

excorcist
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm excorcist
-
Placering
Kadett
-
tack för tipsen skall kolla det där med backväxeln så snart möjlighet fås. Ingen som vet varför förgasar nålen vandrar utåt och faller ur? Det är den nedersta förgasaren det gäller och det händer under färdens vibrationer, man hör att den börjar gå dåligt och sedan dör den. Då får man ta bort kåpor till motorn och luftburken. Sedan ser man att nålen ligger löst i luftburken. mvh Adde
-
Skapar ett nytt inlägg här då det gamla är lite inaktuellt... Hade nyligen ett inlägg i mekforumet om ett växelhus byte.... Motorn fungerade som en klocka till för någon vecka då vi körde på en stor sten, och hela fenan under växelhuset slogs av. Det var en riktigt hård smäll. Den drog med sig propellern och gjorde en stor reva i botten på växelhuset. Så vi köpte en likadan motor dagen efter som hade skurit men med fungerande växelhus. Så vi demonterade det trasiga växelhuset och det nyköpta monterades på plats. Fick ihop allting med neutralen i och det fungerade som det skulle med fram, neutral och back. Första dagen vi testkörde i vattnet fungerade det bra men andra dagen så slutade back växeln fungera. Problemen är som följer... * Backväxeln går inte i trots att man drar växelreglaget ända bak, neutral och fram fungerar. * När man har växeln på neutral så räcker det med att trycka superlöst fram så åker den fram till framväxeln. Och ibland när man drar upp handgasen, när man har neutralläge på växeln, så kan den när handgasen dras över halva vägen dra med sig växelspaken till framväxelläge. * Framväxeln tenderar att åka tillbaka efter att man har gasat upp och släppt spaken, så man får hålla i spaken för kunna hålla samma hastighet. *Motorn låter mycket mer nu efter smällen, vibrationer som uppstått efter smällen? * Vibrationerna resulterar i att nålen på den nedersta förgasaren vandrar ut och hoppar ut helt och ligger löst i botten på luftburken. * Choken har slutat fungera både vid växelreglaget och manuellt vid motorn. Att tillägga är att motorn går lika fint som förut när nålen sitter på plats. Och har fått tips på att kolla vajrarna för att fixa backväxeln återkommer när det är undersökt. Tacksamma för alla svar. Senast ändrad av excorcist | 03 augusti 2009 | 20:27
-
Fick ihop allting med neutralen i och det fungerade som det skulle med fram, neutral och back. Första dagen vi testkörde i vattnet fungerade det bra men andra dagen så slutade back växeln fungera. Någon som har ett bra svar på vad som kan ha hänt?
-
Okej nu fick vi igång motorn men växlarna var fel. hade bara fram växel så vi tog ner växelhuset igen. Försöker vrida växelföraraxeln till neutralläge... Jag får dra upp växelföraraxeln och vrida då hittar jag neutral men den fjädrar tillbaka lika snabbt så den stannar aldrig i neutral läge.
-
Hej igen! Hade nyligen ett inlägg i mekforumet om ett växelhus byte.... Motorn fungerade som en klocka till i onsdags då vi körde på en stor sten, och hela fenan under växelhuset slogs av. Det var en riktigt hård smäll. Den drog med sig propellern och gjorde en stor reva i botten på växelhuset. Så vi köpte en likadan motor i torsdags/igår som hade skurit men med fungerande växelhus. Idag så demonterades det trasigt växelhuset och det nyköpta monterades på plats sagt, dum, trött och seg som man var så kollade jag inte åt vilket håll impellern satt så jag är inte helt hundra om det blev rätt. Ny olja pumpades in i växelhuset och vi var redo att testa i alla fall. Men nu visade det sig att den inte ville starta. Dödmansgreppet intryckt vrider på nyckeln men det är helt dött, så vi börjar mäta. Batteriet ok med spänning fram till solenoiden men inte startmotorn när vi vrider. Så vi antar att solenoiden lagt av något fel på tråden från tändningslåset. Vi ville i alla fall testa så att motorn så vi tog fram en start kabel och trycker mot pluspolen på startmotorn och den snurrar men väldigt trögt. Då testade vi att ta ur tändstiften och då snurrar den skitlätt. Antar då att det inte är någon fysisk skada där drivaxeln sticks upp när man ansluter växelhuset. Men vad kan det då vara som gör att den motorn går så tungt? Tacksam för alla svar!
-
eller man kanske inte ensbehöver tömma oljan när man river växelhuset?
-
Hej och hå! Skrev ett inlägg för inte så länge sedan, men det problem löste sig så då skall nog detta också kunna lösas. Vi körde på en sten idag eftermiddag, och det blev en fet reva i botten på växelhuset plus att propellern rycktes loss.Så nu måste vi byta växelhus, vi har en kandidat som har skurit. Så nu är frågan finns det någon bra guide för att undvika fel eller är det så pass enkelt att man bara behöver ett tips på vad man inte bör göra? Och kan man tömma ut växelhusoljan i det nya växelhus och använda den. Alltså tömma ut olja i ett kärl och montera växelhuset på den skadade motorn och sedan pumpa in oljan? Tacksam för alla svar! Senast ändrad av excorcist | 22 juli 2009 | 22:38
-
Startmotorn snurrar perfekt efter renoveringen, allt som behövdes var lite lödning till borstarna, slipning av rotorn och lite smörj, slipning av kollektorn. Sedan testade vi den och den gick som en klocka! Tack för all hjälp! Senast ändrad av excorcist | 15 juli 2009 | 21:28 Senast ändrad av excorcist | 15 juli 2009 | 21:28
-
Rosten på rotorn då? behöver man inte göra något åt det? mvh Adde
-
Var ute idag och felsökte, vi började med att mäta på batteriet igen och sedan mäta vid startmotorn när vi vred om tändningen och det gav samma spänning ungefär. Så vi beslutade oss för att ta loss start motorn, vilket var ganska smärtfritt. Och när vi öppnade startmotorn så såg vi att lödningen till nättrådarna för 2 av borstarna (till anslutningen) hade släppt. Men i och med att vi inte hade någon lödkolv med oss så rundade vi av strax därefter för att fortsätta imorgon, och ta med en lödkolv. Start motorn och dess detaljer så för övrigt bra ut bortsett från rotorn som hade lite rost beläggningar. Rost beläggningar som hade rest sig om man kan uttrycka sig så. Antar att det är mindre bra och det gör startmotorn gott om vi försöker ta bort så mycket som möjligt. Men då är frågan vad är bästa sättet att ta bort dessa beläggninar? Samt kan man skada förstöra om man gör fel? Och när man ändå har startmotorn framme är det något mer underhåll man kan/bör göra? Typ fetta in något eller så... mvh Adde
-
Tack för alla tips, de kommer definitivt till användning. Är blocket det bästa sättet att hitta begagnade startmotorer? om det slutar med att köpa en dvs... Det stämmer att det uppmättes en spänning vid startmotorn kommer dock inte ihåg vilket värde vi fick. Men skall ut i helgen och undersöka det hela med en av polarna. Mvh Adde
-
Vad kan man göra åt dåligt kol då? kan man knacka på startmotorn ? Finns det någon annan lösning än att byta ut startmotorn? Tänkte typ om man kan öppna och fixa på något vis.
-
Nu har vi varit ute och provat med ett batteri med spänning över 12,5 volt, så vi vet att det fanns kräm. Men det klickar fortfarande bara från reläet. Är startmotorn död? vi hade ju försökt ett 20 tal gånger då startmotorn jobbade kan den blivit för varm o lagt av eller finns det något standard fel man kan refera till? mvh Adde
-
När vi stoppade tillbaka batteriet i bilen så fungerade det, bilen startade utan problem. Så det var ett antagande baserat på det och att den fungerade bra i bilen innan vi tog ur det ur bilen. Men dock så som du ifrågasätter batteriet så kan man väl kanske dra ett antagande att det krävs mer kräm att starta båtmotorn än bilen krävde. Kanske kan stämma? Och då ligger felet hos batteriet och jag ska ut dit till båten i veckan med ett annat batteri och testa så får vi se hur det går. Men fattade ändå inte varför den inte ville starta efter dem första försöken då startmotorn drog. Tack för svar i alla fall skall ta med ett annat batteri som sagt och mäta på det innan jag åker ut. Underbart forum!
-
Måtta och skissa ihop en ställning som du själv tycker ser bra ut och passar båten. Ta hjälp genom att titta på andras för att få en bild av hur det skall se ut. Sedan får hitta ett företag efter läge, prisvärdhet osv som tillverkar rostfrittstål. Där kan du beställa exakt hur långa bitar osv du vill ha. Jag tänkte beställa bitar och låta en bekant svetsa ihop för en billig penning. SKulle hamna runt 2000kr om jag inte minns fel. Blir snyggt med rostfritt! Mvh Adde