MK1 diesel blir högst 50 öre till 1 krona per liter dyrare, om man köper den blandad med 20 volyms% Bio-syntetiskr drivmedel p.g.a. att bio-syntetdrivmedel är skattefria. Syntet-drivmedel med naturgas och restgaser / fackelgaser som råvara (där den alternativa användningen är att gaserna facklas bort... Då är prod. av syntetdrivmedel ur gaserna vettigare) är p.g.a. nuvarande regering, eller rättare sagt p.g.a. Anders Borgs idéer om beskattning av drivmedel, ca 3 kronor per liter dyrare än MK1 dieselolja. Men poängen om man bryr sig det minsta om djuren och växterna i skyddad, artrik skärgårdsmiljö, är att avgaserna inte luktar illa. Mat, etc. som kommer i närheten av en extra dunk med drivmedel blir inte förstörd då drivmedlet är luktfritt. Syntet-drivmedel (GTL-drivmedel som t.ex. EcoPar) är helt icke-giftiga, så spill i vatten kring båten dödar inga ömtåliga växter och djur. Man riskerar inte att döda fiskars och grodors rom och yngel, m.m. Med vänlig hälsning, Oljehandlarn