Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

Buvallit

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    61
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Buvallit

  • Placering
    Löjtnant

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. den har ju funnits i samma familj sen 1987 och känns nästan som en medlem i familjen och hon har blivit omhuldad på samma vis. Visst är hon välutrustad och i bra kondition. Det enda jag skulle vilja göra på henne (även om allt fungerar) är att uppgradera/byta ut elsystemet. Lycka till i ditt vidare sökande!
  2. Hemmavan (hemmavatten) för mig och när man lyssnat på texten (som nog Thåström faktiskt framför bäst och med skön inlevelse) så undrar man ju hur f*n de seglar och var. Den gode Evert kanske visste nått som inte vi vet här på Sodenäset? Strannesläkten är i allra högsta grad levande. Senast ändrad av Buvallit | 04 mars 2011 | 22:06
  3. Tack! Ett bra nyanserat inlägg och din sista mening i inlägget är väl det tyngsta argumentet (enligt min mening) emot körkort på sjön. Det får ju absolut inte bli byråkrati för byråkraternas skull.
  4. vet inte om man ska citera Jesus eller Ingemar Stenmark eller bara hänvisa till taglinen här under. Vem har rätten till och kunskapen om vad som är sunt förnuft och hur och när man ska hänvisa till det? Alla har ju rätt till en åsikt, bara den är samma som min.
  5. 1. I ett antal olyckor bara här mellan Måseskär och Nordkoster har båtar ränt upp på land och grund då kapten har stått och stirrat i sin plotter och inte sett hur verkligheten ser ut. Det är en brist på kompetens och kanske hade lösts om kaptenen skaffat sig någon sorts utbildning om hur verkligheten förhåller sig till navigationsutrustningen och förståelse för hur ett sjökort fungerar. Genom att lära sig ansvar för båt, hänsyn till medbåttrafikanter och de lagar som gäller till sjöss får de flesta (jag säger inte alla för vissa vill inte och kan inte) ett säkrare, bättre och hänsynsfullare beteende till rors. 2. Idioti (om jag förstår din osammanhängande meningsuppbyggnad korrekt). Då jag blivit ombedd av dig att inte svara på resterande utläggningar i ditt inlägg, så avstår jag av hänsyn till dig. Buvallit med Fartygs- och Maskinbefälsexamen och 2 grundstötningar.
  6. Vi får hoppas att körkortet, lappen, intyget, beviset etc. gäller för alla flytetyg, men kanske inte för småbåtar under en viss längd eller fart. Och inte ska det väl vara så att sjöpolisen/kustbevakningen ska vara på och kolla i tid och otid utan mer när och om incident skett eller vid befarad sjöfylla då lappen kan dras på plats. Det behövs en skärpning till sjöss under sommarhalvåret, under övrig tid funkar det tack vare att det är färre båtar ute och de flesta som är ute då har kunskap både teoretiskt och praktiskt. Jag är seglare, men tycker faktiskt att det är seglarna som borde skaffa sig mer kunskap om reglerna och ödmjukhet inför dessa. Det är fler regler för oss och de är svårare att komma ihåg. Om man ser generellt så borde jag nog vara emot då jag är född i, kring och på havet och familjen har varit fiskare i åtminstone 7 generationer och varit på sjön året runt (Iofs lämnade farfar och farmor fiskebyn så fort bad-och båtgästerna anhopades i samhället för, som farfarn sa, de liigar ju ente vant sôm di vôrslöst far fram å atter) och jag har livet på havet med i DNA't. Men varför inte hänga upp sin långa erfarenhet på teoretiska kunskaper också även om jag redan vet och kan allt enligt mig själv? Det skadar ju inte utan gör faktiskt en reell nytta då man faktiskt kan veta fel i all sin ödmjukhet/självgodhet. Jag lärde mig en hel del genom att högskoleutbilda mig till Fartygs- och maskinbefäl. Nej, man måste inte vara kontrollfreak för att tycka så här. Visst hjälper det mycket att förbereda sig och ju mindre sjövana desto mer förberedelser behövs ju och att ibland göra en konsekvensanalys av sitt eget tänkande, handlande och brister kunskap är väl väldigt sunt?
  7. jag ska väl först berätta att jag har en Scanmar 33 till salu (finns annons här och på blocket). Om oss, som du skriver, är en familj så får jag säga att Scanmar är en mycket bra familjeseglare lätt och bekväm att segla både i farleder och långt ut på Skagerrak / Kattegatt. Lystal 1.13 talar väl om att det inte är en snabbseglare men hon går att skrämma upp i drygt 9 knop vid god slör, 2m aktersjö för surf och hemlängtan. Gott om plats i salong och hytter med en bra byssa för matlagning och disk. Lik Comfortina, Scanner och Contrast. Jag seglar henne själv enkelt både i gott och sämre väder då allt utan andra revet är neddraget till sittbrunnen. Drömbåten för mig när hon är såld är nån X-Yacht, nya Maxi 1100 eller varför inte en rejält stor Hanse (trots att det är emot mina löjliga principer om massproduktion). Kika här på Mg under marinbörsen eller här: http://www.blocket.se/goteborg/Scanmar_33__1982_nr_96_32139779.htm?ca=15&w=1
  8. Tack! och ursäkta om mina ord föranlätt en anmälan. Vilket inte är omöjligt. Personen som står för de flesta personliga påhoppen och som trollar lite överallt i forumen är säkert hintaren. Och det var trevligt att se att det finns en moderator då en aktiv sådan har saknats. Hoppas du tittar igenom forumsinläggen och bildar dig en egen objektiv uppfattning om hur tonen är. Han som kastar första sandkornet osv...... ;o)
  9. det finns en tråd sen tidigare: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=367567 Kontakta TS och hör hur han löste det! Lucka till! (förlåt jag bor i Göteborg)
  10. jag hemfaller sällan åt nostalgi, men den här tråden gör mig tårögt nostalgisk och jag minns min farfars och hans ljugarbänksvänners skrönor och sanningar från havets alla hörn, bukter, vikar och hamnar. Fortsätt berätta, Kapitano, du behövs! )
  11. kolla denna länk: http://www.lewmar.com/cms\assets\1\Literature/HP_Fit_Swe.pdf
  12. att printas och tas med i båt och läsa som bl.a. godnattsaga för barnen och eventuellt som grogglektyr för körkortslösa rättshaverister till sittbrunnskaptener.
×
×
  • Skapa nytt...