Gå till innehåll
onsdag 26 februari 2025

RichardNyk

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    19
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om RichardNyk

  • Placering
    Kadett

Senaste Profilbesöken

Blocket med senaste besökare är inaktiverat och visas inte för andra besökare.

  1. Lånade en lasertemp mätare som man kan skjuta direkt på toppen med. Och när visaren på mätaren står på halvägs grönt/rött, (kom inte upp i högre temp vid bryggan) så hållen den 66 grader så vid max ladd så troligen runt 80-85 grader. så min teori att det är mätarfel står sig. Det får gå med det nu, lite varm för sjövatten kylning kanske, blir sötvatten kylning till nästa säsong. Ny mätare givare komemr i morgon, ny VDO. Skönt då kan man bara njuta i sommar med ny renoverad motorn och för mig ny båt. Tack för bra svar, alltid skönt att ventilera lite. /Richard Senast ändrad av RichardNyk | 08 juli 2011 | 18:06
  2. Ja det var det jag tyckte oxå. Stiften ser ok ut så den verkar inte gå magert och tändningen är snäll ställd 22-24 grader vid 2000v Beställt ny VDO mätare oxå.
  3. Tja, har sökt på forumet men inte hitta svar på min fråga. Det är så att när man är ute och åker kryper tempmätaren upp några milimeter på rött, på ett hederligt VDO instrument, sånt med grön och rött fält, men maxar inte röda fältet alltså. Spelar ingen större roll om man kört fullt eller halvgas. Men om man känner på limpa och krök så är dom bara ljummna så kylvatten kommer det. Hade samma fenomen vid provkörning på pall, fast den sög vatten som en häst och spola ut genom kröken. Motorn är sjövattenkyld. För mig känns det som att givare eller instrument har en liten felvisning. Nån som har någon idé? Bifogar bild före/efter på instrumenet. Och en Bonus på båten: MVH/Richard Senast ändrad av RichardNyk | 07 juli 2011 | 07:09 Senast ändrad av RichardNyk | 07 juli 2011 | 07:54
  4. Ok Ja jag har ju som sagt tagit upp ett hål så ja kan hålla koll på det innifrån. Då blir det för Matilda att plumsa i sjön för första gången på många år Tack för snabba svar och tips. /Richard
  5. Hej. Är det något man måste gör nu, eller räcker det att man snyggar till det till nästa säsong. Är bokat sjösättning på Tisdag, och har inte tiden att fixa det innan. Vad det beror på vet jag jag, kärran den står på är felbyggd . Ska fixas om lite till hösten.
  6. Men det borde väl vara lungt att använda båten, ser ju inga skador mer än att det just buktar in. Vad gör man för att snygga till den vid ett senare tillfälle, bara plasta på uppepå för att få en slät yta. Senast ändrad av RichardNyk | 26 juni 2011 | 18:04
  7. Tog upp ett hål i durken så jag kunde kolla på insidan oxå, kunde inte se något mer än att det buktar lite innåt, måste vara ok att sjösätta då väl?
  8. Pumpade upp båten nu med domkraft, och man ser inga skador mer än at det buktar in, kan det bli så om en båt står riktigt länge? Kommer det att återgå tror ni? Är likande inbukting på motsvarande sida, men inte lika mycket..
  9. Var och kröp under båten idag och fick sen en inbuktning vid en av stödrullarna på kärran. Båten har stått i många år på samma kärra utan att ha varit sjösatt. Vad tror ni om det? Blev lite orolig .
  10. Plockade bort drevet på lunchen idag. Och som jag trodde så var primärlagret tokslut. Allt annat var bra inga missljud/glapp huggningar i vare sig knutar eller nöe man snurr apå proppen men växel i. Skönt. Och som du sa, enkelt att plocka låsringana och knacka axeln innifrån. Det var troligen det som orsakade det jag beskrev som drevljud när man vred på ingående axel. Tack för info, bara måla drevet och vänta på nya delar och slå ihop grejerna : trevligt. BTW, vad ska man köra med för fettspruta i skölden, är ju nån koniskt historia isf. vanliga fettnipplar som sitter på alla andra ställen. /Richard Senast ändrad av RichardNyk | 04 april 2011 | 18:30
  11. Tack för snabbt svar, Få se om jag inte hänger av drevet försäkerthets skulle så jag kan se att primärlagren verkligen är bra. att jag kan känna på knutarna samtidigt. Efter jag hängt av drevet, är det bara att lossa låsringen och dra primäraxeln bakåt för att få ute den? Har vst.handboken från Penta men den tar bara upp själva drevet tyvärr. Primärlagret var ju inte så dyrt så det kanske är lika bra att byta det iaf. alla tätningar till dito http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-44-12894.aspx Lager är väl 63 Har ändå ett litet glapp i bussningarn i upphängningen, så då kan jag ju byta dom samtidig. nr 35 på bilden. http://www.marinepartseurope.com/sv/volvo-penta-sprangskiss-7736850-44-12918.aspx Byte givetvis bälgar samtidigt. Senast ändrad av RichardNyk | 04 april 2011 | 06:12
  12. Har lite frågor. Har motorn ur nu och då kan man rucka på ingående axel ca5-6mm upp och ner.Ska det vara så? Såg bara ett lager i sprängskissen och sen är det ju knutar så det kanke är så när det inte styrupp av svänghjulet. När motorn plockades ur var det väldigt mycket brunt fett i svepet, känns om om det har läckt ur vid ingående axel, kass tätning? Är även drevljud när man drarrunt drevet förhand, borde vara normalt, är väl rätt grova tänder i drevet. Är ju lite ny på båtar så det blir mycket frågor på sånt som inte är bil relaterat Bifogad bil på Ingående axeln och svepet.
  13. Jo, men sån spray brukar ju bara vara skit. Tänkte blåsa med 2K typ billack. med med cv primer innan. Men det var koden som var intressant.
×
×
  • Skapa nytt...