Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025

iscoolt

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    2
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om iscoolt

  • Placering
    Landkrabba
  1. Tusen tack för alla svar! Behåller nog utväxlingen som den är då. Bra tips med att testa med en 5 lit. dunk. Det ska jag göra till våren. Men största problemet är ju, som ni säger, att den inte varvar ur. Jag ska inrikta mig på det. Ska prova att justera tändningen till våren. Han som gjorde det nu är dock väldigt kunnig med motorer men mer inriktad på bil. Hur många grader rekommenderar ni att man ställer tändningen på? Ska även prova några andra proppar men som sagt har jag i min mening redan för liten stigning med 15. Andra med liknande båtar kör med 17-19. Mvh Tobias
  2. Motor varvar inte ur och hög bränsleförbrukning. Jag skulle behöva få lite tips om vad jag kan göra för att komma till rätta med mina problem. Båten det gäller är en Formula 25 cabincruiser -85 ( liknande bayliner 2555 och searay 250). Motorn är en mercruiser 260 (v8 small block) och alpha one drev gen 1. Kör med ALU propp 15 15pitch ( borde väl vara typ 17-19 pitch egentligen?) så kan ju inte gå ner så mycket mer på stigningen. Jag kommer bara upp i 4000 rpm och har en förbrukning på ca 3 l/nm vid marshfart 22 knop toppar ca 27 knop. Jag har provat massor under några år nu men blir inte riktigt klok på vad som är fel. Jag har powertrim och trimplan men de gör ingen skillnad. Motorn totalrenoverades i våras. Satte i en lite vassare kam så borde ligga runt 300 HK nu. Men ingen skillnad alls. Mina funderingar nu är: Satte i en garmin bränsleflödes mätare. Kan det vara så att den ger fel värden? Kan man då kalibrera den? Kollade utväxlingen på drevet och den är 1:62. Jag har hört att den borde vara 1:50/1:49. Kan det göra så stor skillnad? Vägde båten nu när jag tog upp den och den vägde in på 2800 kg. Enligt dokument jag har så ska den väga ca 2200 kg men då är det istället 2 st 4 cylinders motorer i ( tror de kallades 480 eller liknande). Men det kan ju vara så att det finns fukt i flyttankar/skrov och att den då väger ca 500 kg för mycket och det gör ju en del. Ska provborra nu i vinter för att se. Jag är väldigt tacksam för tips och idéer!!
×
×
  • Skapa nytt...