Gå till innehåll
torsdag 26 december 2024

whiskycola

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    15
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om whiskycola

  • Placering
    Kadett
  1. Jag har eventuellt fått tag på en Ockelbo C19 som jag tänkte bygga om till en styrpulpet. Det har suttit ett 280 drev på den men jag funderar på att sätta en utombordare. Men nu har jag lite svårt att veta vilken storlek på motor som jag ska köpa. Båten är 5,6m lång och 2,1 m bred och vägde 770 kg med motor. Det var en Volvo Penta 105/100. Enligt uppgift så ska den klara 30 knop med denna motor. Jag har sett liknande båtar med utombordare och då har de t.ex 70 hk. Räcker det? Om jag bygger om den till styrpulpet så kommer den troligen att väga mindre. Återkom gärna med synpunkter. Erik
  2. Hur mycket klarar din laddare av att ladda? Jag vet att min laddare inte klarade mer än ca 150 Ah. Alltså mängden Ah i batteribanken. Det borde gå att ladda via 12V uttag men det finns ju en liten risk att kablarna kanske kan vara lite tunna.
  3. Jag har haft liknande problem, motorn gick fint men hade ingen kraft. För mig var det termostaten som var dålig. Prova att plocka bort den och se om den går bättre. Annan trolig orsak kan vara förgasarna som lätt skitar igen.
  4. Jag tror som de ovanstående att det kan vara vinkeln på motorn som gör så att den inte går som den ska. Jag har haft liknande problem fast med mindre båt och mindre motor.
  5. Finns det någon risk med att köra utan termostat i motorn?
  6. Jag har en Cresent 465 som är snarlik, den är från 1995. Kan tro att din är lika gammal ungefär.
  7. Jag plockade bort termostaten och provkörde. I början så gick den inte bra men efter ett tag så hackade den lite och gick sedan som den gjorde innan den blev dålig. Så nu funkar den som den ska och jag ska bara köpa en ny termostat och kolla så att det verkligen var den som var dålig!
  8. Hej! Om du inte får napp så kan det vara ide att kolla på att beställa en från USA. Brukar vara minsta halva priset!
  9. Min kollega lämnade in sin Anytec på en bilfirma och den blev riktigt fin. Vet inte vad de använde för medel. Det kostade inte många hundralappar att få den i kanonskick. Kan dock vara ide att kolla vilka medel som är lämpliga!
  10. Är det ingen som har någon ide om vad som kan vara fel?
  11. Hej! Börja med att byta stift och se om det kan vara orsaken till problemet! Om inte det funkar kan det vara ide att kolla tändkablarna.
  12. Jag har en Suzuki DT30 från 95 som har fungerat klockrent tills förra sommaren då den började att strula. Den läkte bensin och bluddrade. Den har varit in på service och de har bytt topplockspackning och gjort rent förgasarna. De bytte även tändstift. När vi fick tillbaka den så gick den väldigt rent och fint men vi upplever att det inte är samma kraft i motorn. När man åker två så planar den precis, åker man fler så kan man bara åka väldigt sakta. Vid maxgas så hackar motorn till ibland. Jag har efter servicen kollat termostaten och den verkar vara ok, jag har även bytt en elektronikbox som sitter kopplad till förgasarna. Jag har kollat här på forumet men inte hittat någon lösning och verkstan vet inte heller vad som kan vara fel, så nu vet jag inte vad jag ska göra! Någon som har några bra tips?
  13. Hej! Menar du att gasa som att åka bakåt eller menar du att gasa med det separata gasreglaget? Har du nyligen gjort ett impellerbyte och plockat bort växelhuset, i så fall kan det vara växelföraren som inte är ordentligt inställd. E
  14. Hej! Här finns sprängskisser. http://store.brownspoint.com/dt4/48898.asp E
  15. Jag har en Suzuki 30 hk -95. På den sitter det en liten skruv på gasreglaget där man kan ställa förgasarna. När det gäller rengöring tror jag att det bara att skruva isär och göra rent. E
×
×
  • Skapa nytt...