topplocket
Medlemmar-
Innehålls Antal
16 -
Gick med
-
Besökte senast
Anseende bland gemenskapen
0 NeutralOm topplocket
-
Placering
Kadett
-
Det finns många faktorer som påverkar batteriets kondition. 2taktochel nämner några. Ska man testa batteriets kapacitet ordentligt bör man mäta spänning utan last och sen ladda ur batteriet med låg ström och sampla spänningen tills batteriet är urladdat. Då kan man räkna ut kapaciteten. Man kan sen mäta A urladdning vart efter man har utrustning inkopplad till batteriet som man räknar bort från kapaciteten man fick fram, och då har man bra värden att gå efter. Temperatur har sin inverkan också. Visst, du kan se visst skick hos batteriet med en voltmeter. Lite kan man lära av att studera spänningen vid laddningar, urladdningar osv med tiden. Och givetvis ser man om batteiet behöver laddas, så voltmetern är absolut nr 1 om man vill kolla batteriet. Men det är som sagt inte säkert att du får reda på hur batteriet verkligen mår, om det är det du vill veta. DET är vad jag ville säga från början med 2V, men skit i det, det var dåligt förklarat.
-
Bra svar IngemarE och forgus31! Jag ville bara påpeka detta så ingen går 100% efter vad voltmetern och en tabell säger. Surt när man väl står med tomt batteri och inte kan starta trots hyffsad spänning.
-
Den där tabellen kan säkert stämma bra för vissa batterier om det är nytt. Men när batteriet åldras skjunker kapaciteten i batteriet. Jag menar bara att spänningen BEHÖVER inte ge en säker indikation av batteriets kondition, tänk på det. Om instrumentet inte heller är kalibrerat och utan större noggranhet kan det vara värdelöst att avgöra kapaciteten genom att se på spänningen. Men om ni nu har en bra tabell för ert batteri och ett riktigt instrument kan det ju vara intressant att se.
-
Spänningen säger inget om antal Ah.
-
Någon speciellt hög noggranhet behöver ni väl inte? Batteriets spänning kan skilja 2V och funka lika bra ändå, eller ligga på 14V och ändå vara i sämta skick. Men Kjelles LCD-instrument funkar fint. Och den drar ju bara ca 1mA. Med ett 200mAh 9V räcker således i 0.2Ah/0.001A = 200 timmar (teoretiskt sett). Sätt bara en strömbrytare mellan batteriet och instrumentet så lär det räcka säsongen ut.
-
Så. Då blev det ett sadelfäste(33 kabel art.nr: 316039) från Marinsystem. Den passade perfekt (För en Yamaha 30HK -96 men den är ganska standard). Det gick bra att beställa bara sadelfästet från Marinsystem trots att jag inte hade företag.
-
Tackar! Har letat som fan efter en sån. Nu har jag mailat http://www.hjertmans.se/ och http://www.marinsystem.se/ ang deras sadelfästen och mått. Får se vad de säger. Tack igen :-)
-
En till bild. Har frågat hos närmaste båtfirma men de hade bara en som var för liten.
-
Hej! Undrar om någon vet var man köper en klämma (enligt bild) som håller fast gas och växel vajrarna på en utombordare. Eller om ni vet vad den ens heter? Har sökt på kabelklämma och liknande men inte hittat något liknande. Mått: Innerdiameter: 9mm, längd: 39mm, bredd: 13mm. Den har som synes ett litet hack/inbuktning tvärs över för att vajern inte ska flytta sig.
-
Grymt! Verkligen kul att följa. Det kan bli riktigt bra det här :-) Lär gå fort med 70 hästar på den där. Akterspegeln ser bra ut i alla fall. Lycka till!
-
Denna kanske är lämplig för dig? http://www.blocket.se/dalarna/Mercury_20_Hk_lang_rigg__96_22744463.htm?ca=14&w=3 Mercury 20 Hk -96 lång rigg. Visst, 12 lakan men det är bra pris för en sådan. Insänd 25 juli så om det finns fler som söker en liknande motor så kommer den nog gå ganska snart. Den ser ut att sitta på en minre alu-båt så den har nog inte varit speciellt belastad = bättre skick, och Mercury är ju av de bättre märkena :-) Köp privat på blocket i alla fall, företag brukar ta ut bra mycket mer än vad grejerna är värda. Fråga säljaren hur motorn har skötts(byte av impeller, olja, tändstift, filter, vinterkonservering etc...) vad båten som motorn suttit på har används till så kan du få en bra uppfattning av motorns skick. Yamaha från mitten av 90-talet ser det ut som, 12kkr för denna också. http://www.blocket.se/lulea/Yamaha_20_hk_22708633.htm?ca=14&w=3 Denna med Mercury från -92 med kommentar Motorn har varje år fått professionell service låter ju lite mer seriöst. 12kkr även för denna. http://www.blocket.se/sodermanland/20_hk_Mercury_2_taktare_22108956.htm?ca=14&w=3 Men som du ser kan du få en motor i fint skick från början till mitten av 90-talet för dryga 10'000kr. Jag tycker inte du ska köpa en äldre motor än från -90 i alla fall. Länka gärna om du hittar en annan motor som passa dig bättre så kan vi säga vad vi tycker om det :-) EDIT: Var lite långsam... Håller med om att du ska satsa på en Yamaha. Senast ändrad av topplocket | 31 juli 2009 | 01:35
-
Tack för tipset! Får kolla om jag hittar något fett först, har hört att vissa fetter har tendens att kärva ihop, men att litium baserade fetter kan funka. Glykol verkar ju klart smidigt, och det har man ju några burkar av... :-) Senast ändrad av topplocket | 30 juli 2009 | 22:40
-
Har en Yamaha 30hk från -96. Nu börjar det bli trögt att gasa(främst) och lägga i växel så det är väl dags att smörja gas och växelvajrarna tills man har råd att köpa nya vajrar. Så vad för fett/olja ska man ha till detta? Några tips hur man får in så mycket fett i vajrarna som möjligt?
-
Tack för svaren! Tyvärr har jag ingen ultraljudstvätt heller ( :-) ) så det blir o testa Ringhede's metod. Återkommer med resultat.
-
Är inte så hemma på kylningen men kan det inte bara vara fel på någon termostat? Gamla/trasiga termostater kan få en tendens att bryta/sluta vid högre eller lägre temperaturer. Dock är ju Mercury ett bra märke ;-) Och hur motorn har skötts och hur länge den gått innan du köpte den kan ju spela sin roll. /Danne