Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024

florodoltarzan

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    21
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om florodoltarzan

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Då kan jag ju passa på att dubbelkolla om ni har koll på om det är några konstigheter att dra upp extra varvmätare, oljetrycksmätare eller vattentempmätare genom att bara dra vidare kablarna och införskaffa de faktiska mätarna. Det slår mig att det kanske ger felaktiga (svagare) signaler då strömmen måste driva två mätare istället för en? Har ni koll på det? Tackar, //Henke
  2. Fantastiskt, då stämde mina teorier således. Vilket fantastiskt forum det här är - så utförliga svar på så kort tid... Jättestort tack för hjälpen - då löser jag sannolikt biffen utan större problem! Ha det fint, //Henke
  3. Hej, Jag håller på att bygga en flybridge på min båt. Då vill jag även ha möjlighet att ha en manöverpanel för trimplanen vid denna, andra, styrplats. Detta för mig in på detaljer kring trimplanspaneler - mina trimplan är nämligen mycket gamla och av ett märke som jag förstår inte finns längre (Marine Master), men de funkar hur bra som helst, så jag ser ingen anledning att byta dem i nuläget. De är av el/hydraulisk modell. Nu till mina frågor: 1) Då den manöverpanel som jag har, inte går att få tag i alt. är mycket svår att få tag på, så undrar jag om det går att ta vilken panel som helst av annat märke (förutsatt att den är till el/hydrauliska plan)? Eller om jag omformulerar frågan: vad är det för komponenter som sitter inbyggda i trimplanspaneler av denna typ (är det bara en stor flerlägesströmbrytare eller är det ytterligare komponenter typ relän osv. inbyggda i panelerna)? 2) Hur gör jag bäst eldragningen till den andra trimplanspanelen? Splittar jag bara existerande kablage och drar upp kablar till den nya panelen eller finns det annan best practise att följa? Vidare så vet jag att det numera finns självjusterande trimplanspaneler, vilket skulle innebära att jag egentligen bara behöver byta ordinarie panel till en självjusterande, men jag gillar att kunna justera själv (är heller inte säker på att det går att koppla in en självjusterande panel till mina gamla trimplan). Mycket tacksam för svar gällande detta. //Henke
  4. Tjena, Jag ska transportera en Smuggler 28 från Strömstad till Stockholm antingen kommande vecka eller veckan efter och tänkte höra om det är någon som har bra uppslag på någon som gör detta till bra pris? Det funkar att dra båten med pickis och stor båttrailer (förutsatt att pickisen får dra 3500 kg samt att föraren har tungt släp-kort) då den är 8,5 meter lång, 2,55 meter bred och väger 2,4 ton. Jag har fått pris på 13000:- vilket jag tycker är 3000:- för mycket med tanke på att det inte är lastbilstransport. Alla uppslag gällande detta uppskattas... //Henke
  5. Någon som kan vara lite mer specifik gällande vad det är för båt? Anade att ormen hade med det att göra men har aldrig sett det förut. Jag gillar båten - det saknas schyssta wa-båtar med spjutskrov...
  6. Tjena, Har sett den här båten ett par gånger nu på Sandhamn: http://db.tt/WcA1rXvY - någon som vet vad det är? Drygt 30 fot gissar jag. Det ligger en orm på kapelltaket också av någon anledning...
  7. Tjena, Jag har köpt ett toppmonterat Suzuki originalreglage från eBay med separat tändningslås/dödmansgrepp vars kablar inte stämmer överens med varken det gamla sidomonterade reglaget (inbyggt tändningslås och dödmansgrepp) eller med kabelhärvan från motorn. Jag har elschema till det gamla reglaget (Suzuki original) och i instruktionsboken till det nya reglaget så finns kablarna som kommer från själva reglaget beskrivna, dock inte kablarna som kommer från tändningslåset/dödmansgreppet varför jag nu hoppas på någon kunnigs hjälp med detta. Så här ser färgerna ut på det gamla sidomonterade reglaget (det som står före bindestrecket) respektive färgerna på kablarna som kommer från motorn (efter bindestrecket): Rosa el. möjligen orange som är blekt (från motor) - orange (färg på reglaget) Svart - svart Vit - vit Brun - brun Blå - vit/blå Grön - grön Vit/röd - vit/röd Grå - grå Så här ser färgerna ut på det nya, toppmonterade reglaget: Från själva reglaget (ej tändningslås): Två bruna som sitter i ett kopplingsstycke En blå, en vit och en röd som sitter i ett kopplingsstycke Från det separata tändningslåset: Röd/vit Svart Vit Grön Orange Inga utav kopplingsstyckena på det nya reglaget passar med kabelhärvan som kommer från motorn så jag måste alltså koppla dessa själv. Vidare så verkar tändningslåset (också Suzuki original) inte ha startfunktion inbyggd (finns bara på/av-läge), så jag har köpt en startknapp för att komplettera med detta. Är det någon som har koll på hur detta ska kopplas? Testa själv brukar kunna ta lång tid samt bidra med rätt mycket frustration vet jag av erfarenhet . Har vi någon Suzuki-specialist som känner sig manad? Tusen tack på förhand, //Tarzan
  8. Tack för svar på detta. Då är nästa fråga var jag köper grova kablar som är anpassade för 12 v? Jag har kollat runt lite och de tjockaste jag har hittat är på Biltema men de är bara på 4,5 kvadratmillimeter vilket man inte kommer så långt med. Jag har hört tips om att man kan köpa startkablar och använda de kablarna men de kommer oftast i för korta längder så då blir det till att skarva i alla fall. Tackar, H
  9. Jag har en sjumetersbåt med en 115 hk utombordare (fyrtakt Suzuki) och har i dagsläget batteriet i en låda i aktern. Pga att den lådan är i stort sett det enda lastutrymmet uppe på däck så skulle jag vilja flytta batteriet (och installera ett batteri till) längre fram i båten. Nu till min fråga: Jag har koll på kabelareatabellen men min fråga är huruvida den utgår från batteriet eller från motorn? Anledningen till att jag frågar är att om jag flyttar batteriet så behöver jag sannolikt förlänga de kablar som kommer från motorn - påverkas dessa då också av kabelareatabellen så jag måste byta ut dem mot tjockare eller är det bara att skarva på dem med samma tjocklek som de har i original och se till att köra tjocka kablar från batterierna till elcentralen bara? Tacksam för svar. //F
  10. Rök en fet joint istället så kommer de inte åt dig . Nya lagen är bisarr, varför inte olagliggöra cigaretter, bilkörning och allt annat där det finns någon som helst risk också? Sorry för omoget inlägg men jag som har bott i skärgården i 34 år anser att gränsen 0,2 är ett skämt. Dessutom förstår jag inte var alla förespråkare för lagen är i verkligheten (men det finns gott om moraltanter på såna här forum) för jag har inte träffat en enda båtägare hittills som inte tycker det är en löjligt låg nivå och att lagen förstör en stor del av nöjet med båtlivet. //Tarzan
  11. Tjena, Jag har renoverat ett par båtar och har lärt mig en del på vägen och har också fått en fix idé om att så småningom bygga en egen båt, eller rättare sagt modifiera något i stil med en Smuggler 24 eller Smuggler 28 till att bli en walkaround-båt istället. Frågan är bara om det går. Jag tänker mig att jag river ut all inredning, tar bort alla beslag och vindruta, sen tänker jag att jag tar vinkelkapen och sågar bort en stor del av fördäcket då jag kommer behöva den platsen till den nya WA-överbyggnaden. Vidare så river jag sen ut hela durken och bygger den ny från scratch så att den blir självlänsande istället. Sist men inte minst så bygger jag någon form av mittpulpet som man även kan gå in i och sova i, i stil med exempelvis en Ryds 23 WA, Nimbus Nova el. liknande båt. Jag tänkte mig att jag bygger denna del i sandwichmaterial, jag tänker mig även att jag bygger den nya durken i sandwichmaterial. Jag inser att det är ett stort projekt och jag tänker mig att det kanske får ta ett par år att färdigställa det, men jag har ett par frågor som jag hoppas ni kan hjälpa mig med: 1. Funkar det att kapa bort stora delar av övre delen av skrovet (delen över relingslisten) utan att vridstyvheten påverkas så till den grad att båten inte kommer klara någon sjö att tala om sen? 2. Går det att bygga en mittpulpet med inbyggd ruff i sandwichmaterial eller kommer det se ut som skit i slutändan pga att det är för svårt att få det rakt och snyggt alt. är FÖR mycket jobb helt enkelt. 3. Övriga synpunkter? Tacksam för input gällande detta - det vore jävligt ballt att bygga sin egen drömbåt... //Tarzan
  12. Tjena, Bakgrund till projektet: Efter att ha köpt, sålt och renoverat tre båtar på lika många år så har jag kommit fram till att min drömbåt inte finns på marknaden. Därför har jag kommit fram till att jag nog måste köpa en båt och sen bygga om den så den passar min kravspecifikation. Krav: -24 fot lång -Spjutformat skrov typ Smuggler, Formula, Pantera etc. -Självläns -Walkaround -Sovplats för två pers. och sittplats för sex pers. -Bra bränsleförbrukning (runt litern/sjömil vid marchfart) -Totalkostnad: 200 000 kr (skrov, motor, material) Kort och gott skulle man kunna säga att jag vill ha en båt liknande Hydrolift F-26 men en 24-fotare och som inte kostar mer än 200 000 kronor. Tanken som jag har nu är att ta en Formula 24, Pantera 24 eller liknande och slita ut all inredning, slänga bort vindrutan, kapa bort i stort sett hela fördäcket för att sedan bygga en WA-konsoll i mitten av båten istället (med två stickkojer under den). Frågor till er: -Har ni förslag på andra grundämnen med denna skrovform och denna längd (de jag har koll på är Formula 24, Pantera 24, Speedster 24, Smuggler 24, Rebel 24)? -Hur påverkas vridstyvheten etc. i skrovet om man kapar bort fördäcket? -Skulle man kunna få ner förbrukning runt litern/sjömil genom att lätta skrovet på onödig inredning samt sätta in en v6:a (typ 220 hk) istället för en törstig gammal v8 (den ska kunna marscha 25-30, någon topphastighet på över 35 knop behövs inte)? Jag vore tacksam för tankar och idéer gällande detta. //Henke
  13. Tack för detta! Faktum är att jag redan har Ström ombord och har plöjt den ett par gånger men jag tycker inte att den har några bra svar på de enkla grejer som jag undrar över såsom hur och när man använder relän exempelvis. Givetvis kommer jag koppla säkringar, de brukar ju medfölja till strömbrytarpanelerna. Nåväl, tack för detta - nu vet jag att det inte bör bli några problem i alla fall. //Henrik
  14. Tjena, Jag har tänkte koppla in en del elprylar i båten och undrar om det behövs några relän eller liknande (jag har dålig koll på när man behöver använda relän och exakt vad de gör) för att klara av att köra alla dessa samtidigt när motorn är igång. Det här är grejerna jag tänkte koppla in, är det något jag bör tänka på eller är det bara att dra två fläskiga kablar från batteriet till instrumentpanelen där jag sedan sätter någon form av förgrening där man sedan tar ström direkt till följande utrustning: -Bogstrålkastare -Akterstrålkastare -LED-slingor -GPS -Sökljus (m. joystick) -Vindrutetorkare -Stereo -Radar Tacksam för svar gällande detta, //Henke
  15. Tjena, Jag håller på och kollar runt på 21-fots DC-båtar men har problem med att hitta en med en bra motor. Jag skulle verkligen uppskatta all input jag kan få gällande detta. Vilken motor rekommenderar du och varför? Mina krav på motorn/båten: Jag vill ha en inombordsmotor pga tyngden och stabiliteten som bidrar med till båten. Jag är ute efter en förbrukning på max 1 liter/sjömil (gärna 0,8 i marschfart) som går att marscha runt 20-25 knop med och som har tillräckligt bra acceleration för att dra wakeboard etc. med, och som kostar mellan 80 000-130 000 kr. I och med att jag åker mycket på höst/vinter så är även driftsäkerhet ett måste. Till att börja med så verkar det sitta V8:or i väldigt många 21-fots båtar, och av annonserna att döma och de efterfrågningar som jag har gjort, så drar de minst 1,2 men gärna 1,5 och uppåt vilket gör dessa motorer helt ointressanta. Mer eller mindre samma förbrukning verkar gälla för V6:orna vilket jag tycker är lite märkligt. Visst, jag förstår att det är mer vrid i 8:orna vilket kanske gör att de går snålare, men varför väljer man i så fall en V6:a? Om någon har tips på snåla V6:or så vore jag mer än tacksam. De båtar jag har hittat som inte är för trötta (dvs inte gamla B20 och dylikt) men som ändå verkar ha bra bränsleekonomi är 4:or på minst 150 HK, och de är alla rätt gamla. Görs det inga nya 4:or på över 150 HK längre, och i så fall; varför inte? De gamla motorer med tillräcklig kraft för att trycka upp en 1,5-tons DC i planing utan att det tar en förmiddag som jag har hittat är: MerCruiser har en 3,7-liter 4:a på 165 hk (3,7 LX) som jag har provkört - men dessa motorer verkar ökända för att läcka olja, så även denna. Däremot så var det ruggigt bra tryck i motorn och den hade inga som helst problem att trycka upp båten i planing väldigt fort, dessutom kändes det som att båten gick väldigt lätt. Är det någon som har ytterligare erfarenheter av denna motor? Volvo Penta 171c (16-ventiler) är en annan motor som körupplevelsemässigt är väldigt fin tycker jag (jag har en kompis som har en sån i sin Flipper 640 och den går kanon), men de VP-mekar jag har pratat med säger att det är den sämsta motorn som har gjorts pga att om kamremmen går, vilket den tydligen ofta gör, så blir det svindyrt. Någon som har ytterligare tankar gällande denna motor? VP 151 verkar däremot vara en väldigt bra motor, jag baserar detta på samtal med tre olika VP-mekar där alla rekommenderade denna motor. Problemet är bara att den inte verkar sitta i särskilt många båtar, i alla fall inte i 21-fots klassen. Stort tack för alla svar som jag hoppas ska komma . //Henrik
×
×
  • Skapa nytt...