Yohanna
Medlemmar-
Innehålls Antal
8 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm Yohanna
-
Placering
Kadett
-
Vår utombordare, Johnson 70hk, la av ute till sjöss för några dagar sedan. Vi har själva kollat så motorn inte blivit sur, samt upptäckt att tändstiften inte ger gnistor. Funderar på om det kan vara tändspolen som gett med sig? Men, vi kan inte själva kontrollera detta, eller felsöka eventuella andra anledningar, och skulle därför behöva hjälp med detta. Helst vill vi inte behöva ta upp båten ur vattnet, och inte heller ta av motorn (om detta inte är nödvändigt för lagning såklart) och söker därför någon motorkunnig som kan tänka sig att göra ett besök i Torshälla hamn, självklart mot ersättning!!! Kan du hjälpa oss och rädda vår båtsäsong? TACK!
-
Powerpack? Som sagt, gärna lite mer utförliga beskrivningar på vad som kan va fel - så vore jag supertacksam!!!
-
Dödmansgreppet alltså, har försökt googla på begreppet men undrar ändå - hur kommer jag åt det? och hur kan jag kolla om så är fallet??? Är ny i båtvärlden så skriv gärna lite mer utförligt
-
Hej och tack för svaret! Nu har det gått mer än 24 h sen vi var ute och körde och för att testa om motorn blivit sur försökte vi först starta utan att pumpa bensin eller choka. Samma ettriga ljud... Vi pumpade sedan 3 ggr, försökte starta, samma ettriga ljud... Sedan chokade vi en gång, samma ettriga ljud... Vi antog således att motorn inte var sur, för borde inte den bensin som i så fall gjort den sur dunstat vid det här laget? Eller är det värt att försöka blåsa ur den också? Hursom, vi valde sedan för att kolla tändningen att ta ur ett tändstift och se om det gav gnistor. Nix. Inga gnistor... Därför tror vi att det kan vara tändspolen?! Vad tror ni???
-
Pratar vi humörsvängningar eller något tekniskt som man bör känna till?
-
Hej, idag var vi ute på sjön med vår motorbåt, den har en utombordare 70 hk, Johnson, som alltid har startat finfint. Vi kom ifrån land och skulle ankra mitt ute i det blå. Stängde av och startade en gång under själva ankringen, och låg sedan i några timmar. När vi sedan skall bege oss hem så startar inte motorn... Kanske bör tilläggas att när vi startade första gången rök den lite mer än vanligt, men puttrade snart igång - och det var första gången vi startade den på kanske 6 veckor. Så, mitt på sjön försökte vi alltså få igång den men den står bara och spinner, som att den inte får någon tändning, för den går liksom inte igång. Vi hade nog med bensin (hade inte rört tanken under timmarna på sjön) och iochmed att den började spinna när vi satte i nyckeln så kan det ju inte vara batteriet. Vad kvarstår? Tändstiften? Som ni säkert förstår är vi inte så insatta i båtmotorer, är det bättre att låta någon kunnig titta på den eller kan det vara så enkelt att vi klarar det själva? Kollar så tändstiften funkar /byter tändstift? TACKSAM FÖR ALL HJÄLP VI KAN FÅ.
-
Som den landkrabba jag är antog jag att den kopplingen vi har på bränsleslangen endast finns på sådana plåttankar, men, en plasttank och en koppling should do the trick? Tack!
-
Vår ena bränsletank blev gammal och orsakade bensinläckage i vår båt - nu är vi på jakt efter en ny men det verkar som att vart jag än tittar är det bara bränsletankar i plast som säljs. Vi har en Johnson utombordare och skulle vilja ha en bensintank, ca 25 liter, i stål, med en ingång för johnson/evinrude bränsleslang. Har ni något tips på vart jag kan leta?