Tack för uppmärksamheten Nitro och Svwerker. HS(High Speed?) känns inte särdeles viktigt, men jag har ett erbjudande att byta vår propeller mot en standard 15x15(med begänsad bytesrätt som följd) så det är därför jag är särdeles intresserad om den är lämplig. Sedan frågan om motorn är helt frisk. Nja, den har nog inte alla hästar i stallet, färskvattenkyld renoverad b30 och trippla förgasare som inte är 100% synkat. Jag har inte gått igenom den ännu (köpte i våras), men det finns inget känt fel på motorn som jag noterat i alla fall. Borde motorn varva högre än 4000 med 14x19? Jag håller med dig Svwerker om att ny propeller till sjuk motor inte är vidare lyckat, men det omvända gäller ju också. Man kan hålla på att fininställa motorn till döddagar, men med opassande propeller kommer rätt varvtal knappast infinna sig heller. Det verkar som om jag behöver göra hastighetstest för att se topphastighet. Jag ska ockå kolla att alla cylindrar är någotsånär friska(dra ur tändkabeln sekventiellt, samt kolla stiften). Det här med att ligga och marscha på rimligt varvtal är viktigt för mig, och jag har ingen lust att byta propeller för att få lite mer acceleration om det leder till tokhögt marschvarvtal. Hela anledningen till min fråga är helt enkelt att motorn inte når sitt maxvarvtal och jag undersöker vad det beror på. Om 14x19 sedan är en lämplig propeller för mitt sätt att använda båten på får den gärna sitta kvar. Jag lyssnar gärna på fortsatta åsikter om hur bra 14x19 passar till min c20, samt diagnos på dess status utifrån min beskrivning och förslag på förbättringar. /Rojbe