-
Innehålls Antal
5 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm daggen_
-
Placering
Kadett
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej, Har fortfarande båten i vattnet men framstegen är inte så stora, har varit 48,7 knop som max på GPSen...dock mycket nöjd med båt och motor trots att jag inte tagit 50 knop. Kört drygt 1000 distans sen jag hämtade ut den i juli och är fortfarande sugen på att åka ut och bara köra ... det får väl ses som ett bra betyg Har gått i tankar om en hydrualisk CMC lift till nästa säsong men får se hur jag gör med det - vad tror du det kan ge i fart? Som referens kan jag säga att kavitationsplattan sitter ungefär 1,5 cm ovan den förlängda bottenlinjen som motorn nu är monterad. En Webasto airtop 2000 skulle inte heller vara fel..nån som har erfarenhet av värmare i 68DC?
-
Hej! Det går utan vidare att modifiera en standard NMEA kabel för detta...kolla med Yamaha sverigen alt. något yamaha center för instruktioner. Det finns nämligen instruktion för hur man enkelt bygger om kabeln. När jag köpte min F250 och Garmin 4008 tog handlaren utan vidare fram dessa instruktioner och byggde en kabel som vi drog från NMEA hubben till GPS:en - all motordata funkade klockrent i GPS:en direkt jag slog på den...
-
lolle: det skiljer nästan 60 cm mellan 64dc och 68dc. 6,21 mot 6,77 - man skulle nästan kunna tycka att det är lite falsk marknadsföring gällande 64 dc eftersom den endast är 6,2 meter lång.. Det jag planerar att göra med båten under vintern är dock att installera en Wallas 1300/1700 för att förlänga säsongen här uppe i Luleå ett tag... finns det något att tänka på gällande valet mellan fotogen eller diesel som drivmedel? Nu till en helt annan sak; jag funderar lite över tjockleken på den blåa gelcoaten..var hos min lokala återförsäljare och kollade på några yamariner tidigare i veckan och upptäckte en båt som var transportskadad där den blåa gelcoaten fått sig ett rejält hack. Det visade sig att den inte var mer än drygt 2mm tjock vilket känns ganska tamt om en skada skulle uppstå - det finns inte mycket material innan det vita skiner igenom kraftigt. Känns lite trist...hade gärna sett att lagret med blå gelcoat varit betydligt tjockare.
-
Jo, jag har 250 hk, och såhär i efterhand inser jag hur rätt motorval detta är för denna båt. Jag hade INTE velat kajka runt med en 150 hk där bak med tanke på hur fint den bär upp 250 hk...det märks att det är ett snabbt och välkonstruerat skrov som utan vidare hanterar den tunga och starka fyrtaktaren där bak. Visst tar båten sidvind, den lägger sig mot vinden vid lite kraftigare sidvind...tydligast är detta såklart när man har kapellet uppe. Men med bara några lätta tryck på trimplanen kompenseras detta utan att någon som helst fartminskning märks. Jag vill dock poängtera att jag sällan använder trimplanen...det är bara vid frisk bris och uppåt det blir påtagligt att den lägger sig på sida. Jag hade tidigare en Buster XL av nyare modell och den var betydligt känsligare för sidvind än Yamarinen.
-
Hej! Har en Yamarin 68 DC som vi avverkat ungefär 800 distans med sedan juli då vi fick den levererad. Mitt generella intryck av båten är att den verkligen håller måttet! Jag hade några mindre bekymmer med den från början, t.ex. att gasdämparen som håller upp glaset ovan diskhon lossnade (åtgärdat) och att en bult till den fällbara delen av förarsätena gick av. Dörren till hytten funkar utmärkt förutom att den inte är tät (har sytt ett myggnät som fästs inifrån) samt att den gärna glider upp om man inte låser den vid lite hårdare sjögång. Hade gärna sett att det lilla trekantiga bordet i hytten bytts ut mot mera kojutrymme... i övrigt är vi mycket(!) nöjda med layouten i båten, sjöegenskaperna och användbarheten/hanterbarheten. Allting sitter fast, är lätt att hantera och känns mycket gediget. Fartresurserna är det inget fel på, hittills har jag nått 48,3 knop med Saltwater II 15*21 proppen vilken visat sig bäst av alla proppar jag testat på båten. Jag hade gärna klippt 50 sträcket men det kanske kommer någon kall höstdag... Bränsleekonomin är också helt ok, snittet ligger mellan 1,15 - 1,2 l/nm, i 30 knop marsch drar den ganska precis 1,0l/nm... Kapellet är mycket bra konstruerat, lätt att fälla ner/upp samt tål bra med fartvind! Jag rekommenderar helt klart denna båt för alla som tittar på dyrare alternativ i denna storleksklass. Den är mycket rolig att köra, tål rejäl sjö och går som på räls även i grov sjö med nästan 50 knop på GPS:en... Senast ändrad av daggen_ | 20 augusti 2009 | 21:42