Gå till innehåll
lördag 16 november 2024

etxkraz

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om etxkraz

  • Placering
    Landkrabba
  1. Hej Vadbruse Hoppas du tittar in här ngn gång. Jag råkade ut för exakt samma sak, samma symtom. Samma motor Båten legat på varv lidingö och idag var jag där fick se motorn isär. Tydlig spricka i en kolv (3:an), och en till på g i 4:an. Mekanikern menar att det beror på att båten (Solö 25) körts för tungt, han liknar det med att den körts på 4:an i uppförsbacke. Måste ganska lätt kunna komma upp i över 4000 varv under belastning. Alltså mindre propeller kan behövas. Jag har påpekat kända problem med wastegate att den kan kärva/rosta igen vilket ger för högt laddtryck och därigenom bränna hål på kolv. Men han menar det är nonsens. Vad blev resultatet för dig? Eller någon annan som har ideer? Tacksam för alla tankar/erfarenheter /Per
  2. Jag har ett problem med en B20 som sitter i min Solö. Det yttrar sig så här: I Söndags tog vi premiär-turen, rätt varmt, in till Djurgården Motorn gick som vanligt ok, men på vägen hem efter att jag tryckt på en stund i 3500 varv lägger den av. Tappar plötsligt varv, jag drar av gasen, den går på tomgång några sek., gasar på igen någon sekund, den tappar alla varv igen, och lägger av. Startar om, den går igång igen, men lägger av direkt. Noterar att motorn är riktigt varm, tror mer än vanligt, ryker t.o.m lite från oljan Men vatten tempen är ok (slutet system). Väntar 5 minuter och gör start-försök, tänder till lite, men lägger av direkt. Efter detta har den inte gått igång något mer. 1. Tändsystemet är ok, har testat att jag får gnista. 2. Däremot upptäcktes att bensin pumpen inte pumpar fram Köpte ny pump på Mekonomen, men samma problem Slangarna och filter är ok. Jag kan suga upp bensin med munnen. 3. Tog loss pumpen igen, och pumpade för hand med lossad slang. Då pumpades bensin fram. Verkar alltså som att motorn inte driver bensinpumpen riktigt, i alla fall inte med startmotorn Provade till sist med startgas via luftingången till förgasaren (Weber), för att se om högre varv skulle få fram bensin. MEN, den tände inte då heller. TROTS att jag har gnista. Nu vet jag inte längre, riktigt frustrerad. Jag är lite rädd för att motorn havererat på något sätt Men ingen läckage, oljan ser bra ut m.m Allt verkar ok utifrån sett. Men den är verkligen hel-död nu Förutom gnistorna då. Hoppas att någon kunnig i detta forum förstår vad som kan ha hänt. Tack på förhand om du tar dig tid. Alla tips, ideer är värdefulla /Per
  3. Tack för bra tips. Ska kolla upp detta med vattenavskiljare. Kondingen också förstås. Var slut på mekonomen sist. Vore kanon om det var så enkelt. Sen blir det renovering av förgasaren.
  4. Jag har en Solö ruff -54 med Volvo B20 motor. osäker på årsmodell. Problemet har smugit sig på: När båten stått i hamn några dagar (vecka) så är den svårstartad, 10-15 startförsök, först med choke, sedan utan. Men den går till slut igång. Misstänker att detta har med bensin tillförsel att göra. Hursomhelst efter detta startar den direkt, inga mer startproblem, när den är varm och även när den senare stått stilla ett dygn så går den igång lätt igen. Men riktiga problemet är när motorn gått varm, efter ca. 1 timmes färd, så börjar den gå sämre, hårdare gång, och när man gasar på ännu sämre. Väldigt ojämnt och upp över 3500 varv stryps motorn, går riktigt dåligt. Går ner till runt 3000 varv så går den jämnt, men fortfarande hård motor-gång Det låter lite som att den går på 3 cylindrar. Men jag har kollat genom att ta loss tändkablarna, 1 och 1, och alla cylindrar verkar vara igång. Jag har bytt tändstift och brytarspetsar, tycker väl att den gick lite bättre efter det, men grundproblemet är fortfarande kvar. Några ideer? Tändning, Förgasare?
×
×
  • Skapa nytt...