Gå till innehåll
lördag 21 september 2024

Skrot-Nisse

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    25
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Skrot-Nisse

  • Placering
    Fänrik
  1. Eftersom startgasen har lite andra egenskaper än bensin/luftblandning så kan motorn tända till även om tändläget är galet. Det är lite vanskligt att ge några funkar alltid tips eftersom man inte vet de exakta förhållandena, det är ju tex. svårt att veta om det ens är kilen som gett sig, det kan ju också vara så tokigt att vevaxeln är knäckt . Några fulknep som kan vara värt att pröva. Du kan ju börja med att att helt enkelt ta tag i svänghjulet och vrida på det mot cylinderns kompression och känna om du upplever ett glapp. Det kan ju vara så att kilen släppt helt och hållet och i så fall lär du känna det men det kan ju också vara så att svänghjulet tagit fast i brottytorna och då känns det stumt. Nästa steg blir att dra av svänghjulet. En avdragare som tidigare nämnts är helt klart att föredra. Om du dock har svårt att hitta en lämplig avdragare finns det ett annat sätt men jag råder dig att vara försiktig. Om du har en medhjälpare och kan kila under svänghjulet med ett par skruvmejslar så att svänghjulet sätts i spänn så kan man med milt våld få svänghjulet att släppa. Börja med att lossa muttern till svänghjulet och men skruva inte upp den längre än den glappar något från svänghjulet. Be sedan kompisen sätta svänghjulet i spänn medan du ger muttern ett par knack med en lagom stor hammare. Blir det ett distinkt och stumt ljud kan man anta att kilen sitter, hör du ett klonkande ljud är svänghjulet löst. Om det inte funkar att spänna under svänghjulet eller om det är risk att du bryter sönder något så pröva istället med att en lyfter hela motorn i svänghjulet och håller denna medan den andre ger muttern några hammarslag. Med lite tur kanske svänghjulet lossnar. Var dock aktsam, hela motorn kan dråsa i backen när svänghjulet lossnar... Vill poängtera att det är måttligt våld som gäller, är du det minsta tveksam så ta inga risker eftersom det ofta är lättmetalldetaljer runt motorn som inte tål att man bryter i dem allt för mycket. Vevaxeln mår heller inte bra om man inte kan stumma upp svänghjulet, kraften från hammarslaget belastar då lagren i motorn.
  2. Det är inte alls en orimlig tanke att kilen i svänghjulet fick sig en kyss och knäcktes. Varför gick den några sekunder efter stoppet med repet om kilen brast då? Även om kilen knäcktes så kan den ha hållit svängjulet på rätt plats en stund, vilandes på knäckgraderna om man säger så.
  3. Jag skulle dock avråda från att använda petroluembaserade produkter på en impeller eftersom gummi som sådant inte mår bra av en långvarig kontakt.
  4. Utifrån det du skriver så verkar det uppenbart att det någonstans i ditt kylsystem bildas gaser, om det är vattenånga eller kompression kan man ju inte säkert avgöra så det får bli kvalicifierade gissningar. Om du inte känner avgaslukt eller kan se missfärgningar i kylvattnet så verkar ju topplockspackningen mindre troligt. Om du tycker att vattenpumpen fungerar som den skall och ger tillräcklig kapacitet så är det ju inte den som orsakar kylproblemet utan du har kanske en kylkanal som är stockad. Eller så har du en spricka i metallen. Oavsett vilket så verkar det som du blir tvungen att riva toppen för att hitta felkällan och då blir det ju en ny topplockspackning oavsett. Jag vill dock tillägga en brasklapp att det här är mitt resonemang utifrån mina erfarenheter och att det är väldigt svårt att kunna bilda sig en uppfattning om något utifrån vad som skrivs på ett forum. Kanske andra (kunnigare) har någon teori?
  5. Detta inlägg skall nog sorteras in under onödigt vetande och inte tas på för stort allvar. Dock, en motor som snurrar medsols på vårt norra halvklot snurrar motsols i tex Australien. På vårt norra halvklot passerar solen i sin dygnscykel från öst till väst himlen i söder, på södra halvklotet på den norra himlen. Av den anledningen brukar man istället tala om med eller moturs. Detta gäller dock kronologiska mätare av sk. analog typ, alltså med roterande visare för tidsangivelse. Digitala klockor har å andra sidan, mig veterligen, inga rörliga (mekaniska) delar som anger rotationsriktning...
  6. En trasig topplockspackning behöver inte nödvändigtvis betyda att man får kylvatten i oljan, den kan hålla tätt mot det lägre vattentrycket men släppa igenom den högre cylinderkomprissionen. Tyvärr är det enda sättet att bilda sig en uppfattning om topplockspackningen eller tätningsytornas skick att hala locket. Men jag skulle nog kolla de andra sakerna som pump och växlarens kapacitet först.
  7. När jag läser tråden så får jag uppfattningen att problemet kankse inte är relaterat till värmeväxlaren. De symptom du beskriver, att du upplever ett väldigt högt tryck i systemet beror helt riktigt som nämns att vattnet expanderar när det förångas. Det kan iofs. bero på dålig cirkulation i värmeväxlaren men dålig kapacitet på vattenpumpen kan också vara en orsak. Dock kan det även vara topplockspackningen som gett sig så att du helt enkelt får kompression i kylsystemet. Det kan vara lite vanskligt att felsöka men ett sätt kan vara att du försöker lukta i expansionkärlet om du kan känna avgaslukt. Men ta det för jösse namn försiktigt, håll inte näsan ovanför locket när du öppnar!
  8. Hehe, och min 9-åring tycker att vi skall hissa Bahamas krigsflagg! Det där med flaggor tycker jag att var och en gör som man vill.
  9. Andra faktorer som spelar in är ju också trailerns konstruktion och vilket underlag körvägen ned till rampen har. Blir trailern framtung är en framhjulsdriven bil inte det optimala. Oavsett så är ju den bästa viktfördelningen på ett släpvagnsekipage att man har ca 50 kg som vilar på dragkulan. Men med rätt trailer kanske det går att justera båtens läge så du får en optimal viktfördelning. Om det sedan är grusväg till rampen och som ovan nämnts, en brant ramp, så kan det bli bekymmersamt trots optimal viktfördelning.
  10. Har man en mig-svets så brukar det inte vara nåt problem att kunna fästa en mutter om man har en utstickande ände, beroende på stålkvaliteten på skruven funkar det även på rostfritt. Den lilla värme som hinner alstras på den stund man punktar fast kan vara tillräcklig för att hjälpa en fastrostad eller ärgad skruv att släppa i gängan. Men det kräver ju att man har rätt grejer. En annan variant man kan testa med är att borra med vänsterborr. Sådana kan man få hitta i välsorterade järnaffärer. Dessvärre tror jag inte den varianten funkar här eftersom det är fråga om gods som ärgat i gängorna. Då tror jag mera på att körna ett centrum och att succesivt öka borrdiametern tills man borrat så stort hål att godset i skruven börjar svikta.
  11. Hej! Sånt här är ju inte roligt. Kollade dina bilder och funderar om du kanske kan få loss åtminstone den ena med en sk. svinpitt: Den andra skruven, som jag tolkar bilden, har du inte borrat så djupt så jag funderar om du helt enkelt kan slipa av den och slå ett körnslag i centrum som du sedan borrar och drar ur med nämnda verktyg. Haverikommissionen spekulerar: den här borrjiggen du använde kan ju inte fungera som tänkt i praktiken eftersom en borr omöjligt kan centrera mot en ojämn brottyta, den böjer sig helt enkelt undan och skär i lägsta punkten. Möjligen kan den fungera om man planar till brottytan först med en fil och sedan markerar centrum med ett körnslag. När man skall markera ett borrcentrum med körnarslag kan det vara lämpligt att börja med ett slå försiktigt, bara så att man får en markering av körnaren. Har man då lyckats få slaget i centrum kan man förstora körnslaget. Har man missat centrum men dock inte allt för mycket kan man förflytta körnslaget med att luta körnaren åt det håll man vill flytta körnslaget och knacka lite försiktigt. När körnslaget sitter där det skall slår man ytterligare en gång med rak körnare. Sedan borrar man... Senast ändrad av Skrot-Nisse | 05 augusti 2009 | 08:22
  12. Lite pilligt är det ju. Om man vrider lite lätt på svänghjulet när man tror att grejerna är i rätta läget så brukar splinsen oftast hitta rätt.
  13. http://www.faktaomfartyg.se/emerald_princess_2007.htm
  14. Jag är av den bestämda åsikten att om det bara går så skall den köras! Jag hjälpte sambons brorson att sätta igång en liknande snurra, en gammal Johnson Seahorse på 3,9 hk som vi tror är av samma årsmodell eller där omkring. Han hade fått den av en gammal tant som tyckte att mackapären bara tog plats där den stod. Eftersom de här små maskinerna är tvåcylindriga är de synnerligen tystgående, av den orsaken har grabbens snurra fått smeknamn som symaskinen och gräddvispen.
  15. Det kanske inte enklaste men effektivaste sättet är ju om du kan dra ur vajrarna ur skalet och spreja med någon typ av universalsmörjmedel tex. WD-42 eller kanske något silikonbaserat. Går inte det det så får du försöka få vajrarna i höjdläge i ena änden och dutta på medel och låta det rinna in i skalet, det kräver ju lite tålamod. Ett annat och underskattat smörjmedel är annars ren glykol. Glykol innehåller antikorrisiva ämnen och funkar bättre än vad man kan tro. Speciellt vid bruk i minusgrader är smörjning av gasvajer med glykol oslagbart eftersom bara en gnutta fukt innanför vajerskalet obönhörligen leder till hänggas med allt vad det kan innebära.
×
×
  • Skapa nytt...