Mr_Dobermann
Medlemmar-
Innehålls Antal
14 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Mr_Dobermann
-
Placering
Kadett
-
Jag skulle tro att det går, - man jag kan ha fel. Det mesta brukar gå att få till. Själv så skulle jag alldeles nyligen montera en Raymarine S1000 autopilot på en Ryds 568 GTI med Baystar Hydraulstyrning. Allt skulle passa rakt av sas det... Men inga nipplar/kopplingar passade. Så jag åkte helt enkelt till en Hydraulikfirma och fick där skräddarsy nipplar/kopplingar och pressade slangar. Sen var det bara att skruva allt på plats. MVH Kimmo.
-
Tjenare, Jag köpte själv precis en 568 GTI -09 med en -2010:ans E-TEC, dock EJ en H O. Jag har endast kört min 2 ggr än så länge, och kommit upp i 38-39 knop, Då med akterkapellet uppe, och trimvinkeln var kanske inte 100%. så du bör komma upp i över 40 knop ganska lätt med en H O. MVH Kimmen.
-
Kan säga att jag var i samma sits som du, på ett ungefär. Jag ville ha en båt till spinnfiske, vertikalfiske, trolling, men även en båt till sol och bad mm. Hade först tänkt mig en båt i ca 100-150 000:- -klassen, typ en Ryds 510/568 GTI med några år på nacken, men det spårade ur rätt rejält... Köpte en sprittans ny 568 GTI med en Evinrude E-tech, Akterkapell, Teak mm mm, alltså en riktigt bra allroundbåt men mestadels till fiske, men med ekolod, plotter och autopilot så är jag nu uppe på snart 300 000:- (Även ny trailer). Båtar är inte billigt, det kostar även om man så ska ha nåt litet, men fördelen är att dom står sig bra i värde, och sjunker inte på samma sätt som t e x bilar. Satsa på ett bra märke, både på båt och motor, det kommer du tjäna på i längden. Köp inga polska halvfabrikat är mitt råd. MVH Kimmen. Senast ändrad av Mr_Dobermann | 29 augusti 2009 | 22:11
-
Ugly stick är fina spön, dock så tycker jag 7 fot är lite kort. Själv så har jag ej köpt spöna än till min båt, har precis beställt ny båt motor och allt därikring, så jag har ej hunnit plocka på grejorna till fisket ännu. Det kommer att bli några Amb 6501 C3, ev någon 5501 C3 också. Ang spön så ska jag köra runt 8-9, 9,6 fot på de flesta, med mjukare aktion i riggspöna samt styvare för sidoparavanerna. Kommer ej att köra mast, då jag ej vill förstöra en ny båt samt att jag inte gillar looken på en nyare båt med mast. Kikade på Cabelas hemsida och där fanns mycket godis. Deptmaster Gold var en fin rulle. Fanns ju även i 2 storlekar i vänstervevat. Fastnade också för deras priser på Djupriggar, dom tog ju knappt 3000:- st för de riggar jag ska ha, och det absolut bästa pris jag fått på dessa i Sverige är 6795:- st...! Comstedt listar 8495:- för dessa djupriggar i Sverige. Verkar helt sjukt enligt mig. Iaf så plockade jag på grejor i en order, tänkte - det här blir perfekt men såg sen deras fraktpriser till Sverige... 40% av totalsumman i frakt stod det. Mailade dom, fick svar snabbt, och det stämde på ett ungefär. Min order hamnade på ca 1480,00 USD, och frakten skulle då bli på ca 670,00 USD? Frakt på nästan 5000:- svenska kr, att man åker på tull på hela beloppet, ca 4500:- så det får nog vara... Har ingen lust att betala 9500:- i bara avgifter för att beställa riggar ifrån USA. Mvh Kimmen.
-
Ska du ha Multirulle med räkneverk? Vänstervevad sådan, ja då är utbudet i stort sett lika med noll... Finns bara inte. Jag har själv sökt vänstervevade trollingrullar med räkneverk, men inte hittat nåt vettigt. Annars kan du ju använda rullar utan räkneverk. Finns separata räkneverk att köpa, att t e x fästa på spöt, eller att hålla i handen och räkna ut linan, sen köra nästa rulle, osv. Ska du trolla Lax? Gös, Gädda..? Laxrullarna bör ha minst 250 m 0,40 anser jag, iaf om du ska ut utomskärs att trolla. Annars behöver du ju bara ha rullar som klarar hälften av linamängden, egentligen... Själv så kommer jag att köra på Ambassadeur 5501 C3 och 6501 C3, alltså vänstervevade. Kolla på Olssons fiske på nätet, där finns ett bra utbud till ritkigt bra priser. Du får ofta även flerstyckspriser, vilket är kanon. Får man fråga vad du har köpt för spön? MVH Kimmen I.
-
Mark77: Hur är E-tec:en egentligen I R L ? Har själv beställt en 115 hk till min Ryds 568 GTI, och är ruskigt nyfiken... Bra klipp i dessa, har man ju hört. Går det att lågvarvsköra dem utan problem? MVH Kimmen.
-
Funderar på att inhandla en GPS/Plotter. Har tittat lite på Raymarines nya A-serie. Någon som har erfarenhet av dessa? Lätthanterliga/Svenska menyer? Fungerar de förinstallerade sjökorten tillfredsställande, eller bör man köpa till Navionics Gold/Platinum-kort? Mvh Kimmen.
-
Jag har stått i en liknande sits gällande båtval. Riktigt svårt... Men så här har mina tankar varit: Jag har varit en inbiten fiskare sen 30 år tillbaka, och har alltid velat haft båt. Nu var det dags. Ville dock inte ha en båt enbart till fiske, utan en båt som även kan användas till bad, sol, utflykter mm. Men även en båt som funkar för trolling - Ja, jag vet, detta är en riktigt svår kombination... Mittpulpet - ja, varför inte. Jag har tittat runt, men inte fastnat för någon så där direkt. Ryds 586 GTS är dock fin... Även 520 GTS är fin, men kanske lite för dåligt med plats i fören. Ryds 568 GTI har jag alltid gillat, trots att alla tjatar om att medpassageraren blir inlåst på styrbordssidan av förarplatsen, men varför ska medpassageraren just sitta där hela tiden...? Lite dåligt argument tycker jag. Ang storleken så är den helt perfekt, har letat efter en styrpulpetare i 5,5 metersklassen, och den går otroligt fint i sjön. Höga fribord är ju också en fördel, speciellt om man tar ut den på Vänern och Vättern i hög sjö lite då och då. Sen började jag titta på andra alternativ... Uttern, Yamarin, Finnmaster, Seamaster, AMT(Fina båtar), Quicksilver(Örnvik), Silver mm mm. Fastnade lite för Silver, men då började man spåra över för mycket emot att man skulle bli lite trollingnördig... och det var ju liksom inte meningen. Fick mycket förslag på motoralternativ, Mercury Optimax, Honda V-tech 4T, Suzuki, Evinrude E-tec mm mm... Allt bara snurrade i skallen. Mer och mer villrådig blev man ju mer man tittade runt... Nu så har jag iaf beställt en båt. Efter att ha varit runt typ överallt, och tittat, provkört lite, provsuttit, dragit o slitit, frågat, kliat mig i skallen, så blev det just en sån jag ville ha ifrån början - Ryds/Crossmax 568 GTI -2009, med en Evinrude E-tec 115 hk -2010, 2-Takts insprutare(VIT så klart!). Fick ett kanonpris på båten motorn, beställde även en äkta Teakdurk, akterkapell, dynor följer med till alla sittplatser, allt blir monterat och klart(-09:orna har ju även hydraulstyrning). Det känns helt rätt. Visst, 568 GTI:n är ju inte den optimala båten för fiske, men jag vill kunna plocka på spöhållare, åtminstone en djuprigg, mm mm, och allt ska vara demonterbart när man vill åka ut för att sola och bada, eller bara ta en tur till något trevligt hamnfik eller liknande... O det kan man med denna båt. Teaken, ok, inte så bra till fiske kanske, men båten blir såååå mycket mer ombonad med detta, och man kan ju olja in den regelbundet så suger den inte åt sig så mycket smuts. Akterkapellet till en 568 GTI gör att det blir lite myspys där bak vid regn och blåst, till skillnad emot GTS:arnas kapell som är riktigt tight, och som inte alls ger samma ombonade känsla som ett riktigt akterkapell gör. Sen går ju åsikterna isär huruvida man ska ha en 2T eller 4T-motor till fiske. 4T är ju att föredra, då de låter mindre, går att trolla med utan problem, drar relativt lite bränsle i lågfart mm. Nackdelen är ju att de kräver mer service, dyrare i inköp, samt väger generellt mycket mer än en 2T-motor. - Men, dagens insprutade 2T-motorer är ju den nya generationens motorer. Miljöanpassade maskiner, som precis som 4T-motorerna får exakt mängd bränsle vid varje detonation, vilket ska göra att de inte alls surar ner sig som de gamla förgasar-2taktarna, som var rena katastrofen vid lågvarvskörning... Folk trollar ju med Mercury Optimaxarna nu, och tillsammans med Smartcraft-instrumenten(Troll-control) så kan ju varvtalet regleras hur smidigt som helst... Evinrude E-tec har tyvärr inte detta, men där ställer man ner varvtalet och smörjningen via en laptop, och då kan man trolla hur bra som helst med den motorn! Dessutom så kräver den ingen service de 300 första timmarna, eller de 3 första åren... Nog babblat om detta nu, men gå på din magkänsla tycker jag. Jag är definitivt ingen expert på båtar och sjöliv, ville bara ge några åsikter och tankar om det jag känner/kände inför mitt båtköp. Det finns så mycket bra båtar och motorer, alla har sina favoriter och tycker si och så, men i slutändan så är det ju du som bestämmer... Mvh Kimmen.
-
Jag har bestämt mig för en Ryds/Crossmax 568 GTI, och tänker köra på den riktiga Teaken istället för laminatet. Valde först laminatet p g a att det i stort sett är underhållsfritt, samt kanske tål slitage på ett bättre sett(vid fiske), men har nu valt bort det av ett antal skäl. Främst kanske för att laminatet är så fult. Det ser ut som någon slags ek av billig kvalitet enligt mig, att jag tror en äkta Teakdurk står sig bättre i andrahandsvärde. Den riktiga Teaken är dessutom ruskigt fin, men kräver underhåll, om man inte vill låta den bli silvergrå efter en tid(också fint). Jag kommer dock att rengöra/ev slipa min Teak flera ggr per år, samt olja in den med en speciell Teakolja. Detta ger Teaken lång livslängd, och den äkta Teaken är så ruskigt vacker att ha i båt. Förhöjer intrycket otroligt mycket. MVH Kimmen I.
-
Har beställt en Ryds 568 GTI. Gillar verkligen storleken/modellen, ja kort och gott hela båten. Ska använda båten till Fiske(sedvanligt spinnfiske/vertikaljiggning/Jerk), samt bad, men även trolling på Vänern och Vättern. Står i valet och kvalet vilken motor jag ska välja till, och undrar därför hur det är med att ev även montera ett hjälpmotorfäste på Styrbords sida på denna båt? På Badbryggan så sitter en lucka/stuvfack just på styrbords sida. Där nere mot aktern så verkar det sitta ett fastgjutet flytelement av något slag. Går det att ö h t komma åt på insidan av akterspegeln på den sidan, för att bulta ett hjälpmotorfäste med genomgående bult, eller är det helt kört? Det verkar lite småbökigt. På Babords sida sitter en badstege, och den vill jag helst inte ta bort. Någon som kan ge svar på detta, som kanske har gjort en sådan operation, eller som kort och gott kan säga att det kanske är kört...? Tacksam för svar, MVH Kimmen.
-
Okej. Tack för era svar. Står i valet och kvalet... Kimmen I.
-
Någon som kan svara på om alla Mercury Optimax har Troll Control-funktionen? Eller är det bara vissa motorer/reglage som levereras med detta? Fungerar det bra I R L ? Hur är det med Evinrude E-tec-motorerna, dessa ska visstgå ypperligt att trolla med, någon som verkligen har erfarenheten? MVH Kimmen.
-
Det finns mycket fina båtar i denna klass, men Ryds är väl de jag fastnat för som sagt, samt att jag har hittat en båt med den utrustningen jag vill ha till rätt pris. En annan fråga: Ett hjälpmotorfäste på en Ryds(568), går det att montera det på styrbords sida/till höger om huvudmotorn, utan att behöva såga upp skrovet, eller måste jag ta fram tigersågen och göra ett hål för detta? Finns ju ett styvfack/ankarfack där bak, men kommer jag åt aktern därifrån? Någon som vet detta? Måste veta det innan Teakdäcket monteras isf, om jag nu väljer 568:an, ingen höjdare att montera Teaken och sedan upptäcka att man får såga upp det för att kunna sätta dit ett hjälpmotorfäste... MVH Kimmen.
-
Har bestämt mig för att köpa båt. Det blir en styrpulpetare, och jag väljer Ryds. Dels för jag gillar modellerna, och dom går fint i sjön, även vid lite hårdare väder. Dock så blev jag osäker på vilken av ovanstående modeller som jag kommer bli mest nöjd med, och som passar mina behov bäst. Jag kommer att använda båten inomskärs. Mestadels till Spinn/Vertikal/Jerk/Trollingfiske på Hjälmaren/Mälaren, MEN har även planer att trolla en del lax på Vänern/Vättern. Till det sistnämnda kommer en delbar trollingmast att monteras, samt div utrustning såsom en eller 2 djupriggar. Jag vet att det är en lite svår kombination emellan laxtrollingen och det traditionella spinnfisket, men jag vill ha en bra allroundbåt för dessa metoder. Kommer antingen montera en 4-takts hjälpmotor, ev elmotor. - Ryds 520 GTS är ej något alternativ, då jag inte gillar mittpulpeten av någon anledning... Råd? Erfarenheter? Tips? Har dock mer eller mindre slagit till på en 568 GTI -09, med en Optimax 90 -08/-09 Akterkapel, Dynsats och Teakdurk(Kanonpris på paketet). Möjligheten finns dock att ändra sig... I a f inom några dagar. Ha det gott, MVH Kimmen.