Tack för alla svar och funderingar runt detta.
Vad jag glömde nämna var att motorn är nyservad med ny impeller, växelolja och tändstift.
Termostaten fungerar som den ska, börjar öppna vid 50 grader. Jag misstänkte också att det kunde vara det där med att trycket minska till skvallerstålen när termostanen börja öppna sig, men icke... Prova nämligen att köra utan termostaten med samma resultat.
Det ända jag inte gjort p.g.a att det är lite bökigt på denna modellen, är att öppna upp hela kylsystemet och ta en titt där. Men om det skulle vara igensatt där tycker man ju att det inte skulle kyla så pass bra som det faktiskt gör.
Där sitten också en sensor mellan andra och tredje cylindern, som enligt sprängskissen är en sensor, cylinder temp vars kabel leder in i elektroniklådan. När jag tar bort denna så ser jag att här passerar kylarvattnet.
Då är frågan den helt enkel bryter tändningen eller börjar ge ljud ifrån sig vid för hög temp., hittar nämligen inget om detta i manualen.
/Alexander