Gå till innehåll
lördag 21 september 2024

Cosmi

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    3
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om Cosmi

  • Placering
    Landkrabba
  1. OK! Nu har jag bytt impeller, blåst med tryckluft genom kylsystmet. Provkört den i sjön igen men pipet kommer iaf. Pipet är iofs inte exakt ren i tonen utan låter mer som skrapande pip. Det som jag nu dock upptäckte var att efter ha kört i ca 10-15 min utan pip. Så stannade vi när pipet återkomm och stängde av motorn i ca 20min... (utifall den skulle vara för varm). Jag kände dock på riggen den kändes ljummen men inte het. Skvallerstrålen var knappt ljummen nästan kall. Hur som helst när jag sedan slog på tändningen så pep den oavbrutet (skrapande pip, ibland pulserande). Jag startade motorn iaf och körde den i ca 5 min till min båtplats. När jag kom fram till bryggan och satte gasreglaget på tomgång så övergick pipet mer till att låta som knäpp ljud. Jag skrev tidigare att jag använt en 2-taktsolja som är lite gammal säkert runt 3-4 år, kan det ha ngn betydelse? Blir oljan tjockare med tiden? Tänkte jag skulle kanske testa att byta till ny olja. Var på macken och fick syn på en Bio olja för tvåtaktare (utombordare) Den oljan var brun till färgen och inte blå som den jag har i min motor, vågade inte köpa den trots att det stod att den var godkänd TCW-3 olja. vad är det för skillnad på Blå resp Brun? //Nybliven båtägare
  2. Tack för alla svar och tips. Skall kolla dessa grejor om både vattenstrålen och impellern. Kan det vara så att den 2T olja jag fyllt på är för gammal? Skulle tro att den är ca 3 år gammal. Tjocknar den den med tiden? Tyckte den såg ok ut när jag fyllde på. //Nybliven båtägare och inte så hemma än på båtmotorer!
  3. Mitt gasreglage börjar tjuta efter en 3-5 min körning. Dock ej på enbart tomgång. 2t olja är max fylld. Jag försökte få lite information om det i användarhandböckerna. Det enda som jag kan komma fram till är att motorn blir överhettad. Korta signaler skulle vara oljenivån och ett långt tjut som för mig skulle tyda på överhettning. Men jag tycker det verkar lite konstigt eftersom den sk skvallerstrålen syns. Den sprutar ut vatten som den skall, borde inte då motorn få kylning? eller kan det ändå vara impellern? Som jag surfat mig till att det kan vara en trolig orsak. Har väl kört motorn/båten i ca 13 timmar sedan jag köpte den i våras! Och det har gått bra tills nu! Finns det ngn som kan ha en bra förklaring om vad det kan vara? Och hur jag åtgärdar det i så fall. //Nybliven båtägare och inte så hemma än på båtmotorer!
×
×
  • Skapa nytt...