te-el
Medlemmar-
Innehålls Antal
111 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
2 NeutralOm te-el
-
Placering
Örlogskapten
-
Nu sitter jag och drömmer igen... En segelbåt som har följande egenskaper: - separat toalett - en dubbelbädd, minst 2x1,5m. Så att jag som är 185 lång också ryms och sova - ruffhöjd gärna 190cm, inte ett måste - två kojer för barnen(behöver inte vara separata) - minst hyffsig seglare - helst partialrigg, orkar inte mera med jätte-genua - pris under 250000 - gärna ratt-styrd Inte blir det väl en maxi 95:a?
-
Oj, vad det har kommit diskussion... Köpte båten pga att jag fick den till ett rimligt pris. Hade en annan likadan, som hade gasolflaskan också inuti hytten. Men jag anlitade en gasolmontör, som tog 250 euro betalt för arbetet (innehåller material, trycktest och arbete). Elen fixade jag själv
-
Bor själv i Finland. Har ägt två båtar, en 27 fotare och en 31 fotare. Båda äldre >30år. 27 fotaren köpte jag i Finland, den var hämtad ca ½år före från Sverige, 31 fotaren köpte jag i Sverige. Båda båtarna hade gasolflaskan till spisen inuti båten, altså i hytten. 31 fotaren hade till råga på det en till flaska för en gammal AGA-värmare. Ingendera båt hade gasvarnare. Sen när vi tillägger att ingendera av båtarna hade några bloss/raketer eller annan säkerhetsutrustning med sig... Plus att elen var i bedrövligt skick i båda båtarna (värkar inte vara så ovanligt). Hur tänker ni egentligen där i Sverige? Har ni nån besiktning i båtklubbarna som vi har här i Finland? Det är inte obligatoriskt i alla klubbar, men sänker ofta på försäkringsavgifterna. Mvh, en undrande finne
-
Använde Liberon teak olja förra våren. Fungerade utmärkt!
-
Ok. Det är därför de hålen finns där! Allt börjar klarna för mig
-
Tack för sabba svaret! Om gummidelen inte är en tätande del, så behövs den kanske inte bytas? Den såg så bedrövlig ut, så jag tänkte byta den. Men det där låter ju ganska klart nu när jag tänker efter. Bultarna var ganska hårt åtdragna... Kanske jag lägger en droppe loctite på dem och drar fast dom med lite mindre kraft. 2:an satt ganska tätt på plats, den rörde sig säkert < 0,5mm åt alla håll
-
Hej, Vad heter gummidelen som finns på min segelbåts axel? Den verkar vara en tätning. Den sitter längst in bak-/utifrån sett. Alltså in-ifrån utåt i ordningen 3,2,1,propeller. nr. 2 verkar vara mässing/brons med en insida av plast, nr. 1 är mässing/brons som man skruvar fast i skrovet och som klämmer ihop alla delar tills nr.3 (gummi) går lite ihop och tätar till hålet runt nr. 2. Gummit är i mycket dåligt skick och måste bytas, men har ingen aning om vad den heter och var jag hittar en sån... Hoppas nån förstod och kan hjälpa mig
-
Det sitter som berget... Och tycker det är ganska tjockt. Det kan ju vara just coppercoat. Om de har användt det som första bottenfärg på epoxyn. Tänkte ta mig åtminståne till det röda... Så är jag väl på den säkra sidan
-
Håller på och slipar bottnet på min båt. Va f*n är det för färg som ser ut som koppar? Det ser ut som om den skulle vara tredje lagret på gelcoaten. Gelcoat -> röd färg (primer?) -> ljusblå färg -> koppar -> sen fler lager blått och svart. Den sitter som berget på de flesta ställen! Går inte att skrapa bort, utan måste slipa det och den sätter sig i porerna på sandpappret. Abranet nr 80 tycks inte vara tillräckligt grovt...
-
Nu har jag bestämt mej för att beställa led-lampor till båtens alla belysingslampor. Men var får man tag på billiga (och bra) led-lampor? Sockel BA15d och S8,5 x 36mm Jag försökte med dealextreme, men deras lampor är >6000K. Om jag förstått rätt så ska man ha 3000-3500K för att få lite varmare ljus-sken. Andra platser jag kollat har bara ena modellen av lampor jag behöver... Skulle gärna beställa allt från samma plats
-
I Finland måste försäljaren meddela priset inkl. moms. Så den borde väl innehållas i priset. Tull och moms är diskuterat här och i några andra tidigare trådar: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=411487&highlight=estland
-
Tog min givare loss i sommras pga att den inte ville fungera. Vi var två, ena tog bort givaren och andra stoppade i pluggen. Vi har ingen automatisk stoppare som föregående skrev, men vattnet som kom in var ca 5 liter. När jag skulle ha givaren tillbaka, var jag ensam. Då kom det in ca 10 liter vatten. Alltså inget att vara rädd för bara man är beredd med plugg som passar i hålet. Trycket vattnet kommer in med går ju lätt att räkna bara du vet hur djupt du har hålet. Men kan nästan lova att du klarar jobbet fint!
-
Går i funderingar på att köpa en själv också... Kolla motorn, drevet och propellern. Är det den båten med nästan nya kapell? Den såg bra ut på bilderna... Funderar själv över bensinmotorn... Brandrisken tycker jag är relativt liten, men att få båten såld nångång... Det kan vara svårt. I själva verket är ju inte bensin/diesel skillnaden sist och slutligen så stor, men det är folk som tycker det och skrämmer potentiella köpare
-
Just när jag tror jag har hittat en ända båt jag vill ha, så kommer du med Wellcraften! Ett mycket bra alternativ till Baylinern. Nä jag vill inte ha bara Bayliner, det har främst blivit bayliner pga de är relativt nya och har därmed relativt nya motorer. Jag förstår mig inte ett dugg på motorer, så jag vill gärna ha en ny/nästintill ny motor som inte krånglar med det samma
-
Börjar luta sig mot breda 2655:an. Nu undrar jag ännu att vilken motor lönar det sig att köpa den med? 5 eller 7 liters motorn? Orkar den bra med lilla motorn och drar den betydligt mer bensin med stora motorn? Hur är det med dreven? Finns det mycket skilnad på dom?