Gå till innehåll
måndag 03 februari 2025

Niklas67

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    11
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Niklas67

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Hej på er Jag har en Bella 512 Excel från -04 och är lite extra trött på den sketna stanken av död och sur brännmanet i år (västkusten) och vill ha ut draggen/tamp utanför båten och funderar på vad det finns för lösningar. Har kollat lite på draggkorgar som kostar från 500 kr och uppåt, känns lite overkill och dessutom fästs de på ett 25 mm rör som inte finns. Inneutrymmet är ju begränsat och det är en annan anledning till att jag vill ha ut den utanför, bak vid badstege/motor. Är det nån som har några bättre ideér? Ingen läskeback bara, lite bättre stil önskas. Niklas
  2. Det var ren slump att jag såg ditt inlägg och därför kommer ett något sent svar. Har själv en 512 Excel med 90 Optimax och tycker varvtalet känns rimligt utan att veta. Jag maxar min i 33-35 (GPS) knop på ca ca 5700 rpm. Mvh Niklas
  3. Ja, det är helt rätt. Jag kör nog safe ändå och lyfter kåpan lite då och då och tittar helt enkelt. Man får väl känsla för detta efter ett tag.
  4. Nej, Quicksilver DFI ska det vara till en Optimax, inget annat. All_to_slow, kan man lita på att summern fungerar om det piper vid tändningen? Ja menar, indikatorn kan ju vara kass i oljetanken? Jag har dock hört samma sak om att den drar lite olja, fyll tanken på våren varje år, den håller en hel sommar har jag också hört. Smartcraft har jag inga, det hade dock varit roligt att ha. Och en stålprop....och.... Men eftersom det inte verkar finnas nåt vettigt sätt att kontrollera oljan med kedjan (enligt manualen) så får jag följa era råd att lyfta på motorkåpan lite då och då, man får väl in känslan hur mycket den drar efter ett tag. Tack allihop för tips och råd.
  5. Stor? Ja, största möjliga Bättre för stor än för liten, därav bytet. Jag har faktiskt hört med en reparatör idag och de sa faktiskt samma sak, kör tills det piper. Men det är ju som du säger, lite farligt, om indikatorn slutar att fungera. Känns som om det är säkrare att lyfta kåpan och kolla lite då och då. Idiotiskt, tycker jag, att de inte löst detta på bättre sätt. Det är ju korkat att köra slut på oljan.
  6. Jo, det är klar, så kan man göra, men jag hade viljat vara lite säker på förbrukningen. Min behållare verkar vara helt vit men oljan kanske syns igenom ändå om man lyfter på motorkåpan. Idiotiskt system faktiskt. Var ute idag igen och skulle kolla men jag fick fasen inte ner kedjan. Får köpa en dunk till om ingen kommer med bättre tips. Det måste ju finnas en hel del som har denna motor. Tack för ditt svar All_to_slow.
  7. Jag är numera lycklig ägare till en Optimax 90 hk -06 istället för en Mariner 60 hk -04 till min Bella 512 Excel. Gjorde ett hyfsat inbyte för 60 hästar räckte inte riktigt till. Men att kontrollera oljenivån i Optimaxen var ju inte helt lätt. På Marinern var det ett fönster baktill som visade hur mycket olja det var i tanken men på Optimaxen ska man öppna och släppa ner en liten jäkla kedja som bara fastnar på insidan av tanken när man ska putta ner den. Hur är det tänkt egentligen? Verkar som jag gör fel för jag ser inte hur mycket olja det är i tanken. Jag vet dock att den är nästan full då jag fick den med full oljetank vid köpet. Tacksam för svar för jag vill gärna ut idag då det nästan är sommar! Niklas
  8. Det blev den som jag skrev i förra inlägget, 125000 kr för en 04:a i kanonskick och med extramoterad hydrastyrning. Skitrolig båt faktiskt och just nu känns det som om 60 hk räcker en bra bit men får se. Känner stark för en 75:a eller 90 Optimax.
  9. Tack för era svar, hade missat att kryssa i bevakningen av min egna tråd och trodde inte någon hade svarat. Jag har insett att 165000 är för mycket för denna båt pga åldern. Men har nu varit och testat denna istället http://www.blocket.se/goteborg/Bella_512_Excel_2004_23111028.htm?ca=15&w=1&last=1 Betydligt trevligare prisklass för en 04:a. Visseligen en 60 hästars Mariner 2-taktmotor men det finns inte så många kvar nu och motorn kan man ju byta ut. Ja, 530 Excel är egentligen den man vill ha, 512:an känns lite trång märkt jag. Men som sagt, de kostar en bra bit extra per centimeter.
  10. Hej, är det nån som har information eller vet vad man hittar info om en sån utombordare? Insprutning eller förgasare? Bra eller dålig?
  11. Med risk att andra spekulanter på denna populära båt läser denna tråd så söker jag råd eftersom jag har ringa kunskaper om olika motorer vid olika årsmodeller. Jag har sökt efter en lämplig begagnad Bella 512 Excel hela sommaren utan att fått tag på dem, den sista låg på Blocket i 3 timmar och såldes 15 minuter innan jag ringde. Vi är 2 vuxna med 2 barn i 4-6 års åldern och använder båten för dagsturer i Göteborgs skärgård. Så inga vattenlekar än. Vill helst ha en 4 taktare pga ljudnivån men har även hört att de nya 2 taktarna ska också vara tysta och bensinsnåla. Det verkar som om det mest finns Bellor 512 med 75-90 Hk Mercury Optimax motorer men har sett 3-4 st med olika 4 taktare under sommaren som jag inte hinner att kolla på innan de är sålda. Men det finns ju även 2 taktare utan Optimax men ändå med insprutning verkar det som. Nu har jag hittat en Bella 512 Excel 04 med en Honda 90 hk motor för 165 000:-. Är det rätt pris, är det en bra motor? Tycker det låter för mycket pengar,speciellt nu i slutet av sommaren. Och hur vet man om det är en bra motor? Honda gör väl bra motorer men rankat mot en Mercury Optimax 75-90? Har även sett 4-taktare på 50-60 hk. Och sen har vi insprutning utan Optimax, jösses, detta är en djungel. Det hade ju varit bra med ett motorregister här på nätet. Jag har läst många inlägg om för- och nackdelar med 2-takt resp 4-takt så den diskussionen behövs inte just nu iaf. Mycket tacksam för hjälp framöver och kommer att posta olika objekt om någon kan hjälpa mig.
×
×
  • Skapa nytt...