Gå till innehåll
torsdag 07 november 2024

Draco145

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    9
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Draco145

  • Placering
    Kadett
  1. Hej, tycker att min motor har aldeles för lite tryck i sig på lägre varv. tex har den ganska stora problem att komma upp i planing om man sitter 4-5 pers i båten.. men när den väl är i planing flyter allt på mycket bra. Antar att det finns väldigt många olika fel som kan ge det här symptomet .. men skulle va bra om jag bara fick höra lite ideer vad som skulle kunna va knas mvh eric Edit (ska väl säga att de e en vp145b som sitter i en draco st1800) Senast ändrad av Draco145 | 04 maj 2010 | 18:31
  2. Tja, haft mycke problem med ett köp av begagnad båt iår men nu börjar man se ljuset i slutet av tunneln ;D Ska iaf försöka ställa in tändningen rätt, så tänkte kolla villken grundinställning de ska va när man har en tomgång på ca 900. Och vilken av cylindrarna räknas som första, så jag kopplar stroboskopet på rätt ställe ? Tacksam för hjälp! Motor: AQ145b
  3. Hej, har fått vatten i oljan och ska nu se om det kan vara fel på oljekylaren då vi även får en stor oljefilm runt båten när den är igång.. Så frågan e nu hur man enklast provtrycker oljekylaren, finns det något sätt att göra det själv? (om inte vad kostar de att få gjort på verkstad?) Än så länge har vi bara monterat bort oljekylaren från motorn och kan inte se några skador.. tacksam för svar (vi har den vp aq145b med 290drev)
  4. kan bara säga att det låter väldigt mycket med 2l/d (vid marchfart?), vi hade en likadan båt och den drog inte mycke mer än 1l/d vid marchfart och toppade 40knop(vet inte vad den drog vid den hastigheten).. men om de beror på propellern e väl tveksammt eftersom den verkar ha hyffsat normalt varvtal och hastighet..
  5. Vi har en draco 1800 st med aq145b motor och har samma problem, vatten i oljan. Ska testa bar´ s leaks idag och se om det kan hjälpa.. men eftersom det läcker ut en stor mängd olja i vattnet runt båten så kan man väl tänka sig att det är oljekylaren? Men en annan sak som e konstig e att de försvinner ca 1,5 liter sötvatten när man kör ca 4-5 distans.. någon som vet vad det tyder på?
  6. hej, vet någon om en vp aq145b har samma motorinfästning som en vp v6 4,3 gp motor?
  7. okej, den här båten maxar 29.9 kn (och 4900-5000 varv) med en person i båten vilket ja måste säga känns lite klent. För att jämföra accelerationen så kommer jag mer eller mindre lätt upp på en skida med vår gammla båt, som va en örnvik 5,5m kabinbåt av något slag med 90 hästars motor, tror den båten va lite lättare runt 700-800 kg. Så det känns ju helt klart som om det är något som inte riktigt stämmer.. frågan e bara vad?
  8. Hej, vilken toppfart (och varvtal) kan man räkna med utav en sportbåt på ca 1000kg och en aq145 motor? Och bör inte den kunna dra upp en vattenskidåkare (på en skida) hyffsat lätt eller behövs en kraftigare motor för de?
  9. Tja, har precis köpt en gammal Draco 1800st från 1987 med en b23 motor. Båten är 18 fot och väger 980kg (äldre sportbåt). Båten går bra på högre varv men det känns inte riktigt som man får nå tryck på de lägre varven, den orkar knappt dra upp en vattenskidåkare(med en skida). Föregående ägare sa att han trodde den behövde en förgasarinställning så vi gav oss på det och följde instruktionsboken. Efter vårat försök på att ställa in förgasaren verkade det som motorn inte fick någon luft, så vi skruvade ut luftskruven mer än boken angav. Men efter det här så finns det som sagt inge tryck på de lägre varven. Så frågan är nu vad som inte riktigt lirar, för visst borde den här båten ha lite bättre acceleration?
×
×
  • Skapa nytt...