Gå till innehåll
onsdag 13 november 2024

KrilleO22

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    42
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om KrilleO22

  • Placering
    Fänrik
  1. Sittbrunnstält och värmare skulle jag inte klara mig utan. Även en defekt värmare innebär att det i alla fall finns färdiga hål för skorsten...
  2. Är det inte detta (hindrandet av backström, alltså) som - bland annat - sköts av den medföljande regulatorn?
  3. Om man ser de olika delarna: 1. Solcell 2. Regulator till solcell 3. Batteriladdare (de flesta har ju inbyggd regulator) 4. Batteri Så kan det vara lugna puckar att koppla 2-4 och 3-4 samtidigt och alltid ha de inkopplade... men, vissa batteriladdare tenderar att dra ur strömmen ur batteriet ifall det saknas 230-ström, så då måste 3-4-kopplingen tas bort när du inte ligger i hamn. Att koppla 1 och 3 direkt till 2 känns fel - batteriladdaren borde la då trycka ut ström till solcellen och den kan pajja? (rätta mig om jag har fel!) Därför röstar jag för att du drar ner 2 och 3 till varsin ingång till en batteriväljare och kopplar utgången till 4. På så sätt slipper du rodda med sladdar över huvud taget.
  4. Är det helt uteslutet att ställa in en vanlig bilbatteriladdare då du kör landström? Om du har två olika laddningtekniker, så kan du använda en batteriväljare fast tvärt om för att förenkla valet: http://biltema.se/sv/Bat/12-V/Strombrytare/Batterivaljare-1-2-12/ Detta koncept kommer jag själv installera under vintern.
  5. Jadu, jag surfade också runt och kollade på 12V->Valfri-omvandlare; jösses vad dyra de var (om man bara ska ha den till att dammsuga med)! Men, du kan inte kompromissa och köpa en batteriladdare från 12V->Valfri istället och helt enkelt nöja dig med att ladda batterierna från båten? Om du helt enkelt är ute efter att experimentera lite så borde du testa att koppla en vridpotentiometer i serie (om du inte vet exakt effekt på dammsugaren och följaktligen kan räkna ut dess resistens); bara att vrida tills den suger som den ska. Denna stackars potentiomenter kommer dock bli skållhet ganska fort, så den behöver kylas (jag hade doppat den i ett vattenglas - det borde inte bli kortslutning!! ). Och sen... IKEA har en lampdimmer som är nästintill gratis. En dimmer är ju liksom inget motstånd... Jag har ingen aning om hur denna lajjar med så höga strömmar som i ditt fall, eller över huvud taget likström. Men detta hade jag lätt testat om jag var i din sits! Men, jag hade haft med mig en rejäl brandsläckare när jag lekte med detta!!
  6. Här har både du och jag en annons! (Jag letar nämligen efter en nyare genua 1:a) http://www.blocket.se/goteborg/Segel_till_Maxi_77__Stor__Genua_1_och_Genua_2_28891256.htm?ca=15&w=2
  7. En annan bra grej... när man efter flera dar ser hur mycket blaj man uppenbarligen satt och skrev en natt - efter några bärs och bråk med diverse andra messerschmittare - och ska in och redigera/ta bort... då står det att man bara får göra detta 7 dagar efteråt; öka denna ångertid!
  8. OK, du hittade alltså inte SAOL-funktionen på min förra länk? Då får du lite hjälp på traven nu - se bilden, läs, inse, sluta sedan skriv forat eftersom det inte är så det heter. Om du fortsätter argumentera efter detta, så slår du alla rekord!
  9. Det verkar råda lite delade meningar - från oss seglare - vad det är, hos er motorbåtsägare, som stör mest. Jag för min del stör mig inte för fem öre över hastigheten i sig. Jag blir gladeligen omkörd av en RIB i 50 knop; swooosh så är han förbi och avgasstanken lägger sig fort. Såna brukar jag till och med tjinga på, och tycka det ser lite roligt ut (nu svor jag i kyrkan). Vad gäller avståndet ni möter/kör om på, så handlar egentligen (för min del) mest om manöverutrymme (och i viss mån den onödigt höga svallen). Många GPS-stirrare kan inte läsa andra båtar. En segelbåt som ligger och kör fram och tillbaka över en farled (ligger på en så kallad kryss) ämnar alltså inte att köra upp på land även om det ser ut så, utan kommer då snart svänga runt 90% och gå mot andra sidan igen (göra ett så kallat slag). Då lämpar det inte att köra om på 5 meters avstånd när segelbåten är 10 meter från land... Vad gäller svallet, så är det en naturlig del av sjölivet (på samma sätt som getingar på land). Men, det går att hålla dessa nere; genom att hålla konstant marchfart, inte göra hårda girar och dessutom passera på runt 50 meter. Detta är inget svårt att få till om man kör en snabb motorbåt!
  10. Först och främst, eftersom du försökte göra dig lustig över vad jag vågar, så visar jag väl på sjökortet; blå pil är jag, den röda är motorbåten. Där jag ritat kryssen är där våra vägar möts. Så, då var detta avklarat. Jag tycker man ska sälja sin motorbåt om tycker att det är svårt att manövrera sig förbi - relativt sätt - stillastående fartyg, som en segelbåt är i relation till en snabb motorbåt... nej, då ska man köra nåt långsammare; en liten snipa kanske? Eller hålla igen lite på alkoholen när man är ute och kör, vad vet jag? Farsan har en liknande stor, snabb, bensinslukande, illaluktande best som du har på din profilbild. Jag körde den förra sommaren och såg inga som helst problem. Låg i marchfart och rattade mig igenom farleder och höll goda avstånd till alla segelbåtar så jag slapp att sakta ner och dra upp monstersvall... inga sura miner någonstans - det gäller bara att planera i förväg. Körkort på sjön - ja tack!
  11. Nu har jag hackat runt lite här på MG och tror mig ha hittat en säkerhetslucka. Det ser ut som att det går att göra ett dataprogram som automatiskt hoppar in på Skicka mail på valfri medlem (och skicka iväg ett meddelande). Att först hitta varje medlem går också att göra automatiskt via ett dataprogram. Om ovan teori stämmer, så kommer nog MG lägga in en spärr så att varje medlem får skicka meddelanden till max 10 personer per dag eller något sådant...
  12. Ett enkelt sätt att avgöra om det skickades automatiskt eller manuellt är ju ifall några personer anger vid vilken tidpunkt de fick mailet. Mitt kom 2010-08-06 22:54 Om alla fick mailet vid ungefär samma tidpunkt, så behöver nog MG se över säkerhetsrutinerna en del. Om tidpunkten/dagen varierar, så har vi helt enkelt en otroligt målmedveten och outtröttlig medlem som suttit och klickat på varenda användare - och sen skickat iväg det här några tusen gånger... Men visst lät det intressant, ja. Jag har precis fixat ihop en miljon med hjälp av en massa SMS-lån, som jag tänker använda till denna investering!
  13. Jag tycker tvärt om. Det passerar alltid stora motorbåtar på nära avstånd och svallar upp så att allt löst i hela båten far runt - oavsett var, i en farled, man ligger. Så sent som idag låg jag vid ett tillfälle så långt styrbord jag vågade i en farled. Tror ni inte att en stor motorbåt mötte mig på insidan mellan mig och en liten ö? Det var nog inte mer än 5-10 meter mellan oss! Killen satt, som alla motorbåtsägare, och tokstirrade ner i sin GPS. Det är ju bara för er att vrida lite på ratten och sluta lipa (om ni kan släppa ögonen från plottern i några sekunder...?). 1. Om du ser att du får en sur blick så kör du alldeles för nära. 2. Om du inte klarar av att hålla riktigt avstånd till segelbåtarna - som gör 5-6 knop - så kör du alldeles för fort. Även om det inte finns några lagstadgade hastighetsbegränsningar på sjön, så är det bara en tidsfråga innan det blir det - om ni fortsätter att köra som ni gör... (Känns så himla skönt att dra alla motorbåtsägare över en kam!)
  14. Det lät inte så himla komplicerat och tidskrävande - en sån liten extralåda får det nog bli för min del. Tack, //Krille
  15. Tjenix, Jag kopplar alltid bara en lång utomhuskabel, genom däcksluckan och sen ner till en vanlig grenkontakt i förpiken. I denna grenkontakt kopplar jag sedan de grejer jag använder; kupévärmare, vattenkokare, datan och framför allt batteriladdaren. Om någon skulle börja prata om säkringar i detta, så skulle jag iskallt svara att det ju redan finns säkringar i stolpen på bryggan. Kanske att jag till och med hade sagt detta med ett självsäkert leende på läpparna... Men, är jag helt ute och cyklar när jag resonerar så? Jag hade nämligen tänkte snajda till min landström under vintern så att jag får ett fast uttag i salongen och att sladden tejpas upp snyggt och osynligt mot skrovet och sen en finurlig liten koppling genom främre ankarboxen så att inga sladdar blir synliga i ruffen. Jag kan nog sätta en årslön på att det inte behövs några extra säkringar inuti båten, men om konsensus råder att det ska finnas (med tanke på vad som skrivits tidigare i denna tråd) så kanske det påverkar nästa köpare när jag säljer båten... och så har jag gjort hela mitt landströmsprojekt i onödan...
×
×
  • Skapa nytt...