FGotesson
Medlemmar-
Innehålls Antal
13 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm FGotesson
-
Placering
Kadett
-
Hej! Har polerat och förseglat min Uttern 510 från 70-talet. Poleringen gick bra. Använde Autosol. Men efter att jag förseglat den med en nano-försegling, gick produkten in i alla små porer i plasten, och skapade ett flammigt mönster. Det blir som små små vita prickar där det inte gick polera bort förseglingsmedlet. Någon som haft samma problem? Det gick att ta bort prickarna genom att använda högtryckstvätt, men det känns inte så bra. Tänker att risken är stor att man blåser bort förseglingen överallt då. Alla tips är varmt välkomna!
-
Hej! Då din motor har tre förgasare, så kan det inte vara en nertrimmad 700, som guestsson säger. Då dessa endast hade 2 förgasare. Din VP/AP 550 har säkert brytare. på VP/AP 600 blev det sedan brytarlöst. 600 släpper även ut avgaserna genom propellern. Det gör inte 550. Det är för övrigt helt som det ska att det saknas choke-vajer på en av förgasarna. Som du ser på staget som drar i vajrarna, så finns det bara fäste för att choka 2 förgasare. Det första jag hade gjort i ditt fall hade varit att ta bort svänghjulet, och kolla så inte krysskilen gått sönder, och gjort att den tänder helt fel. Ett annat vanligt fel på dessa motorer är att de tar in vatten i skarven mellan rigg och motorblock. Man brukar få lyfta bort motor, och byta packningen där. Jag har en snubbe du kan ringa till om du behöver delar osv. Han är även en mästare på dessa motorer, och väldigt hjälpsam. Hoppas det löser sig!
-
Vet inte exakt var man kopplar på varvräknaren, då jag aldrig haft någon till min 600. Men här är ett elschema till 600an iaf. Original-varvräknarna till Volvo/Archimedes Penta har Gul, svart och grön kabel vet jag. Hoppas du kan få ut något av det. https://www.dropbox.com/s/4e39a9hkr67hu6l/AP600_EL.jpg
-
Jag har styrt upp ett gäng såna här dekaler nu. Så om någon är intresserad får ni höra av er. Så fixar vi det.
-
Det har du helt rätt i. Jobbar själv med screentryck på t-shirts osv, och även lite skärplotter-jobb. Men just Uttern-loggan är lite för avancerad för att det ska bli bra med skärplotter. Tror dock inte uttern skulle bli särskilt arga om jag gjorde några stycken nya dekaler, för att återställa min båt till original Om du vill får du gärna maila mig på fredrik_gotesson@hotmail.com, så kanske vi kan fixa något, efter att ha varit i kontakt med Uttern? Mvh Fredrik
-
Hej! Kul att du också har en Uttern 510. De större dekalerna till skrovet, vad för färg är det på bakgrunden på dom? Mina dekaler har blivit så förstörda av solen, att det bara är en brun hinna. Är det genomskinligt original, och bara själva uttern-loggan och sedan texten Uttern 510? Mvh Fredrik
-
Hej! Tack för tipset. Har tagit en titt där, och det verkar inte som dom har rätt version av dekalen. Jag vill ha den gamla versionen. Men tack ändå!
-
Hej! Är ute efter dekaler till min Uttern 510HT. Men det verkar vara svårt att få tag på. Är det någon här på forumet som vet om/var det går få tag på? Dekalerna skall se ut så här: http://www.maringuiden.se/forum/uploads/monthly_08_2006/post-4060-1394234742,8396.jpg Tack på förhand! Fredrik
-
Skriver i den här tråden igen, i hopp om att någon kunnig ska läsa den! Tack på förhand!
-
Hej! Någon här som har koll på hur skruvarna för luft/bränsle-blandningen (tror det är det man justerar?) ska vara på förgasarna till en Archimedes Penta 600? Det är ju 3 st, kan tänka mig att dom ska stå olika? Tacksam för all hjälp! Mvh Fredrik
-
Har nu äntligen fått någorlunda ordning på motorn! Har fått byta impeller, impellerhus, kondensator, tändspole och en del i bränslepumpen! Så nu går motorn helt ok, förutom om man står på tomgång och sedan ger full gas med växel i, då blurrar den bara och orkar inte. Om jag först ger lite gas, och sedan ger fullt, så sticker den iväg bra! Någon som har koll på vad det skulle kunna vara? Har ingen jättekoll på hur man ställer in förgasarna. Skall dom ställas olika? Tack på förhand!
-
Hej! Har liknande problem på min motor. Hur gjorde du för att lösa det? Mvh Fredrik
-
Har problem med min Archimedes Penta 600. Den verkar inte gå på cylinder 1. Tändstift 1 och 2 blir inte sotiga, utan är helt rena. Det nedersta tändstiftet blir sotigt. Verkar som att dom får för mycket bränsle. Motorns gång ändras inte om man rycker bort tändkabeln på cylinder 1. Följande saker är gjort: Förgasarna rengjorda. Tändstift bytta. Nytt bränsle i tank. Kollat så alla stift får gnista. (dock kanske lite dålig gnista på cylinder 1) Kompressionsprov gjort. Ca 10 på varje cylinder. Tacksam för all hjälp! Mvh Fredrik