Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025

Brawn

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    216
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

40 Expert

Om Brawn

  • Placering
    Kommendörkapten

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Jag minns tyvärr inte vilket lim jag använde då men jag ser iallafall att jag skruvade med några stora plastbrickor i motorumsluckan.Baksidan är ju klädd med nått tungt material(hette det bitumen?)så jag litade inte på att limmet skulle hålla när isoleringen hänger under.Det har iallafall hängt med i 10år nu o ser nästan lika bra ut fortfarande.Jag vet inte hur det funkar i motorummet men vi har klätt om skrovsidorna i ruffen med Hagmans spraylim i år o det sitter förvånansvärt bra o var lättjobbat.
  2. Den isoleringen du funderar över har jag haft i båten i säkert tio år nu.Håller jättebra och isolerar väldigt bra jämfört med din gamla typ.Kanske ska du ta bort den gamla för att få bättre limning mot motorumsväggen?
  3. Vi limmade om skrovsidorna på vår Fjord21 med möbeltyg i våras.Fick då tips om Hagmans spraylim som jag var mkt tveksam till då jag provat Biltemas sådant tidigare.Sprayade både skrov o klädsel o lät torka lite.Det gick att dra loss o justera men man kände ganska snabbt hur det bet fast förvånande bra.Jag hade våtrumslim som jag tänkt använda o spraylimmet endast i ytterkanter för att sträcka upp med men det blev endast spraylimmet vi använde till slut.Barnbarnen har klättrat runt därinne en hel del i sommar o ännu sitter allt kvar.
  4. Jag fick lära mig av Yamaha-gurun Jarb på ett annat forum att yamalub kan bli lite väl ”fet,rökig” på låga varv när man blandar den direkt i tanken.Den är nog bra i mindre mängder via oilinjektion på lägre varvtal och ska smörja väldigt bra på högre varv.Jag brukar köra några tankar på 1%Triboron då och då och får då väldigt fin rökfri gång på tomgång och stiften blir fina.
  5. Jag brukar koppla min oljesug i den slangen, på insidan båten alltså,när motorn är varmkörd.Då får jag lite större diameter än när man suger genom oljestickan och det blir lite lättare att suga ut.Den här slangen är ju kopplad i botten på oljetråget så man får ut all olja också.
  6. Jag frågade en gång fönsterputsarna i sannegårdshamnen som putsade de helt inglasade husen där vad de använde för tvättmedel?Yes samt lite sprit i vintertid svarade de och att man håller lika lätt i skrapan som ett besök på en urinoar.De höll på året runt o jobbet tog aldrig slut.Om samma tvättmedel gäller för segel vet jag inte.
  7. Spraya motorn med vaselinspray.Jag har gjort så i 20år men kan inte svära på att det är bra för alla motorer.Annars luftspalt i taket tar bort det mesta.
  8. Hej,jag monterade,på varv, en tre år gammal Mercruiser4,3mpi med fabriksnytt drev 2010 i en Fjord21.Jag har för mig att det slutade på ca.140 tusen kanske(förträngt).De flyttade batterierna, monterade adapterplatta VP/Merc i akterspegeln samt plastade nya motorfästen.bl.a.Fick samma fart som med liten V8(33knop) o båten går fint med denna motor.Annars tror jag att en fyrcylindrig AQ171 är ett enklare montage o båten ska visst göra 30 knop med dessa.Kanske lite extra isolerat motorum för att komma från ljudet från de högre varvtalen.Det kanske är svårt med delar till dessa motorer så det kan vara ett problem.Jag tror ganska många konverterat till V8 i Fjordarna så det finns nog nån som kan svara bättre än mig på detta.//Thomas
  9. Jäklar vad gott de går de gamla fyrcylindriga tvåtaktarna.Bra att det löste sig.Om du har kvar den gamla propellern så kan du fortfarande dra i några skruv genom navet så har du en reservpropeller ifall du får grundkänning.
  10. I nödfall kan du göra som jänkarna på youtube.Borra tre hål och dra i skruv mellan bladen in i navet.Jag har provat det på en propeller som jag har till muddring o det håller bra faktiskt.Naturligtvis en nödlösning men då får du ju svar om det är vulkningensom släppt.
  11. Tidiga Mariner,Mercury 4-takt ca20-25 år gamla har en Yamaha motor monterad på en adapterplatta i riggen.Den brukar ”korrodera”fräta sönder i avgasgenomföringen och jag tror det är en dyr reservdel.Det påminner ju lite om en konverterad inombordare så även utombordare har svaga punkter ibland men detta är enda märket jag känner till med problem.Normalt ser man väldigt gamla tvåtaktare här på västkusten.
  12. Skriver lite själv här igen.Jag följer pistvaktens felsökningar av hans evinrude9,9 med liknande problem som min motor.Där lutar det åt bränslerelaterat problem med dessa misständningar iallafall.Jag är urless på att plocka isär de tre förgasarna igen men det kanske är enda vägen att gå.Vi kör på 98okt nu men man kanske ska pröva en tank Aspen först?//Thomas
  13. Hoppas nån kan svara här för det här testet behöver jag nog göra på min motor också?
  14. Det tror jag också hade gjort stor skillnad.Jag tycker man ser liknande ”kapell” på Amerikanska kabinbåtar där det verkar som nån kapellmakare föreslagit att använda båtens biminitop och sy på lodräta sidor vilket inte alltid blir så snyggt.
  15. Har en sådan från 1985.Hade isär den för ca 7år sen o bytte packboxar i vevhuset o lite annat.Nu har den stått på land tills förra sommaren då vi monterade den på en 450 hardtopbåt.Går perfekt på tomgång och gör 27knop på topp men missar lite mellan 2000-3500v/m.Känns som den tappar en cyl lite oregelbundet.Har bytt stift,bränsleslangar ,bränslepump,haft isär o rengjort förgasare,kapat tändkablar.Kör på yamalub’s olja ca.1,5% men är trots det lite rökig på låga varv.Är förtjust i denna motor för jag ser att vi har nästan samma bränsleekonomi som i vår mercury50 fyrtakt och kraften känns nästan bättre.Tackar på förhand för tipps.Kanske Jarb finns kvar här på forumet som var en hejare på gamla yammor//Thomas
×
×
  • Skapa nytt...