Brandur
Medlemmar-
Innehålls Antal
103 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Brandur
-
Placering
Örlogskapten
-
Tack så jättemkt för ditt svar!!
-
Ingen som vet om man kan ha Raymarine S1000 till min Ultraflex hydraulstyrning??
-
Kolla min gamla länk.... http://www.maringuiden.se/forum/;thread=344675
-
Jag har nu kikat runt lite och funnit Raymarine S1000.....8995sek på erlandsson brygga. Komplett autopilot för motorbåtar med SeaStar balanserat hydrauliskt system. Levereras komplett med allt som behövs för enkel installation. Jag har ultraflex hydraulstyrning...funkar det fast raymarine kräver SeaStarsystem..??
-
Hej Jag har problem med att hålla kursen när jag trollar. Speciellt vid blåsigt väder och när jag är själv och drillar fisk samt lägger ut betena. Jag har hydraulstyrning, vilken är den enklaste och billigaste autopiloten som man kan köpa till min båt?? Jag har en Lowrance HDS-5 med NMEA 2000 & NMEA 0183.
-
Buster XL -10, Yamaha F100 -10 gör 37 knop vid maxvarv på 6200rpm och förbrukar 0,9 l/Nm Vid 30 knop,5200rpm förbrukar den 0,75 l/Nm. Nöjd med det.
-
Jag har hittils kört 50 timmar med min båt som jag köpte ny i början av Juni. Säkert är minst hälften av den tiden trollingkörning.
-
Jag köpte en ny Buster XL -10med en Yamaha F100 -10 och då ingick det två multiinstrument där du ser all nödvändig info.....så då brydde jag mig inte om att koppla ihop min Lowrance HDS-5 med motorn. Man ser bränsleförbrukning (Nm/liter, Liter/timme, totalförbrukning), tanknivå, temp, larm, volt, RPM, Timräknare, m.m m.m Sen är det iofs ganska coolt att se denna data i GPS.n.....
-
Du vet att man kan välja sjökort och mäta av stånd på Eniro.se ?? Det fungerar jättebra !! Annars har jag inget mer tips......
-
på min förra motor, Suzuki DT115 2-takt så släppte startmotorn om det var så att motorn nästan startade. Detta är väl en säkerhet så att kuggen inte rensas tror jag........ oftas startade motorn utan släpp men om det var seg av någon anledning så kunde detta fenomén uppstå.
-
Jag har en 19 på min Yamaha F100 på en Buster XL. (5,60 meter) Det varvar ur med lätthet till 6200 rpm och 36 knop med den proppen. Jag har även testat en 21 stålpropp och då varavade den 5500 rpm vid 36 knop vid bibehållen motorposition. (höjdled) Dock blev den för slö så jag bytte tillbaka till 19 alu. Jag skall nog testa en 19 ballistic i framtiden för att kunna trimma den mera och få mer spett i båten.
-
Så om jag byter till en tex. ballistic med samma storlek som jag har idag (13x19)så kommer båten gå fortare pga att proppen behåller sin form bättre?? Dvs att jag utnyttjar storleken under hela varvtalsregistret?. Och att båten går fortare för pga att jag kan trimma den ännu mera? Edit (13x19) har jag idag Senast ändrad av Brandur | 10 juli 2010 | 18:29
-
Jo, det är klart att det blir skillnad men sååå stor skillnad?? Finns det någon vits med att testa en rostfri propp typ Balistic med samma tum och dia? Vilken skillnad skulle det göra??
-
Har nu fått låna en Yamaha stålpropeller 21 av Bjälverud Yamaha Store. Den maxar fortfarande 36-37 knop men varbtaler har sjunkigt från 6200 till 5500 rpm. Bränslekonomin ändrade sig inte alls..?? 1,7-1,8 Nm/liter i 25 knop med båda propparna trots lägre varvtal?? For motorn jobba hårdare (segdra) ?? Inte trodde jag att dom två tummen skulle göra så mkt rpm/kraft mässigt?? Dessutom blev båten grymt slö. Det blir att byta tillbaka till 19 orginal alu.propp.
-
Om det är en trycklogg som avses så skulle jag ta lös slangen i båda ändar och försöka med lungkraft blåsa rent slangen. Blås från instrumentsidan eftersom skiten troligtvis sitter i andra ändan. Orkar du inte med lungorna så blås försiktigt med en högtryck........