Gå till innehåll
torsdag 14 november 2024

stoom

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    5
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om stoom

  • Placering
    Kadett
  1. Jo en spikande motor dör i förtid! men om den inte spikar på 95 är det bara att köra på det. /O
  2. Tror inte enheterna på oktanhalten skilljer däremot motorvarianterna, tex kompression, tändkurva osv skilljer. I en bil är det oftast ganska lätt att höra om motorn fullgasspikar men hör man det i en båt? Spikningar på högvarv är skadligt! Du som söker 98 kanske kan köpa oktanhöjnings tillsats för att vara på säkra sidan? Vissa gamla Volvo B20 i bilar var knepiga att sluta spika och i instuktionsboken rekomenderades 100oktan! Ställde man ner tändningen glödtände de, bästa var att byta till lite tjockare topplockspackning=mindre effekt. /O
  3. Är det inte så att de större marin diesel motorerna håller längre? Eller är det också en myt? /O
  4. Jag undrar också om HR 440sc om om det duger med 40hk, kommer oftast vara två som åker och har inte jätte bråttom. /O
  5. Väcker liv i denna 2T tråd Är sugen på att köpa en liten styris och hittat ett exemplar från -07 som lockar mej. Motorn är en Thohatsu 40hk 2T MEN inte TLD! Då måste det vara en motor som såldes ut billigt -07? Om jag köper båten med denna motor kommer det påverka var jag får använda den då och kommer det att påverka andrahandsvärdet mycket om jag ska sälja den om tex två år? Båt motor och trailer är allt från -07 och i mycke bra skick, inte gratis men mycket billigare än nytt. Ska jag leta efter annat objekt? /O
×
×
  • Skapa nytt...