Gå till innehåll
söndag 24 november 2024

haansson

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om haansson

  • Placering
    Kadett
  1. Mätte på batteriet på en Yamaha 40hk. den visar samma som på min vid batteriet. 12.5 så antar att dessa inte laddar batteriet utan bara gör så att de inte drar ur lika snabbt.
  2. Antalet kablar stämmer. 2 Grön, en svart, en röd. har ej grön/vit De är de jag inte vet. Ang limpmode. Kan ej prova motorn under belastning då den står på stativ. har mest hakat upp mig på att den inte laddar batteriet nu. Men är lite osäker nu om den ska göra det? läste i nått US forum att alla motorer laddar inte batteriet, utan ”sköter sin egna försörjning” för att dra ut på ”flat-battery”
  3. Det sitter inga Dioder utanför regulatorn vad jag kan se? bilden du bifogade, det ser mer ut som kontaktstyckena? har provat med annan multimeter, samma resultat. mäter jag på batteriet så visar de 12.5-12.7 har 14v direkt efter regulatorn, men det tar sig inte till batteriet.
  4. Provade med en till jordkabel. men då försvinner laddningen. Mäter jag över inkommande plus och utgående minus från regulatorn så har jag 14 vid tomgång , varvar jag upp så slutar de inte 21v såg jag som mest. fattar nada nu… haha
  5. Gul = plus multimeter vit = jord multimeter = 12.5v konstant grön = jord multimeter 14.3v kan jag bara göra en ny jordkabel?
  6. Mäter jag på jordpunkten för likriktaren och inkommande plus på startrelä vid motorgång har jag över 14v Mäter jag på inkommande jord (startmotor) så har jag 12.5. saknas jord.
  7. Multimetern mäter över batteripolerna. ska åka till garaget nu och mäta innan likriktaren och direkt efter den. samt prova annat multimeter. tänkte om det eventuellt kan vara kortslutning någonstans? För somsagt, Motorn går bra tills den blir varm/gått en liten stund, sen uppstår felet och motorn rycker/hackar , kan köra med växel i på låga varv 3-5knop. går ej att varva upp. MEN, trycker jag upp/ner på tilten så kan jag köra som vanligt sålänge jag verkligen åker och tiltar hela tiden. tänkte om de är som Mange249 säger att den börjar ladda efter en stund och felet uppstår då?
  8. Hej igen! har nu bytt statorplattan, lightning coil och liktiktaren. multimetern på batteripolerna visar : 12.57v motor avstängd. 12.60v motor startad. 12.67v när man varvar upp den. jag får utslag efter RPM, att volten vandrar uppåt, men ej över ~12.67v. tycker fortfarande de är extremt lågt. några tips? Motorn står på stativ, och Siljan är översvämmad så kan ej testa om den går än. Felet kommer när man kört en stund. har även plockat av toppen och sidokåpan där man kan se alla kylkanaler. Allt ser mycket bra ut.
  9. Den laddar inte alls, så jag har beställt allt Lightningcoil, stator och laddningsregulator. kommer ta en stund att få hem det (ebay) så återkommer sen! tack för hjälp sålänge
  10. Tomgång och högre varv, spänningen stannar på 12.5, precis som när motorn är avstängd. Tycker inte det händer något alls när motorn startar / varvas. har motorn på stativ i garaget just nu..
  11. Hej!! jag har en Yamaha 1985 (K) 6H2 (60hk) enl ”nummerplåten”. kollar jag block-markering så står det 6H3 (70hk) vad är skillnaden på dessa? 6H1 har 90 hk. är det samma block på alla 3 modeller men olika förgasare tex? vad skiljer? se bilder. mvh H
  12. Tack så mycket! ska kika detta, återkommer!
  13. Hej! hoppas kunna få lite tips här, har en yamaha 60hk (6H2 , 60FET) Går bra kall, när den blir varm så hackar den som satan, misständer och går extremt kasst. Men! Så fort jag trycker på tiltknappen upp/ner så går den perfekt igen. nya tändspolar, ny cdi, nya stift. impeller är bytt. Bra flöde. några idéer? mycket tacksam för svar mvh / H
  14. tjena. har en yamaha utombordare på 60hk , 2-takt som har fungerat grymt fint . men nu i sommar när vi la i den så börja den rycka , och hacka mycket. problemet kommer när motorn är varm. det går att puttra fram i ca 5knop , men sen när man drar på fullgas så hackar den och båten planar inte ens. kollar man på varvräknaren så kan den hoppa mellan 3-5tusen varv. har kollat lite soppa ledningar , soppafilter är kollat, lika filtret i tanken. förgasarna är borttagna och rengjorda. problemet kvarstår. tändstift är bytta förra året, inte körda så mycket. och dom ser jättefina ut. jag har tänkt att det kanske kan vara någon tändspole som blir knasig när den blir varm eller nå? dom är aldrig bytta. om det kan ha med saken att göra så förra året lämnade jag in den för att den knappt starta , och när den startade så kunde backen bli frammåt och tvärtom , så när man gasade frammåt så backade den alltså .. helt skumt , men då var det någon ring vid svänghjulet som var trasig så den skickade tändningen hur som helst. men då var det så extremt och kom så plötsligt , detta problem är annorlunda. extremt tacksam för snabba svar !
×
×
  • Skapa nytt...