Gå till innehåll
onsdag 12 februari 2025

StefanM

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    6
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om StefanM

  • Placering
    Kadett
  1. Hej igen. Nytt lock gjorde susen, det nya hade en gummitätnng i bottten, det gamla lockat fanns det ingen på. StefanM
  2. Hej igen Jo det stämmer från tidigare inlägg, en AQ240 A, det är inget Martec system. Locket på värmeväxlaren är fjäderbelagt och ska nog reglera trycket i växlaren. Har ordnat ett nytt lock och skall prova detta samt att fylla upp systemet så att det även finns vätska i ex kärlet. Hur stor roll spelar det att det gamla locket var på 14lbs och det nya är på 13lbs. //StefanM
  3. Hej Tack för det, hade mina aningar. På locket står det 14 lbs, kan det göra något om man sätter dit ett lock med 13 lbs, det skiljer ju bara 0,3 kg tryck enligt mina efterforskningar?
  4. StefanM

    Kylning

    Hejsan. En fråga om kylningen med ett slutet system. Har märkt att det pyser från locket på värmeväxlaren, otätt alltså. Ska nivån vara ända upp i halsen där locket sitter för därifrån går ju en slang till expansionskärlet. I kärlet finns nu inget vatten. Min fundering är om det ej blir rätt tryck i systemet om det är för lite vatten i växlaren och att är det därför som motorn enligt mitt tycke går upp för högt i temp, ca 4mm från det röda på mätaren. StefanM
  5. Plocka bort drevet, det tar bara 1/2 timme. Så får du samtidigt koll på bälgar, drivknut etc. Passa på och byt stödlager för drivaxeln samtidigt, 2st, ingen stor kostnad. //StefanM Senast ändrad av StefanM | 22 juli 2009 | 00:08
  6. Hello. Har problem med att min motor som är en VP240 A med slutet kylsystem från -77 som blir varm när man ligger i plan och kör. Hade samma problem ifjol och pratade med en kille som hade haft liknande problem fast med en mindre motor och han gav mej rådet att lägga värmeväxlaren i ett syrabad för att göra rent kanalerna i den. Efter att ha lagt värmeväxlaren i badet så blev den ren och fin invändigt, provkörning på land och den verkade kyla bättre. Efter sjösättning så kyler den bättre, går precis upp på det gröna på mätaren vid körning på ca 2000rpm men sticker iväg upp när man ligger på 4000rpm, går och köra 3-4 distans. Det sitter ingen termostat i nu, tog bort den för att prova men ingen skillnad. Har funderat på att byta innanmätet i sjövattenpumpen, sitter en löstagbar halvmåne där vid impellern som vad jag tycker borde gå ut i intet bättre än vad den gör nu, impellern är 1år nu. Har även haft ur pluggarna i motorn för att kolla kylkanalerna men där var det inga problem. Kan det vara cirkulationspumpen på motorsidan som är slut? Vad skall jag göra. //Stefan
×
×
  • Skapa nytt...