![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_pattern.png)
![](https://www.maringuiden.se/forum/uploads/set_resources_5/84c1e40ea0e759e3f1505eb1788ddf3c_default_photo.png)
svulf
Medlemmar-
Innehålls Antal
6 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm svulf
-
Placering
Kadett
-
oookej! tackar för tipsen, märkte att mariner och yamaha är exakt samma motor, råkade ha en gammal mariner 28 med lång rigg liggandes.. och, ja.. tro det eller ej, allt var identiskt ookej, så nu är all el utbytt, verkligen allt, och nu visade sig att det trots allt var ena tändspolen trots allt.. hehehe.. testade med en annan tidigare men fattade inte att muttern som låste spolen även jordade... 4 månaders slit tillbaka ifrån noll... har dock lärt mig en del OCH nu är ju all el fräsch på motorn! nu startade ju givetvis inte motorn endå, ska ge det ett försök imorrn med, ska byta stift o lite sånt, de såg lite trötta ut med... så.. ja.. imorrn håller jag tummarna, men faan va skönt att ha fått tillbaka gnistan! spännande! tack för hjälpen än så länge!
-
har nu lyckats grotta ner mig till brytarspetsarna, som finns! tack för den hjälpen! dom ser jävligt trötta ut! så jag tänkte att de är väll bara att byta, gick till marinan här i karlskrona, o de visade sig att brytarspetsarna kostar runt 1200 stycket.. och de är väll lika bra att byta kondensatorn me tänkte jag o dom kostar över 700 stycket... hehe... kalla mig snål, men vafan? så simpel elektronik kan väll inte va så dyr? kostar ju inget om man ska ha de till bilen? ingen som vet någon stans man kan hitta lite billigare prylar? /Fredrik
-
sedär ja... efter ett par månaders letande efter CDIbox fick jag idag reda på att min båt inte ens har CDIbox... hehe.. så kan de va... den boxen jag har på liggandes som jag beskrivt är förmodligen nån likriktare till batteriladdare... så nu återstår frågan... vad blir nästa steg? nån som har något förslag?
-
tack så mycket för svaren! var nere på marinverkstan igår och hörde om dom hade nån cdi-box hemma, men dom verka inte speciellt intresserade att hjälpa till. ingen som vet var man kan få tag på just ett elschema? har testat att byta sladdarna till tändspolarna, och felet verkar sitta innan dom så att säga (det följer med till andra spolen) är de bergis cdi-boxen då eller? jag är ju extremt oerfaren gällande motorer, gillar dock att pilla o lära mig! men vilket är cdiboxen? är de den plattan som sladdarna till tändspolarna kommer ifrån? MVH Fredrik
-
tjenare! fick för några veckor sen motorstopp på båten. efter mycke felsökande har jag kommit fram till att de är tändningen som är dålig på den ena cylindern. vid full gas ger den ok tändning, men tomgång och under 70% av gasen så vill den inte ge nån gnista. trodde först det var ena tändspolen, men satte in sladdarna ifrån den andra spolen, och då funkade det. har testat att koppla bort avstängningsknappen utan resultat. vad blir nästa steg? har infogat en bild ifrån min motor, markerat sladden som går ifrån den ena tändspolen in i motorn. om de är till nån hjälp, antar att felet sitter där någonstans? extremt tacksam för hjälp, eller förslag på vad det kan va för något, har hållt på att försöka meka själv nu hela semestern.. o de är typ 6 veckor kö på marina verkstan i stan.
-
Hej! igårkväll ställde jag om tilten på min motor (tror inte de har med saken att göra), o senare när jag var ute dog min kära motor, en yamaha 28 hk utombordare ifrån ca 85. har allri varit några större problem tidigare, har startat o gått bra, men igårkväll hände det, körde full gas, gick ner lite o vips, så varvade den snabbt ner och dog. testade att starta, och efter en 15 min testande starta den levde nån sekund, men så fort man ställde ner gasen lite så dog den, samma sak ett par gånger, till slut fick jag den starta o gå på lite lägre varv, kunde köra in till bryggan, MEN nu gick den bara på en cylinder. (värt att nämna nån gång tidigare för längesen har den gått ner lite i varv när jag kört, men inte alls som nu) har kollat; bränslefilter, stiften tänder, de verkar va schyssta kompressioner när man känner me handen... hmm.. har testat en annan slang till tanken men motorn startar inte längre! va gör man nu? om man tar av stiften, o teststartar, ska de komma rök då? eller finns de något sätt att se om den får bränsle till cylindrarna? hade varit mycket tacksam för svar, semestern håller på att ryka :S /Fredrik