Gå till innehåll
fredag 08 november 2024

Jacko

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    45
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Jacko

  • Placering
    Fänrik
  1. Den kraftiga krängningen gör också att en (beroende på båttyp) allt mindre andel av rodret är kvar i vattnet, vilket minskar möjligheterna att styra ned i lä. Eller, så upplever i alla fall jag det
  2. Hej! Exakt vad menar ni med "återanvändbar förankringsprodukt" i enkäten? Ett vanligt ankare stämmer ju in på pricken, och ett sådant använder nog de flesta i detta forum då och då...
  3. Känns som att det finns någon slags övre gräns kring 10-15 ton där det börjar bli oansvarigt gentemot övriga i hamnar och andra trånga lägen. I övrigt tycker jag att utrustningsnivån helt styr möjligheterna till ensamsegling. Själv skulle jag nog ha lättare att klanta till det i en standardutrustad Stortriss (tjurig 2-taktare från 70-talet, träliga segel, ingen autopilot, ingenting neddraget, ingen rulle till förseglet, 20 år för gamla papperskort) än en dito modern 35-40-fotare med autopilot, allt neddraget, genua på rulle, ankarspel i båda ändar, kanske t o m bogpropeller etc. Med det är fortfarande billigare att klanta till det med stortrissen
  4. Visum lär nog behövas, i förhand. Hur du tar dig dit tror jag myndigheterna fäster mindre vikt vid Här står lite om det hela: http://www.immigration.govt.nz/migrant/stream/work/worktemporarily/
  5. 1. Ni verkar ju hängivna redan och skulle nog inte ångra ett båtköp. Jag skulle dock rekommendera att prova på det ordentligt. Exempel: Gå förarintygskurs + kortare seglingskurs/följ med någon ut. Hyr sedan en eller ett par båtar att semestra i så ni får pröva på det. Då hinner ni också skaffa er ett litet referensbibliotek inför köpet. Från att vi lärde oss segla gjorde vi såhär ca 4 säsonger innan vi köpte. Det tillkommer ganska många nya moment man inte kan när man plötsligt blir båtägare, så vi tyckte det var en bra uppdelning i tid Ett roligare, och säkert lika gångbart alternativ är att bara följa hjärtat och slå till på en tilltalande båt!
  6. En viktig sak med rulle! Lägg ALDRIG på någon kraft vid ut- och framförallt inrullning av förseglet. Det är frestande att lägga linan runt en winch och veva in fanstyget ibland, men behövs så mycket kraft beror det på att något fastnat eller att man inte gått upp i vindögat/släppt skotet tillräckligt. Då gör man istället om, och rätt, så håller grejorna.
  7. Hur många som ryms i sittbrunnen tycker jag är en situationsfråga. Vid lugn och fin halvvind kan man sitta 6 pers i vår 26-fotare och dricka saft. Vid mer blåst/kryss/andra förkärvande omständigheter tenderar allt över 2 att vara trångt.
  8. Jag nappade på annons att gasta på en längre segling för tre år sedan vilket ledde till segling med folk som var 35-50 år över min ålder. Det funkade kanoners då jag stod för syn, hörsel och pill med plottern, de andra för erfarenheten
  9. Hej! Vi har till vår Comfort 26 en stor i kevlar i ganska gott skick. Dock saknar den helt rev, köptes från en kappseglings-systerbåt där man tydligen inte ville tävla i mer än 8 m/s. Någon som vet vad det kostar att få 1-2 rev isydda? Misstänker att det inte är något man gör själv med mormors gamla Singer. De närmaste segelmakarna har fått offertförfrågan, men har väl semester alt för mycket att göra för att expediera en småkund som mig
  10. Jag skulle rösta som du, trots att jag drabbas själv då vår segelbåt är 8 meter och gör uppemot 6,5 knop i schysst vind, eller nästan 6 knop när man piskar de 4 stackars Tohatsuhästarna. Men. Då vi lever i en demokrati är sjöfolkets åsikt bara en av alla faktorer som ska vägas in. Detta eftersom det ligger i flers än bara sjöfolkets intresse med säkerhet på sjön, t ex den kajakhyrande turistens, min extremt sjöointresserade mamma som inte vill att jag skadas när någon rammar mig för att han/hon har klämt en vinare på sjökrogen. Etc. Demokrati är skit, men det bästa vi har. För er som vill prova annat rekommenderas Vitryssland. Jag röstar nästa gång om drygt 2 år, men skippar detta.
  11. Ev har väl reportern hört efter men fått nobben. Jag är inte helt insatt i polisens bestämmelser, men jag gissar att de både har förundersökningssekretess för att inte skada utredningen, samt tystnadsplikt gentemot de medborgare de ingriper mot. Diverse twittrande Stockholmskonstaplar har ju fått både allmänhetens och chefernas spott och spe i motsvarande fall. Kan vi inte lugna oss med den här diskussionen nu? Allting kretsar ju kring en landsortstidningsartikel där en av parterna uttalar sig. Om det inte är så som Thure säger, utan han har uppenbart fyllt en väsentlig uppgift ombord då frun inte kan köra båten, då torskar han ju dit, enl såväl gamla som nya lagen.
  12. Nja, Sjölagen kan säkert ha sina brister, men ditt argument, i form av ett exempel/scenario håller icke. När nöd, eller nödvärn, föreligger går man som regel fri om man fyllebogserar, fyllekör skoter med sjuk kompis till närmaste väg eller t o m har ihjäl någon om inte ens lagöverträdelse varit oproportionerlig mot allvarligheten i nödsituationen.
  13. Vi stack 2.10 och fick ta sats för att hasa oss över en sandbank på väg in i Cuxhaven. Detta undviks nog om man inte kommer vid absoluta lågvattenpunkten som vi, alt bara sticker 1.65
  14. Det borde gå att slussa på två man. Man lägger till vid en liten flytponton som följer med upp/ner i slussarna. Tror en passage med båt under 12 m kostade 19 euro för 2 år sen. Gällande tidvatten: läs på översiktligt hur det funkar samt kolla i tabellerna vilka tider hög/lågvatten inträffar i de olika hamnarna! Vi hade inte koll på det, och det är mindre lustigt att göra 0,9 knop med en vrålande diesel i ett par timmar för att slutligen gå på grund i Cuxhafens hamn. På varje plats är det högvatten var tolfte timme och lågvatten däremellan. Mellan dessa tider är vattnet på väg åt endera hållet och då gör man klokt i att hänga på! Svårare än så är det inte, typ.
  15. Trist för nye ägaren, men han äger till 100% problemet, i både bildlig och bokstavlig mening. Inget snack om att han får betala. Enda undantaget skulle vara om han kan styrka att du kände till ett fel på motorn och inte berättade om det. Detta torde ju dock vara helt omöjligt att styrka - även om du blåljugit (vilket jag alltså INTE tror att du gjort!). Jag tycker det är charmigt att man vid beg båtaffärer, till skillnad från med bilar, kanske håller kontakten lite efter affären, köparen kan få lite tips om handhavande, säljaren får höra hur det går med före detta ögonstenen etc. Men några delade reparationskostnader ingår inte i det konceptet, om man frågar mig.
×
×
  • Skapa nytt...