Gå till innehåll
söndag 29 december 2024

RobertStaflin

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RobertStaflin

  • Placering
    Kadett
  1. Otroligt - vilken koll! ...och du lyckades hitta en bild på delarna i motorn också - supertack! :-) Mvh, /Robert
  2. För två år sedan lämnade jag in min Mercury 50 hk -1987, trecylindriga utombordare (på båten) för service. Efter detta fungerade inte backspärren/backlåset/tiltlås (vad är korrekt terminologi)? Dessutom fick jag en plastbit tillbaka som mekanikern hittade bredvid båten... Jag har precis bytt impeller och passade på att försöka förstå hur låset fungerar. Det tycks som att när man lägger i backläget så ska låsarmen tryckas uppåt av en "bana" på växelväljaren längst ned . Tyvärr verkar det inte fungera - jag antar att pinnen som ska tryckas uppåt och låsas skulle ha hållits fast av den plastbit som mekanikern glömde sätta tillbaka (och som nu är borta)... Har jag fattat rätt? Kan jag någonstans hitta en bild av just min motor så att jag kan se hur den ska sitta ihop? Jag har letat massor, men jag kanske letar på fel ställe. Jag har också en Clymer Mercury Outboard Shop Manual, men den känns rätt förvirrad och visar inte hur just min motor sitter ihop... Tacksam för all input!
  3. Är det fortfarande intressant? Jag skulle kunna gå ut och plåta och mäta mitt i morgon, men jag har ju ingen aning om det är original... Kanske jag kan slippa undan att skotta taket lite längre... :-)
  4. Hmm, kanske puckad fråga - det gick ju bra att söka fram en helt bunt kapellmakare här på Maringuiden, men man vet ju inte om de är bra. Skalins verkar närmast mig.
  5. Hmm, sprayhood = kapell?! Tack för snabbt svar - då ska jag kolla med dem. Har dock dålig koll på kapellmakare. Jag bor strax norr om Norrtälje - har någon koll på hjältekapellmakare i närheten av Norrtälje eller Stockholm? Någon rekommenderade Noréns textilvård - men det kanske finns någon närmare/bättre? /Robert den hoppfulle
  6. Skottade av båten i helgen, och fick till min oglädje se att kapellet kollapsat. Vid närmare inspektion så visade det sig att en av två kapellbågar också böjt sig (det sitter alltså en båge spänd mot den andra bågen, som hade böjt sig), och många av kapellets sömmar hade spruckit av det massiva is- och snötrycket... (Ja, ja, den borde ha skottats av, men jag har fått jobba till sent på kvällarna ändå med att skotta gård, uppfart osv...) Vad göra? Det verkar vara något slags alumuniumrör i bågen som har böjt sig (det är alltså en Ryds Camping -73). Kapellet kan man ju säkert lämna in för lagning, men hur gör man med bågen? Köpa nytt? Var hittar man sådant - kan en kapellmakar duplicera nuvarande båge? Eller finns sådana i standardmått på båtaffärer? Mycket glad för svar! /Vintertrötte Robert
  7. Bra fråga! Jag undrar också lite samma sak - jag har tre batterier (två förbrukning och ett startbatteri). Tycker att jag har sett något kopplingskit med regulator som fixar det? Själv har jag solceller på taket, och trots att jag har motorn inkopplad på startbatteriet skulle man ju vilja att cellerna alltid laddar alla tre batterier.
  8. Tack allihop för suveräna svar! Man blir ju nästan sugen på att plocka isär hela motorn och byta/fixa till den! Mahaffa: du tipsar om Hansen Racing - men som vanligt när jag är vid båten så glömmer jag att skriva av serienumret. Detta verkar vara nödvändigt på alla beställningssajter, inkl. Hansen Racing. Har du något artikelnummer, eller någon länk direkt till startsolenoiden på din bild? Seawolf: bra tips med lagning, men det känns som att lagningsgrejorna är dyrare än totalen om det kostar 200:- för en ny - och dessutom får jag ju hela startsolenoiden bytt då. Om jag inte hittar någonstans att beställa dock...
  9. Aha, funkar den alltså så att startnyckeln sluter strömmen så att något blir magnetiskt (det sitter en fjädrande metallbricka under kablarna) och lyfter en metalldel så att det blir ström från den röda kabeln till den svartgula? Där flyter strömmen sedan vidare till startmotorn (som syns till vänster/bakom på bilden)? Är det samma (magnetism) typ av funktion som lyfter startmotorn så att kuggarna hakar i varandra? Var kan man beställa reservdelar (jag har hittat utländska sajter, dock inte med just den här delen)? Tips för Sverige? Egentligen skulle man ju vilja ha fullständig servicemanual till motorn (den medföljande manualen visar knappt insidan av motorn)... Förresten - är solenoiden bara ned till metallbrickan under plastkåpan? :-) Min känsla när jag tittade i motorn var att det var en grej stor som startmotorn, som fortsatte ned i själva motorn... Om den liksom tar slut under den vänstra muttern (den högra verkar ju saknas) så törs man ju nästan skruva loss och ta med, alternativt bara byta till någon annan sort. Vad borde jag tänka på i så fall? För att ytterligare understryka min okunnighet om (båt)motorer - vad genererar ström i motorn (jag hittar som sagt ingen generatordel på de sajter jag besöker)? Brukar det sitta någonting direkt på vevaxeln, med en likriktare? Mvh, /Robert
  10. Egentligen har jag inget vettigt att säga, annat än att jag precis gjort samma sak för några veckor sedan. Jag hade båten på land (kan bli svårt annars?), och använde inte skrovgenomföringen som följde med, utan drog sladden genom avrinningshålet i akterspegeln (dålig på termer, kan det heta länshålet?). Sikaflex i alla skruvhål förstås - annars var det väldigt lätt och raka vägen (fast jag har en Ryds Camping från -73, så det kan väl finnas skillnader). /Robert
  11. Mitt första inlägg, och första gången jag gjort något inne i en båtmotor... Då jag skulle aptera en induktions-amperemätare till alla kablar till batteriets pluspol (egentligen batteriväljarens pluspol) så var jag tvungen att skruva loss den röda kabeln i motorn (batterisidans kabelskoring var för stor för amperemätarens spole). Tyvärr råkade jag dra sönder plasten när jag skulle dra fast den igen, men vad är det för motordel egentligen? Min gissning är att det är generatorn - men när jag letar reservdelar på nätet (det är en Mercury 50 hk utombordare från 1987) så finns inga generatorer. Heter det något annat, eller har jag fel i vad det är jag haft sönder? Motorn går bra ändå, men jag är väldigt osäker på om den laddar som den ska. Som tur är har jag installerat solcell, så hittills klarar jag mig ändå! Mycket tacksam för svar om någon vet om det här är någonting att bry sig om!
×
×
  • Skapa nytt...