Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025

broderbrem

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    4
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om broderbrem

  • Placering
    Landkrabba
  1. Jag har nu provat att koppla med startkabel som du sagt och även direkt från pluspol till startmotorn. Men resultatet är detsamma... Betyder det att startmotorn är boven...?! Eller kan det vara säkerhetsbrytaren (som sitter på minussidan) som ändå spökar? Motorn har bara gått ca 40 timmar, så man tycker ju inte att en startmotor ska vara utsliten. Eller mår den ännu sämre av att ha stått still så mycket?
  2. Hej. Tack för alla svar. Men novis som jag är och redan har tummen mitt i handen gällande motorer, så blir jag lite nervös över två olika sätt att koppla från batteri till startmotor. Guestsson: Från batteriet till Solenoiden går en pluskabel. Från samma dosa går kabeln till startmotorn?! Ovanför finns ytterligare två dosor (men de är inte kopplade till startmotorn, vad jag kan se...) Så hur hittar jag startreglät som INTE går till startmotorn? Jag har en säkerhetsbrytare på batteriet. Om jag tar pluskabeln från batteriet som nu sitter på solenoiden och istället fäster den direkt till startmotorn och därefter kopplar på säkerhetsbrytaren och försöker starta, borde det inte då visa om det är startmotorn eller selenoiden som är paj?! M
  3. Tack för ditt svar. Om man inte kan dela den så antar jag att det återstår att köpa en ny. Har du tumme-pekfinger vad en ny solenoid kostar? Ska det komma 12,8 (i mitt fall) fram till startmotorn? Kan man koppla ihop startmotor och batteri direkt och på så vis göra klart att det är solenoiden som är boven?
  4. Hej. Jag vet att Force motorer inte tillhör vanligheterna, men jag hoppas att det finns någon intelligent person där ute som kan förstå vart mitt problem sitter. Startmotorn spinner igång. Men bendix drevet flyger inte upp och drar igång stora hjulet (kommer inte på vad det heter...). Jag har bytt batteri (75 Ah) och det är uppmätt till 12,9 V. Solenoiden har 12,8 V när startmotorn inte är på. Och blir 0 V när jag vrider om startnyckeln. Startmotorn får 9,1 V när jag vrider om startnyckeln. Ska det inte gå fram 12,8 V till startmotorn? Jag har putsat på alla kontakter och alla ledningar ser bra ut (även om jag inte kan se under plastskalet). Motorn har tjurat så här redan förra året. Men då kunde man ta en skruvmejsel och försiktigt knuffa till under bendixdrevet när det snurrar så for det upp och drog igång motorn. Om jag gör så nu så flyger drevet upp men orkar inte dra igång motorn. Man hör hur den kämpar men orkar bara sakta dra runt det stora hjulet. Någon som kan ha en aning vad som är fel?
×
×
  • Skapa nytt...