Gå till innehåll
måndag 31 mars 2025

CG_F

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om CG_F

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har liten förhoppning om att få ut något då deras enda svar är det var inget fel på grejorna när det lämnade vår verkstad När ber dom förklara hur det då ska ha gått till säger dom bara att dom inte vet... Då dom har gjort en del jobb med usel kvalite till skyhöga priser så vågar vi inte låta dom röra en skruv till i denna maskin. Det enda vi har gjort sen dom skruvade med maskinen och som har med detta och göra är att demontera grejorna häromveckan. Tycker vi har dokumenterat det ganska väl med bilder och film. En sån grej som flänsskadan kan ju inte ha uppkommit vid demonteringen för då skulle det ju ha varit torrt från vatten , alltså tät fram till demontering. Den nya servicefirman har inte gjort något ännu mer än och tittat på grejorna. Samtal med dom blir väldigt kort då deras svar hela tiden kort är det var inget fel på grejorna när dom lämnade vår verkstad. Man kommer liksom inte längre i samtalet än så. Ska kolla hur det är med ev, leverantör. Vem är egentligen generalagent för Mercruiser? Har varit i kontakt med marinshoppen förr och fick väldigt gott intryck av dom, men vet inte om dom är generalagent. Ang, svartlista. Jag har valt att inte skriva ut firmanamnet ännu men diskuterade med konsumentrådgivaren och ställde då frågan. Enligt honom är det riskfritt. Fanns ett fall där en däckfirma hade JO anmält en person som hade skrivit negativ kritik om dom men det las ner då det endast är olagligt att skriva om en person, inte företag. Men jag vet inte. Tycker ju att just som man kan ge god kritik ska man kunna ge negativ? Väljer i alla fall att avvakta det i nuläget, hoppas ju att slippa. Samtidigt måste denna firma skärpa sej ORDENTLIGT då både vårt fall och många andras är hårresande enligt mej och dom jag har pratat med. Edit: Om den nya firmans grejor passar kommer vi nog att låta dom fixa till det. Vi har fått bra pris. Om den gamla firma med tiden kommer på bättre tankar och på något vis vill göra rätt för sej så är ju det bra. Men skruva mer i vår båt kommer dom inte att göra... Senast ändrad av CG_F | 06 juli 2009 | 19:43
  2. Det undrade jag med, i många andra brancher ska det vara certifierad kompetens, krav på utrustning mm, så jag funderade också på det. Jag har fått namnet på teknikern som ska ha gjort jobbet. Tänkte ringa honom och höra vad han säger.
  3. Hmm, fast jag tolkade det som att dom inte har mätt vid startmotorn, bara att dom hade ett batteri med 12,5V. Menade bara att om dom inte har kollat vad dom har fram till startmotorn så borde dom göra det först. ? Jag har kanske missat något ?
  4. Var en kille från en annan servicefirma i går och han sa likadant. Kan inte ha varit ngn, olja i drevet. Att dom måste ha glömt fylla upp det. Han bekräftade även att flänsen har blivit avslagen. Vi upptäckte dessutom att när kylarslangen från drev till sköld har bytts så har det blivit fel. När man gjorde styrbordutslag så veks slangen ordentligt. Vi får avvakta till tisd, så ska vi få besked från dom. Dom har ett drev och sköld men det är äldre. Osäkert om det passar. Passar det skulle vi få det till ett bra pris. Blir så trött på denna soppa. Senast ändrad av CG_F | 06 juli 2009 | 08:13 Senast ändrad av CG_F | 06 juli 2009 | 08:14
  5. Innan du river startmotorn så kolla att du verkligen får fram kräm till den. Mät på startmotorns pol när ngn, kirrar. Kan vara selenoiden också. Följ startmotorns kabel baklänges, smörj alla kontaktytor osv.
  6. Nä, det kan omöjligt hänt vid tiltning. Dessutom skulle den avslagna delen isf, funnits kvar i bälgen men det gjorde den inte. Kanske ser ut som ett veck på filmen men det är inget IRL. Det jag försökte få med är att man ser i tryckmärkena efter slangklämman att på den bit av bälgen där jag filmar så stämmer tryckmärkena med den saknade flänsen. Går inte att se på filmen tyvär. Enda sättet jag kan komma på hur flänsen skulle kunna skadas under drift är om man har ett tot, drivaxelras så att delarna slår sönder flänsen, men det har vi som ses på filmen inte haft och det är dessutom osanolikt. För mej är det tydligt att det är ett stort slagmärke vid flänsen och att ngn, har slagit av den. Sen mörkat det och bara skruvat ihop skitet. Att drevet har tidsmässigt hållt så pass länge beror förmodligen på dom extremt låga gångtimmarna. Sommaren då denna reparation gjordes blev den inte mycket använd. Det första vi fick göra var att byta startmotor. Därefter när vi hade tagit en tur, tankat och skulle ha igång den så var alla tre batterierna slut. Visade sej att även generatorn var kass Fick byta den med. Då hade desutom servicefirman gnällt över att dom inte fick igång den när den skulle testas, urladdade batteri. Konstigt, både startmotor och generator var kass ! Och detta efter en service / genomgång som dom fakturerade ca, 40 000:- för. Som jag sa är detta en lång historia och många misstag har gjorts. Vi trodde att det låg bakom oss, men när nu denna säsong började som den gjorde var kannan full. Funderar på att en regnig dag skriva ner ALLT och lägga ut det som ngn, form av blogg. Har blivit pushad av andra kunder som har skräckhistorier. Några korta exempel: * En som höll på att sjunka pga, slarvig plastning vid bogproppellermontage. Ren tur att dom lyckades få upp den innan skadorna blev för stora. Helt felaktigt monterad tunnel * En kund som inte har kunnat nyttja sin båt på 2 år pga att dom inte lyckas lösa oljetrycksproblem. Bytte till slut hela motorn (var inte gammal) men misslyckades med det med då det inte stämmer med den andra. (tvåmotorig båt) Har bet, enorma summor vad jag förstår.. * Drevbyte på segelbåt, blev 25 000:- dyrare än ängivet. Slutade på nästan 90 000:- Har ännu fler exempel men detta räcker.. Har ingen förhoppning om att få ngn, kompensation för vad jag vet har ingen annan fått det. Är nog slöseri med tid att ens försöka. När jag läser mina egna inlägg märker jag att jag generaliserar och det är inte min mening. Det finns bra firmor. Har fått kontakt med en annan sevicefirma som är super. Han gör vad han kan för att hjälpa oss nu. Ska åka och kolla på båten i dag då han ev, har grejor till den. Håller tummarna...
  7. Det som jag tycker är det alvarligast är skadan på skölden. Man ser på filmen där bälgen sitter kvar att det står en massa vatten i bälgen. Det gör ju att vi även måste byta sköld. Vi har inte haft några oljeläckage från drevet och den har haft väldigt få gångtimmar sen detta gjordes. Som jag skrev är detta en lång historia men jag försöker begränsa mej till just detta för antagligen orkar få läsa allt om jag skrev det. Just det med kompetent service är väldigt svårt att hitta i dessa trakter. Har haft båten sen 02 och allt har funkat perfekt ända tills vi började ta in servicefirmor för förebyggande underhåll. Det var inget fel på den då men vi tyckte den behövde bälgbyte och beställde bla, det. Iom, det har alla problem kommit. Är ju surt att betala dyra pengar för service och båten blir bara sämre var gång man har haft den inne. Om det nu är så att dom har glömt fylla på olja, (för det har inte läckt ut iaf) så hade ju knappast en ny service räddat det. Det borde ju ha börjat ta stryk ganska omgående, eller? Trodde själv att oljan hade tvättats bort av bälgläckaget men förstår nu att det inte är så troligt. Då är jag ganska säker på att det inte har fyllts på ngn, olja. Oljan var hur fin som helst före denna service och det saknades inget. Det såg vi själva då vi var där när dom kollade det. Om ett slarvjobb upptäcks efter ett el, tre år har ju ingen betydelser för det faktum att det är ett slarvjobb. Jag är medveten om att skadan ev, kunde begränsas om en service hade gjorts emellan men förmodligen marginellt. Men man förutsätter ju att jobbet är proffsigt gjort och då ska man inte behöva efterkolla. Det jag undrar är vad ni tycker om den utförda servicen, kolla i synnerhet på sköldens fläns. Senast ändrad av CG_F | 04 juli 2009 | 09:10
  8. Är helt med dej, det kan stämma med den lilla mängd vätska vi fick ur drevet. Känns ju inte särskilt bättre. Dom har sabbat vår fläns på skölden så den måste bytas. Dessutom glömt fylla på olja. Vilka proffs. När dom hade sjösatt båten så hade dom inte fått i växlarna och fick lyfta den igen samt demontera drevet och återmontera det. Då började jag undra över kompetensen. Denna soppa är jättelång och jag försöker hålla den nere på ett min för förmodligen skulle ingen orka läsa igenom hela sorgelsen. Nä, jag har väl ingen större förhoppning om att få ut ngn, kompensation av dom. Däremot ville jag höra vad ni medlemmar här tyckte om det. Detta är en stor firma, jag har pratat med många av deras kunder men bara träffat på en som har varit nöjd med deras service. Vill förankra min uppfattning hos er för jag börja känna att detta var droppen som fick.... Jag överväger om jag ska varna andra från denna service. När vi är färdiga med detta så har dom kostat oss en halv förmögenhet. Som jag ser det har dom ju faktiskt fördärvat vår sköld och drev och tagit 20 000:- för det.
  9. Nu är vi på samma sida men menar du att om man har ett rejält läckage in i bälgen så ska ändå lagret mot överhuset täta? Isf, måste det ju vara två fel. Att dom har sabbat flänsen så att bälgen har läckt. Men hur har oljan försvunnit ur över/underhus och hur har det kommit in vatten där? Var överhuvudtaget väldigt lite vätska i husen, men tycker det mest var vatten. Edit: över och underhus har ju oljekanal emellan sej så har man ett läckage till överhuset så går det ju ner till underhuset. Edit:2 Vad gäller oljan har dom inte sagt ngt, men däremot skadan på flänsen. Dom hävdar att den var OK när båten lämnade deras verkstads vilket är BS. Ingen har meckat med den sen dess. Delen fanns inte i bälgen när vi demonterade det och en sån skada uppkommer inte av sej själv. Knappast ngn, slitdel. Senast ändrad av CG_F | 03 juli 2009 | 23:45 Senast ändrad av CG_F | 03 juli 2009 | 23:49
  10. Men så dålig är väl inte filmen? Hela flänsen är ju borta till 1/4,e del och definitivt inte pga korossion. IRL ser man tydligt att den är avslagen med våld. Finns ju ingen korrosion i resten av skölden eller flänsen. Märket man ser är ett slagmärke som är ca, 1 mm djupt på djupaste stället. Så blir det inte av korrosion. Man ser fläns skadan i 2,a filmen tydligt.
  11. Det står ju i infon vid filmen. Flänsen som drivknutsbälgen ska fästas i mot skölden är till 1/4 del avslagen och man ser ett stort huggmärke i skölden. Det är i den flänsen bälgens slangklämma ska täta emot. Finns inte den flänsen blir det inte tätt. Dom idiotförklarade förra servicefirman och bytte stödlager, bälgar och drivknutar. Kan säga att allt såg bet, bättre ut innan dom gjorde jobbet och då var drevet 7 år gammalt. överhuset såg ut som nytt för två år sen innan dom gjorde jobbet. Edit: Har filmat flänsen på skölden noga och även om filmen är dålig så ser man tydligt hur flänsen är sabbad. Om man ser den som en urtavla så är den borta mellan 1200-1500 och ett stort huggmärke däremellan. Har förmodligen använt släggan vid stödlagerbytet. Följden är att hela drevet är skrot. Både över och underhus är kass. Man ser även när vi öppnar överhuset att det inte finns en droppe olja i det. Det är tot, skuret. Edit2: Av dom 40 000:- dom fakturerade var 20 000:- för drevåtgärderna som jag beskrev ovan. Senast ändrad av CG_F | 03 juli 2009 | 23:19 Senast ändrad av CG_F | 03 juli 2009 | 23:22 Senast ändrad av CG_F | 03 juli 2009 | 23:23 Senast ändrad av CG_F | 03 juli 2009 | 23:25
  12. Hade båten inne på service, översyn och åtgärder för två år sen. Har knappt gått ngt, sen dess av olika skäl. Den servicen fakturerade dom oss 40 000:- för... Vad säger ni om detta ? Har tagit bort ljudet på den första då jag sa en hel del när jag såg hur överhuset såg ut Firman hävdar att dom inte har gjort ngt, fel... Edit: 100 som har läst inlägget och ingen som har ngn, synpunkt, anmärkninsvärt... Senast ändrad av CG_F | 03 juli 2009 | 22:23
×
×
  • Skapa nytt...