-
Innehålls Antal
65 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm barbatrykk
-
Placering
Löjtnant
Senaste Profilbesöken
Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.
-
Hej! Har köpt mig en mercury varvräknare på tradera och undrar därför hur jag installerar denna. Har hört att den skall anslutas fram på mercontrolen där det finns någon sorts uttag. så här ser varvräknaren ut:
-
Jag skrev att det höll iaf i 2 veckor, och det var minst. Håller säkert mycket längre. Jag har inte ens en vattentank. Detta var metoder vi använde oss av i lumpen. Vi hade en tank på 10m3 som var tvungen att vara kliniskt ren. vatten i flaska har ju inte utsatts för någon form av kontaminering heller, det är ju tappat i fabrik som med största säkerhet har ganska bra koll på hygien, annat är det när någon fyller sin vattentank med en slang som legat på marken och ett x antal andra personer kladdat på innan.
-
Har ju också betydelse, är man van vid bakterierna blir man väl heller inte sjuk. Sen så har temperaturen på vattnet en avgörande betydelse också. ska nog vara hyfsat varmt för att bakterierna ska växa till sig.
-
Okej, som sagt detta var något vi gjorde i lumpen. Har ingen vattentank på min båt så jag drabbas inte av detta. Flera månader? låter inte som någon höjdare, skulle jag undvika iaf. Om du kan känna på insidan av tanken så brukar det bli en slemmig beläggning på ytan, då är det dags att byta enligt min erfarenhet. Njae, allt ska ju göras extremt i lumpen. Ingen får ju bli sjuk av en sån struntgrej, dessutom så hämtade vi allt vatten direkt ur det kommunala vattensystemet så det var rent redan från början Mvh // Kristian
-
Skaffa en kloreringssats, då kan du både klorera för att dricka och dessutom chockklorera och döda all bakterietillväxt i tanken. Detta gjorde vi i lumpen och vi hade alltid klorerat vatten i tanken, håller iaf i 2 veckor. Mvh// Kristian
-
Jag kan ta en bild på hur det ser ut imorgon när jag åker till båten. Jag är osäker på om det ligger någon träbit under plåten, tror bara plåten är bockad och fastbultat. Rätt rejäl plåt. Mvh// Kristian
-
Ja, exakt så är det gjort på min båt. Var tvungen att höja pga att jag bytte från kort till lång rigg. Så länge smeden vet vad han gör så, min ska enligt smeden hålla för 75 hk.
-
ah, det låter logiskt Tack för svaret! Mvh/ Kristian
-
Är det någon som vet vad detta är för något? vad är den till för? visst, jag kan fästa en tamp i den men det kan väl knappast vara det den är till för?
-
Tog lös klumpen på bilden ovan, öppnade upp och mycket riktigt var den full med vatten, blåste ur med tryckluft och smörjde och putsade alla kontakter. Brytarna var lite rostiga så rengjorde dom ordentligt. Monterade tillbaka allt och motorn går nu som en klocka ! Dags för sjösättning nu då! Tack för alla tips! Mvh// Kristian
-
lägger upp en bild så kanske någon kan förklara Mvh// Kristian
-
Jag vill skruva isär den där klumpen men måste få bort den först, varifrån kan jag skruva lös den? måste jag ta bort hela? Mvh// Kristian
-
Motorn låg aldrig i saltvatten, låg i mälaren. Sen vet jag inte om det är transistortändning, ursäkta min okunskap men elsystem ligger ovanför min kompetensnivå därför jag i en annan tråd jag försökte hitta någon bra mercurymeck i stockholmsområdet, fick inget svar dock. Mvh// Kristian
-
Nu har jag vart o försökt spraya alla jordningar och kontakter i allmänt. Har även mätt strömmen fram till tändhattarna och fick ca 3 volt. Tyder detta på något? Mvh// Kristian
-
Hej, ja den har kiekhaefer tändnings, ett stort as som sitter precis breve förgasarna. Hur får man bort den över kåpan på motorn?