Gå till innehåll
tisdag 11 februari 2025

subba_ro

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    8
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om subba_ro

  • Placering
    Kadett
  1. Beställde ny tändspole och ny tändmodul från staterna. Startade bra så jag kunde dra i glykol inför vintern. Blir spännande att se till våren om den börjar tjorva vid 30 minuter igen. Gör den det får jag hjärnblödning
  2. Jo, har kollat spänningen vid batteriet vid körning och sen har jag en voltmätare i båten som inte visar nåt onormalt. Har dock inte sett om det händer nåt speciellt vid omkring 30 minuters körning men låter ju mest troligt att tändspolen tjorvar när den blir för varm.
  3. Ok, tack. Har beställt ny tändspole och ny tändmodul. Hoppas bara det inte är nåt annat än tändspolen som sabbade tändmodulerna (dyra)
  4. Hej! Har en Baja 192 Islander -07 med en Mercruiser 5.0 förgasare. Har haft problem med 2 tändmoduler. Den första började tjorva då och då efter ganska precis 30 minuters körning. Den har lagt av på EXAKT samma ställe på sjön 3 ggr Motorn misstände i början en gång och gick lurvigt för att sedan stanna men gick sedan att få igång och gick normalt ganska länge. Till slut la den av helt. Lånade sen grannens tändmodul (det var så vi upptäckte att det var tändmodulen som pajat) och körde en gång över 30 minuter utan problem. Köpte en beggad från ebay och den gick ca 30 minuter och la av helt första gången. Har kollat tändspolens funktion på en elbilfirma och den funkade bra (kall vill säga). Har tidigare bytt fördelare och hallgivare. Har hört teorier om att tändspolen borde vara boven i dramat när den blir (för) varm? Antingen börjar den bli dålig eller så är det någonting som kan göra den för varm som tex fel stift? Vågar jag chansa och köpa ny tändspole och ny tändmodul? Någon som sitter inne på teorier? Tack på förhand!
  5. Om det är prisvärt och möjligt är jag sugen att ta bort strypningen på min Suzuki DT 115 -98. Det verkar vara likadan motor som DT 140 men någonting är strypt. Har letat både på amerikanska sidor och svenska men ingen verkar veta. Någon här som har erfarenhet?
  6. Har en Suzuki 115 -98 där svänghjulet och statorn fastnat ihop med totalhaveri som följd. Alla delar kostar nya ca 24.000 hos en handlare vilket knappt motorn är värd. Var kan man leta begagnade delar förutom i annons?
  7. Någon sam vet vad felet är. Motorn går ej att dra runt. Ser ut som en liten kabelhärva lindat upp sig under svänghjulet. Har fått ut en bit av den genom att dra samtidigt som vi försökt vrida runt motorn med en skiftnyckel. Nu åker dock kabeln in vilket håll vi än drar runt motorn. Ska ta bort svänghjulet så löser det sig säkert. Sen märkte jag att det inte går trimma ner motorn max. Jordfel pga kabelbrott? Någon med erfarenhet eller teorier? Bara lite nyfiken om jag har råkat ut för ett vanligt fel eller maximal otur? Tack på förhand / Magnus Senast ändrad av subba_ro | 20 juli 2009 | 19:22
×
×
  • Skapa nytt...