-
Innehålls Antal
14 729 -
Gick med
-
Besökte senast
-
Dagar Vunna
288
Georg_Ohm senast vann den dag 15 Februari
Georg_Ohm hade det mest gillade innehållet!
Anseende bland gemenskapen
4 840 ExpertOm Georg_Ohm

-
Placering
Guldmedlem
Profile Information
-
Plats
Göteborg och Bohuslän.
Mina båtar
-
Båtens namn
Ariel
-
Bild
-
Jag har numera en gammelbil tillverkad i Wolfsburg. I vårt land relativt ovanlig då den i princip inte importerades hit. Men den är byggd av standarddelar från lagerhyllorna. Allt i mm-mått och efter olika DIN-normer. Men det är alltid vissa hylsor och vissa block- och ringnycklar som slits ut snabbare än de andra, 10, 13, 15 och 17 mm, varvid 13 mm är den som slits ut snabbast. Ja nu snackar jag om den Kamaza och Hazet hylsnyckelsatserna jag köpte 1970 och 1977 och som numera är ersatt av en från Bacho….
-
Georg_Ohm började följa Ersätta bensintank, Metrisk och tumgängor i svenska produkter - när ?, Råd och tips om gmmibåt och och 4 andra
-
Mer kuriosa. På slutet av 1870-talet fick den brittiska firman ”Gothenburg Tramway Co LTD” koncession på att bygga hästspårväg i Göteborg, 1879 invigdes den första linjen, med spårvidden 1000mm(!) det valet kan ju tyckas märkligt, då det var ett brittiskt bolag som byggde. När GS hade bildats 1902 breddades spårvidden till 4 fot och 8 1/2 tum, alltså det vi idag kallar för normalspårvidd, 1435 mm. Vi hade ju också svenska fot, man byggde smalspåriga järnvägar i vårt land med det måttet, trefotabanor, 891 mm. Så vitt jag vet förekom inte den spårvidden någon annanstans i världen. Problem uppstod då man beställde lok och vagnar från England med tre (brittiska-) fots spårvidd. Så blev det för Köping-Uttersberg-Riddarhyttans Järnväg, (KURJ), som fick ”spika ut” rälerna, från 891 till 1093 mm spårvidd. Så kan det gå när man inte har så bra koll på olika fötter. Från det ena till det andra, jag har en uppsättning tum-nycklar i båten, till min KAD43. Jag har också dålig koll på om det är tum, inch eller millimeter, men för det mesta passar nycklar och hylsor med millimeterstandard, men vissa skruvskallar tycks ändå ha tum-standrad. Hur det är med gängorna har jag inte orkat tänka på. Sedan båtarnas längd… då längden många gånger mäts i fot så tycks det vara en väldigt elastisk fot man använt som referens.
-
Vad bra! Jag har inte felsökt min ännu då den varesig har bränsle- eller elförsörjning, men det är alltid bra med en i reserv, förvisso saknar jag dess bränslepump, men dessa brukar ju vara havererade.
-
Förtöj i en bryggvinkel, där kan det vara omkring 90°.
-
Tips på luftpump. När du nu skall ha eldrift så kan du ju lika gärna ha en elektrisk luftpump. Jag köpte en billig pump avsedd för SUP på någon sådan där billighetssajt på nätet, om det var Temu eller liknande*. Den pumpen fyller min gummibåt som är 240 cm lång på 4-5 minuter, och stänger av sig när inställt tryck uppnåtts. * Samvetet avgör väl var man handlar, och man brukar få vad man betalar för, säkerligen finns det liknande pumpar i båttillbehörsbutikerna, som man då får betala mer för, men som kanske är tillverkade på samma fabrik i Asien nånstans.
- 10 svar
-
- 1
-
-
Ja välkommen till gänget… gjorde detta skitjobb för kanske 20 år sedan i en Nimbus. Enligt rekommendationen skall man ju låta kontaktlim torka helt på båda ytorna innan man pressar ihop. Ja då hugger det ju direkt, som sagts. Men följ inte rekommendationen, limma vått i vått. Då finns det möjlighet att justera ganska mycket. Välj ett inredningsmaterial som är elastiskt, då kan man (med viss möda) få det någorlunda snyggt rumt hörn och på dubbelkrökta ytor. Jag testade olika lim, och det var då på den tiden bara ”riktigt” lösningsmedelsbaserat kontaktlim av olika fabrikat som fungerade. Möjligen kanske det finns andra lim på marknaden idag. Våtrumslim funkade iallafall inte. Ett skomakerikontaktlim, ”Klövölfix” är mycket bättre, används på slutet av jobbet då man åtgärdar skarvar och sådana ställen där det släppt. Om man är rädd om sina hjärnceller ordar man med tvärdrag och använder andningsmask. Jo, kolla bäst föredatumen på limmet!
- 8 svar
-
- 2
-
-
Inte i båten! om det är en Eberspächer BN 4 för 12 volt så vill jag ha den! Om du vill ha hjälp att serva den, så finns det minst en Facebookgrupp om gamla ebrar. ”Volkswagen Eberspächer” är en av dessa.
-
Det kanske var på Magellans tid?
-
Kanske en bra idé! Brädseglare som fallit omkull mitt i farleden är också ett gissel, men det kanske inte finns så många av dom kvar…
-
Låt bli! Du har fått några bra svar om varför du inte skall ge dig på det jobbet. Vad du skall måla drevet med är en färg som inte föträr aluminiumet, en färg som fäster på aluminium, samt en någorlunda giftig färg som förhindrar påväxt av alger, havstulpaner och annat organsikt jäkelskap som finns i vattnet. Hempel har en produkt som heter ”Hempaspeed TF 77223” den har fungerat relativt bra på mitt drev, som då används i Skagerack där det påväxten är kraftig. Men man får måla varje vår.
-
Vad jag erfar blir det vanligare med AIS i fritidsbåtar. Men dom båtarna och flytetygen som man kanske tycker skulle ha AIS är mindre öppna båtar, kajaker och sådana där vattenmopeder sådana man ändå inte ser på radarn, eller som syns dåligt på radarn. Jag hamnade i en riktig tjocka inne i Åbyfjorden för några år sedan, dimman lade sig tät över vattnet och mellan bergen. Jag visste att det fanns en armada av vitlingfiskare litet var stans i fjorden, men jag såg dom inte, radarn visade diverse svåridentifierbara ekon, några var svanar… Nåväl, det var inte det jag skulle reflektera över. Det har inte framkommit i denna diskussionen, men tidigare, att man vill placera AIS-antennen högt upp, för att kunna se fartyg långt bort… Det kanske är bra, men det viktiga är ju att se AIS-båtar som är relativt nära, dom man kan riskera att kollidera med. Fjärran AIS-fartyg kan man ju ofta se på www.marinettaffic.com om dom nu inte stängt av sin AIS för att i lugn och ro kunna dragga botten över olika sorters kablar och piplines. Åter till tjockan inne i Åbyfjorden, jag har nog aldrig sett sådan massiv tjocka. Allteftersom vi började komma ut ur fjorden lättade tjockan nerifrån och uppåt, ungefär som att rulla upp en rullgardin. Ute på fritt vatten var det litet vind som skingrade dimman. AIS gav ju ingen information, vilket då var en falsk information, och radarn visade ju små ekon, varav några var sportfiskebåtar.
-
@Mackey, Marstrand föresten… Det är ju klart att om om aldrig ha varit där tidigare, och vill bese Karlstens fästning och exempelvis äta på Lasse-Majas krog, så skall du ju lägga till där. Men om historiska artefakter och dyra hypade restauranger är av mindre intresse så passera gärna Marstrand, hamnen är inget vidare, det är guppigt. Det är dyrt. Och de gånger det pågår olika regattor är väldigt många platser reserverad för kappseglingsbåtar och deras så kallade ”tenders”. Skärhamn på Tjörn har bättre hamn och är trevligare med väldigt bra samhällsservice. Tjörnekalv är trevligt också, men bara en handfull gästplatser. På Klädesholmen finns en bra hamn och en fin och populär restaurang, Salt och Sill, om den nu inte bytt namn. På färden mellan Marstrand, Klädesholmen och på väg mot Skärhamn passerar utsocknes gärna Stora Jungfruhålet, det lilla hålet är reserverat för dem som vet var någonstans grunden inte finns. Det vår att passera Lilla Jungfruhålet med kölbåt, det går jättebra, men som sagt bara man vet var grunden inte finns, för sjökortet stämmer inte jättebra.
- 19 svar
-
- 1
-
-
Nejdå, inte mer pessimistisk än när jag var liten pôjk och seglade optimistjolle… Inte pessimist men väl vardagsrealist. 😀
- 19 svar
-
- 1
-
-
Köp nya batterier till väckarklockan. Tuppar är inte tillåtna i gästhamnarna. Ät frukost redan innan du går och lägger dig på kvällen, så kommer du i väg tidigare på morgonen. Påväxningen sker hela säsongen, men är kraftigast i juli och augusti enligt uppgift. Cyklop, våtdräkt och plastskrapa bör ingå i standardutrustningen ombord. Kranlyft kan bokas på vissa orter, men kranarna är i allmänhet klena och taxan är hög. 3000 kr för ett lyft är inte ovanligt, sedan skall nu båten i sjön igen…. 3-5 ton brukar vara vanligt att kranarna klarar. Många gånger rör det sig om begagnade kranar från stenhuggeritiden. Nu i januari, och februari är det inte så många gästande båtar i hamnarna… På dom större orterna är det ju en större chans att någon restaurang är öppen, annars får du laga mat själv. I mitten av maj börjar de populära gästhamnarna runt Göteborg fyllas på om helgerna, men många båtar står då fortfarande på land. Tro det eller ej, men det finns mer plats vid bryggorna om det är dåligt väder. Tvärtom under semesterperioden, då många ligger kvar och bekänner sig som inblåsta. Vardagar i augusti bör inte vara några problem söderut, men om det blir bra väder, som är rätt vanligt är det många ute under helgerna. Norr om Marstrand är det sannolikt inga problem att få plats. Norr om Sotekanalen lär du känna dig rätt ensam.
-
Ett litet tips att söka vidare på… Det finns ett företag på Orust som bygger tankar av olika slag i rostfritt till orustvarven. Dom byggde en vattentank till min Nimbus för en massa år sedan, så längesedan att jag glömt firmans namn. Det kan vara så enkelt att firman heter ”Orust Svets AB” eller någonting liknande. Men firmor på Orust och annorstädes har ju gått i konken, ombildats, bytt namn etc… Men om du känner någon med en orustbyggd båt kan du ju kolla om det finns någon typskylt på båtens tank, eller ring till Najad eller HR och fråga vem som levererar till dom, ja bara en tank-e alltså…
- 9 svar
-
- 1
-