Gå till innehåll
lördag 30 november 2024

petla655

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    10
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om petla655

  • Placering
    Kadett
  1. Har mätt innerdiametern nu. Det är 90mm på den slang som lämnar turbon. Efter ca 1 m förminskas den till 60 mm (i övergången mellan slangarna är det några mm mindre). 60 mm slangen fortsätter ca 2.5 m och går sedan upp 60 cm till bordgenomföringen. Således ingen ljuddämpare eller vattenlås. Efterssom det bara är de sista 60 cm som stiger upp så är det bara det vattnet som kan ligga i ledningen. Borde alltså inte vara något problem såvida mottryck och avgastemp. inte blir för höga.....men hur vet man det? Även om man mäter storheterna så kvarstår frågan vad som är normalt. Går det att hitta Volvo Pentas installations anvisning för motorn? Senast ändrad av petla655 | 03 april 2011 | 21:55
  2. Hej! På min Polar 29 sitter det en TMD 30. Avgasslangen är ganska grov de första 1.5 m men vid genomgången av det första skottet förminstas den till ca halva dimensionen. Ska det vara så? Någon sa att det kan ge för höga avgastemperaturer och därmed skada motorn. För övrigt har jag inga problem att varva upp motorn under drift, når lätt 3500 varv. /Petter
  3. Hej! Jag tänkte sätta in en bogpropeller på min polar 29. Frågan är bara hur kraftig den behöver vara? Båten är nästan 9 m och väger 3.5 ton. Den är ett rätt rejält vindfång. Räcker det med en Sidepower SE40 eller ska jag gå på SE60? Dvs 3 eller 4 hk? /Petter
  4. Hej! Ett typiskt fel som också är mycket dyrt att åtgärda är erosion i kylarhuset med läckage av kylarvatten från det slutna systemet. Begynnande läckage går ofta att se i underkant på det runda locket på kylaren längst fram på motorn. Att få tag i en bättre beg. kylare är svårt, nästan omöjligt då det inte finns så många motorer av den här modellen. Blir en ny motorinstallation. Mvh Petter
  5. Hej, På min motor var avgaskröken där sjövatten blandas med avgaserna (direkt efter turbon) helt igensatt av rost. Tydligen rostar de här krökarna sönder vart tionde år eller så. Gjorde också att motorn inte varvade mer än 3400 varv (ska orka upp till 3600 varv)
  6. Hej! På Biltema har de allehanda kompressionsprovare. Mvh Petter
  7. Hej Är det någon som har alt. vet var man kan få tag på en verkstadshandbok till en TMD/TAMD/AQAD 30? Ska byta en läckande värmeväxlare och kanske passa på att konvertera min TMD till en TAMD om jag får tag på ett billigt insug/intercooler. Mvh Petter
  8. Hej! Fick du fixat din cirkulationspump? Var fick du tag i nya lager? Mvh Petter
  9. Hej, Jag har en snipa med en MD21. Istället för en värmeväxlarlimpa så har jag ett långt rör på utsidan av båten där kylvattnet (sötvatten) cirkulerar och kyls. Nu undrar jag hur det är med motortemperaturen. Jag har noterat att beroende på varvtal (och fart) får jag olika temperaturer i motorn. Ska det vara så. Har man normalt ingen termostat när man har ett rör på utsidan som i min båt?
×
×
  • Skapa nytt...