare två gånger, men vid bägge dessa försök går den kortare och kortare tid på max. Sedan är det tji att få i växeln och köra iväg utan att den lägger av på en gång… (Som tur var fick vi låna mosters båt, så semestern fungerade ändå!) Jaha. Upp med båten på kärran och tillbaka till Forsells. De är konfunderade, men kollar bränslepumpen i motorn, membranen i dessa, kollar tändstiften, kollar med deras och vår utrustning (d.v.s. slangar och bensintankar), samt byter handpump, eftersom den enligt dem är sladdrig, något jag för övrigt håller med dem om. I med båten i vattnet igen i Njutånger. Den går skakigt på tomgången, och jag känner på en gång: ”Nej!” Den går inte som den ska känns den som, varven är inte som de ska vara med handreglaget för tomgången i den position det är. Vi kör iväg och den går perfekt i en och en halv minut, varefter den tvärdör… Vi får igång den igen och den går på höga varv återigen, men tvärdör. Suck. Vi försöker på någon från Forsells att komma till båten vid Njutånger (för att kolla i den miljö där den inte fungerar: i vattnet. I Forsells verkstad står den enligt dem och går 5-10 minuter utan problem), men det är semestertider à de är kort om folk, samt att resan, enkel, tar en halvtimme. De säger att de ska komma om de får tid. De kommer inte, och hör inte ens av sig om de kan komma eller inte, vilket jag kan tycka är lite dåligt. Vi får per telefon tag på Bertil Bladin, Marinservice i Hudiksvall. Det enda han möjligen kan tänka sig som vi inte har kollat är om termostaten händelsevis är boven i dramat och slår av motorn om den blir varm? Jag och brorsan tar bort den, och visst ser den ärgad ut och det är en del smuts där, men resultatet blir som förr med en döende motor. Båten får ligga på sin plats till vår semester är avslutad. I onsdags (29/7) lämnar brorsan i den till Forsells igen. De hör av sig på fredagen och säger: ”Vi har tittat på motorn noggrannare nu och motorn är i sämre skick än vad vi trodde.” ”Jaså”, säger brorsan, ”kan man säga att den har skurit?” ”Det kan man nog säga”, säger killen på Forsells. ”Vad skulle det kosta att laga den då”, undrar brorsan, ”10 000 eller 20 000?” (drar han till med). ”närmare 20 000” får han till svar. Där står vi nu. Är det inte märkligt att Forsells först vid tredje genomgången upptäcker detta fel? Och hur kan motorn – om den nu har skurit – gå så pass bra, nära nog perfekt, under en och en halv minuts körning? Vi har som sagt varit noga med att kolla oljenivå. Killen på Forsells sa att motorn kan vara känslig om den tippas och det kommer in luft i systemet. Det enda brorsan kan komma på är att kan kollade oljefiltret när motorn var tiltad i våras, SKULLE det kunna vara uppkomsten till problemet? Och kan det verkligen vara möjligt att en reparation av detta (”det ser ut som om den har skurit”) kan kosta 20 000:-? Många frågor. Har ni svar, synpunkter eller frågor kring detta så är vi mer än tacksamma inom familjen. M v h Ragnar