Jawe
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Jawe
-
Placering
Kadett
-
Köper ny motor på d.r.e.v. idag samt byter kolstångstätningar i cylindern då de läckt olja. Fick dela på hela riggen då tappen för hus samt kolvstång satt som berg.
-
En permanent magnet i tiltmotorn har spruckit. Nån som vet om man kan få tag på sådana eller är det en ny motor som gäller?
-
Har vatten kommit in i motorn för hydraulpumpen och gjort att den lagt av? Jag är rädd att det kommer att hända på min Evinrude 50 hk. Se mitt inlägg.
-
Ser no G02558XXX Kåpan till motorn för motortilten är helrostig. Fel material??? Ser ut att vara helt fel. Har någon råkat ut för detta. Borde vara rostfri eller aluminium.
-
Ingen risk få obalans. Navet är ju svarvat och hålet i Svänghjulet har ju bra passning. Däremot så måste man ju märka noga så att hjulet inte kommer ett eller flera hål fel. Jag ritsade på axeln och på svänghjul. Om man inte skulle kunna göra så så skulle man inte lyckas vid fabriksmontering heller. Satte dit nya statorn och motorn startade direkt. Jag blev faktiskt helnöjd över att inte behöva köpa en cdi också.
-
För att ta av statorn räcker det att lossa bultcirkeln i svänghjulets centrum, då blir navet kvar på axeln. Statorn går då att plocka upp över navet. Skall du däremot ner till trigger så måste navet bort. Har ingen koll på vad för hylsa som behövs. tum? Jag har fått hem statorn men annat jobb har gjort att den inte har monterats ännu. Kolla bif bild
-
Inget problem att du fortsätter på min tråd. I nuläget väntar jag på en stator som jag köpt. Röd stator är väl helt enkelt röd till färgen och har en adapter mellan stator och switchbox. Då kopplar man in den på lågvarvsplintarna på Cdi:n. Här har du en länk till en verkhandbok för Mercury 40 HP som jag fick av bossee här på forumet. Den är faktiskt bra. http://www.algonet.se/~boem/Merc/40_(4cyl).zip
-
Håller med Wanmar om att Switchboxen borde var felet trots min kadett grad här på forumet. Har förövrigt beställt en 16 amp stator 174-9710 till min Mariner. Hoppas att den kan leverera den spänning jag behöver för att få gnista. Annars blir det att angripa switchboxen här också.
-
Mariner /Mercury 40 har jag och inte en gnista så långt ögat kan se. Har mätt stator. verkar vara avbrott på lågvarvslindningen. Skall nog köpa en ny stator.
-
Skulle det gå att sätta dit en 9 amps stator istället för 16amp? Vad jag förstår är den kraftigare till för om man stor strömförbrukning på båten. 9 amp är ju betydligt billigare att köpa.
-
Hej, köpte en bättre ohm meter. Oändligt motstånd mellan blå och blåvit. 22 ohm mellan röd och rödvit. ingen kontakt mellan röd och blå mot jord. Verkar ju som det är blå och blåvit är det som spökar om det skall ligga på 5700-8000 ohm. Det är statorbyte som kanske kan lösa problemet. Det låter dyrt.
-
Näe, jag vill ju mäta spänningen från statorlindningarna till cdi:n. Vet man att den är 150-200 volt men spänningen till spolarna är noll så borde det vara cdi boxen. Förutsatt att stopp kretsen inte är jordad. Borde det inte vara så? Får helt enkelt höra om det går att låna en sådan mätare eller köpa på kjell och company om dom har.
-
Ja det stämmer 2 gula röd och grå. Om jag vill mäta inkommande spänning från stator till cdi under cranking. Blir det att ha en analog mätare då? /Jawe
-
Det skulle ju vara enkelt att byta den. Jag tror inte man får lämna tillbaka den om det inte är det felet. Det finns en genomskinlig modul längst ner till höger det går in några gula kablar från statorn till den. Vad gör den? /Jawe
-
Skall prova det. Enl. verkstadshandboken går det ju att mäta på spolar och switchbox. Går det att använda vanlig voltmeter eller måste det vara en sk. DVA mätare. Se länk. http://www.stevensinstrument.com/peak_dva.htm Jag har en vanlig biltema digital voltmeter. Oljenivå switchen är ju kopplad till varningsmodulen. Kan den den göra så att tändningen bryts. Enl handbok skall den endast ge ifrån sig ett beep beep.