Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

Uven12

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    37
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Uven12

  • Placering
    Fänrik
  1. Jo, som jag skrev pluggade jag inget när jag bytte limpan, däremot kom jag på att jag flyttade över termostathuset och anslutning under från T rör till 90 graders, det vill säga det motsvarar att plugga.
  2. Den anslut med bult med hål i som sitter närmast termostathuset, den saknas på den limpan som nu sitter på, men som jag ser det är där i limpan ett rör som slutar bakom termostaten. Jag har inte pluggat den nedre anslutning på termostathuset.
  3. Tack för alla svar. Nu ska jag berätta det riktigt märkliga, ovanstående har jag haft problem med i ett par år. Har nu varit ute och kört drygt 1 timme, med 2100 varv, visaren ligger strax innan det röda börjar, den extramonterade termometern visar 82 grader. Drar jag ner varvet stiger den något men går hyfsat snabbt ner igen. Jag tror att jag har något skit i systemet, sötvattendelen. Så som jag gissar, när den kokte, igår, då lossnade det, för nu kyler det bra igen. Ska kolla när den kallnat om allt ser normalt ut med olja mm.
  4. Jo den har varit sötvattenkyld från början, har tidigare haft hemma hamn i Helsingborg. Oljekylaren har jag monterat med från vattnet från värmeväxlaren och leder vattnet därefter till avgasröret. ska se om jag kan fota den gamla limpan och där visa vilken anslutning som saknas, tror inte att det har betydelse, tror att det är för att få cirkulation på termostatens baksida.
  5. Har en MD17C i min Albin25. Sötvattenkyld. Eftersom oljetrycket gick lågt när jag köpte båten för ca 10 år sedan fick jag tag i och har monterat en oljekylare. Har idag problem med att den blir för varm vid gång på 2100 varv, håller jag 1900 går det bra. Även om den är sötvattenkyld, gick det rosthål i avgaslimpan. Fick tag i en begagnad, dock för sjövattenkylning, saknas en anslutning under så jag har hoppat över den noterar att det är ett litet rör som går in upp bakom termostaten. Kör med en stektermometer fastsatt utvändigt för att dubbelkolla, o den befintliga termogivaren har jag testat med ohmmätare vid olika temperaturer och det stämmer. Visaren går upp mot det röda. Kör utan termostat. I samband med att jag bytte limpan, kollad jag värmeväxlaren för skräp etc. Testade lite extra igår, körde på 2100 varv, och temperaturen gick upp till 92 grader, en simmare fick mig att snabbt dra ner gaspådraget, vilket ledde till att den kokade. Har bytt fodertätningarna för några år sedan så jag tror den klarar det. Några tips ?
  6. Har lite strul med oljestyrning, lyder inte, stort spel. Tror där är luft i systemet. När man kört lite så måste man justera för det går ej att svänga sryrbord. När det blir lite varmare under kapelett ska jag börja felsöka. Kan vara en läcka eller något som är utslitet. Till fråg 1, är det möjligen någon som känner igen problemet? Vilken typ av olja, bromsolja? servoolja? Finna olika typer av servoolja.
  7. Man lär så länge man lever. Stålborste gjorde att skruv med omgivning såg normal ut, därefter lite rostolja och luftningsskruven lossnade utan större våld. Var och köpte tätningsbrickor, ser stora ut, är något tveksam, tycker att brickan är i största laget luftningsskruven samt att det finns en fast gummitätning på bottenpluggen. Kanske det ska vara så, tar med skruvar och brickor och en sväng förbi båtaffären och kollar detta i morgon. Noterade att det inte fanns tätningsbrickor vid demontering.
  8. Hej Mekar med en för mig är en ny erfarenhet vilket är en gammal utombordare en Johnson 50 hp från 1990. Ska byta olja. Saknar manual vilket gör det hela lite svårare. Bifogar bild. Så som jag tolkar från andra beskrivningar på nätet är skruv A luftningsskruven, medan skruv D tömning och påfyllning. Svårigheten ligger i att skruv A vilke njag tror är luftnings och nivåindikator är fasterjad och har varit så i många år, medan skruv C och skruv B har använts flitigt syns på slitage. Jag ser ingen annan utväg än att använda skruv B som sitter högst som luftning och nivåindikator vid påfyllning. Tacksam för synpunkter.
  9. Har nu bytt bränslepump och plockat bort VRO, kör nu med oljeblandad bensin. Motorn går nu som den ska.
  10. Har ni gjort komprov, ser bra ut samt att jag plockat av förgasarna och blåste rent, såg ut som nytt, troligen ej problemkällan. Ska nu byta VRO d.v.s. olje och bensin pump till enbart bensinpump. Hoppas bli klar i närtid, om drygt en vecka kryper temperaturen under nollan.
  11. Tackar för tips om att kolla tändningen o Bilteama har jag nära, kan vara värt att kolla. Men då får jag ut och köra en runda utan kåpa. Måste dra på för att få motorstopp. Nåja i vilket fall kan det ju inte skada att byta bränslepumpen efter 22 år och ta bort VRO. I förgasaren finns ett lågvarvsflöde och ett högvarvsflöde. Kan faktiskt vara så att det är just högvarvsflödet som inte funkar. Samtidigt kräver detta högre bensinflöde, ja då är jag tillbaka till pumpen.
  12. Jag har inte rengjort förgasarna, där är två, en till var cylinder. Men när han dör så är det tvärt, på båda cylindrarna, därför är jag tveksam till smuts i förgasarna. Har bytt den långa bränsleslangen fram till handpumpen som var sliten, men troligen felfri. Funderar på helt andra alternativ som om det kan finnas något elfel som slår i från tändningen.
  13. Försöker få ordning på en Johnsson 50 hp 1990. Den dör vi gaspådrag, lätt gaspådrag går bra men sedan är det stopp. Har nytt bränslefilter och det bildas inget undertryck i tanken. Båten har VRO pump, min plan är att sätt ny bränslepump och då ta bort den kombinerade bränsle och VRO pumpen och därefter köra på oljeblandad bensin. Fått detta rekomenderat av erfaren Båtfirma. Om jag tolkat det rätt är riskerna större med en gammal VRO smörjning än fördelarna om där nu är några. Har ingen manual till båten, funderar över om det kan finnas annan varvtalsspärr i systemet, kan ju rent teoretsikt finnas andra fel i systemet. Summern fungerar inte, spindelbo inne i, så det är enligt min mening högrisk att köra vidare med nuvarande VRO-system. Har blandat i 2 % olja i bränslel, för säkerhetsskull nu när jag testar. Båten är lättstartad och går bra på lägre varv. Vet att det är skadligt med för mycket olja. Önskar synpunkter på ovan och om det är någon med erfarenhet av ovanstående.
×
×
  • Skapa nytt...