Gå till innehåll
måndag 06 januari 2025

Marcusgr

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Marcusgr

  • Placering
    Landkrabba
  1. Nä, utan jag har en kortrigg från tidigare, men är på jakt efter en långrigg. Hur kan man se ifall en motor blivit körd varm? Eller går det?
  2. Har en båt som bör ha långrigg, men har bara kortriggad motor. Båten är en TG Sport. http://kitoloppet.fi/main/filemanager/15sstart.JPG Hur stor motor tror ni man kan hänga på? Har nu 20hp vilket den klarar utan problem. Upp till 35hp brukar väl viktmässigt iallafall vara i samma klass som 20-hästare? Tycker de är i samma skal oftast. Hur kan man snabbt kolla om motorn är alls värt att köpa? Har ungefär 5000kr att spendera, så någon toppmotor får jag ju inte för pengarna. Finns för tillfället en 35hp Evinrude från 80-talet i närheten med impellerfel för 3000kr. Vågar man köpa en sådan, eller finns det stor risk att den blivit överhettad och något gått sönder? Går det att kolla sånt överlag utan testa i sjön? Ungefär vad går en ny impeller på? Jag har tummen ganska bra placerad i handen, så med teoretiska instruktioner får jag ganska mycket gjort i praktiken. Så kan bra köpa en motor med småfel, bara det finns dokumenterat hur man får det fixat.
  3. Hej, Har en fråga om ett ämne som redan behandlats 1000-tals gånger; rigglängd. Jag har en TG-Marin Sport, inte denna men samma modell: http://kitoloppet.fi/main/filemanager/15sstart.JPG Från akterspegelns topp till botten på båten är det 52cm. Vad jag fått fram så tävlades det med dessa båtar med just kortrigg. Jag har en Mariner 20hp kortrigg, lånar den från fiskebåten. Problemet är att jag får upp båten i löjligt låg hastighet. Med min gamla, original propeller, till Mariner 20hästaren, så gick båten 42km/h. Propellern var riktigt kass och sönder på flera ställen och motorn varvade fullt på en gång. Köpte en ProPulse 4902, med den varvar motorn knappt något på max och går 40km/h, med bara två blad på fick jag upp den i 45km/h. Märkte då att gasvajern är lite lös, så lite påverkar det, men det är inte mycket som saknas av gasutslaget. Men inte vet jag om den sista centimetern av utslaget ger väldigt stor del av kraften... Kavitationsplattan (hette den så?) är nu ungefär 5cm högre upp än båtbottnen. När jag gasar på ser det emellanåt ut som att propellern skulle komma lite ovanför vattenytan... Var skall vikten placeras i en sånhär båt? Borde jag satsa på att få lite vikt frami också, eller bara lägga allt (dvs tanken) längst bak? Film från körandet: (Får veva framochtillbaka på ratten pga att styrstaget är provisoriskt. Gjorde det av ett alurör som flexar mycket. Nu är det dock lite kraftigare grejer på... Vad kan jag göra för att få upp hastigheten? Är motorn slut (den är från 80-talets början), är rigglängden helt enkelt för kort för att komma upp i hastighet eller är något annat helt fel?
×
×
  • Skapa nytt...