Jag hjälper kompisen med hans Suzuki 100 V4 -96. Symptom: Startar och går som den skall 5sek, därefter börjar den nysa och gå ner i varv. Slutligen stannar den efter ca 1min. Det går att hålla den vid liv i 1500 varv typ. Försöker man gasa mer än 2000 varv, ca 6-7 knop, upp i planingsfart dör den direkt. Det mystiska är att öppnar man nödstartsventilen, dvs suzukis snapssystem de har istället för choke, så går motorn riktigt hyfsat. Och då kan man med endast en lätt tvekan ta sig upp i planingsfart och på högfartssytemet går motorn helt perfekt både med och utan nödstartsventilen öppen. Alltså min teori är att den inte får tillräckligt med bränsle på låg/mellanfart men i högfartsdelen på förgasaren funkar allt utan anmärkning. Tilläggas bör att motorn har funkat perfekt de tre första turerna i år. Har provat att byta tändstift, byta slang/blåsa, pumpa på blåsan (i alla varvtal)det gör ingen som helst skillnad, har bytt bränsle samt bränsletank, har tagit bort förgasarna och blåst rent alla munstycken, de var rena...luftskruvarna inställda på 1 1/2 varv alla fyra. Gör förresten ingen skillnad med ett halvt varv hit eller dit...provat det med? Nu börjar mina alternativ tryta...vad har jag missat? är det någon listig mek som kan ha ngn teori? Kan det vara bränslepumpen ändå? Trots att det inte hjälper att handpumpa? Kan det vara trottelsensorn? Kan det vara dåliga komp? Motorn är i mkt fint skick annars och har inte gått mycket Mkt tacksam för svar