Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024

MaXXanGT

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    14
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om MaXXanGT

  • Placering
    Kadett
  1. Hej! Skall försöka så kortfattat och innehållsrikt som möjligt redogöra vad som händer med min motor. Svårstartad, väl igång så går den kanske rent i 5-10 sekunder sen kommer ett rejält host och varvtalet sänks med 500 varv, därefter ett blått rökmoln och varvtalet höjs igen. När jag ställer om förgasarnas lågfartsskruv till snålare så kan motorn istället höja sitt varvtal 3-400 varv för att sedan gå ner till normalt. Spelar ingenroll hur jag ställer tändningen på tomgången heller, samma fenomen. Det jag bytt/gjort är : Tändstift, tändkablar, rengjort förgasarna. Min egna uppfattning är att jag vill få det till att någon av förgasarna flödar över till följd att en cylinder får för mycket bränsle men alla stänger, kontrollerade dem sist och nålarna såg fina ut. Min fråga till er som verkligen kan, hur uppför sig en 2takts båtmotor med trasigt membran? Tex om det bara är sönder till en cylinder? Kan även tillägga att motorn går jättefint på högfart så det går att köra med den om jag höjer tomgången till 1100 varv. Kan det vara reed membranen som orsakar detta? Tack på förhand!
  2. Hej på er! Hur kommer en Bever 470 med en 25hk mercury från 90talet uppföra sig? Mina funderingar är hur jobbigt motorn kommer ha att få upp den i plan med 2-3 fullvuxna män ink ölmagar? Båten skall åkas inomskärs för att bada och fiskas med. Jag tror båten väger 250 kg och rek KW är 15(18)-38? Tack på förhand /Markus
  3. Idag köpte jag mig en motor. Blev den jag frågade om. En mercury f50 -00 Så nu är det bara 8 månader kvar tills sjösättning igen.
  4. Tjena! Jag har oxå läst detta på flippers egna hemsida. Är mercurys fyrtaktare från 00 nån bra pjäs? Vad jag fattat det som hittills väger den 108 kg tung och är 4 cyl med 4a förgasare. Komptest, kolla växelhusolja, lyssna på den när den startar, kamremsbyte intervall och kylvatten. Nått mer ni kan rekomendera att kolla? Mvh Markus
  5. Jag har hittat en Mercury 50hk fyrtakts från -00 som jag skall åka och titta på imorgon och undrar om någon kan yttra sig lite om denna maskin? All information jag kan få är hjärtligt välkommet. Mvh Markus
  6. Jo det jag var lite rädd för. Jag kanske bör leta vidare efter nått lite kraftigare i motorväg. 50 60 hk? Mvh
  7. Jag tänkte på wakeboard och väger 90 . Hur mkt gör tex powertrim funktionen i det sammanhanget? Mvh Markus Senast ändrad av MaXXanGT | 26 september 2009 | 20:04
  8. Hej på er! Jag har en Flipper 470gt som detta året har haft en mercury 80hk från -79 som nu vxl huset läckte in vatten på och den va stor, tung och utan powertrim. Så nu står min båt utan motor och jag undrar lite vad jag skall titta efter? Min största fråga är : Hur många hk finns det kvar på en motor från -79? Vet även att den mättes vid vevaxeln och inte vid utgående axel vid propp som den gör idag. Har tittat på en mercury 40hk från -96 med powertrim och tilt. (enligt firman är detta gamla 50 hästarn och den skall ha 45hk vid utgående axel) Hur står den sig mot 80hk från -79? Mina intressen är att köra vattenlekar. Tack för svar Mvh Markus
  9. Nej sist jag rörde förgasare var på mopedtiderna för 10-12 år sedan. Men flottören gick fritt och utan problem. Sitter en liten vipparm som flottören flyter upp på och stänger till genom att trycka upp nålen. Nån har varit och pillat på det här innan. Armarna va lite böjda samt var väldigt lätt att böja till så att nålen stänger senare respektive tidigare. Jag fick bukt med det till slut. Efter att jag tätat runt denna bricka in till membranhuset. Nytt o fint va det även i nålhuset samt att nålen såg ny ut med en liten spets av gummi. Det finns en eftermarknadsbricka som är gjort i alu istället för plast som kostar 600kr o jag tyckte det va häftigt pris för att vara en bricka där bensinslangen går i och sen skruvas fast på membranhuset. En rund liten bricka bara. Lite större än en 5kr. Mvh Markus
  10. Så nu la jag 6 timmar på motorn igår. Jag öppna alla luckor osv fram tills jag såg inloppen på förgasarna. Den ena flödade över hela tiden och i en liten skål under dessa förgasare badade allt i bensin. Jag plockade bort förgasarna och rengjorde som man brukar och kollade nålen i bägge så att det stängde samt öppnade sig och finjusterade lite lite bara. Plocka ihop allt igen och den ena förgasarn flödade över igen och jag gjorde om detta 4 ggr innan jag tänkte att det är inte här felet ligger. Gick tillbaks till ruta ett igen och tittade på membranhuset och efter mkt om o men så den här lilla runda kåpan i plast där bensinslangen sitter på och sen sitter fast med en sjärnskruv in till membranhuset. Den lilla plastkåpan är oval och tätar inte som den skall. Testade att kräma på med billig biltema packningsmassa runt om och lät stelna. Startade motorn och överflödningen i förgasaren försvann och båten gick bra på tomgång. Ut o testa tänkte jag och den tvekade inte alls lika mkt längre men desto mer jag körde ju mer tveka den hela tiden. La till båten vid bryggan och testade att trycka hårt på blåsan och pang så sprutade det en stråle ifrån denna plastbricka genom tätningen. Så jag antar att detta är vad som krånglar. Det jag inte förstår är: Kan det överhuvudtaget finnas en logisk förklaring över att ena förgasaren flödar över om det läcker där? Sen har jag en fråga till: Någon som har ett tätt membranhus till min motor liggandes? Eller någon som har en bra lösning hur man kan laga detta för packningsmassa försöket va ju lite av att bara testa. För detta måste vara vanligt fel på dessa maskiner genom åren. Mvh Markus
  11. Jag har hört att dessa motorer är känsliga att skruva på och skär lätt om man inte vet vad man gör. Om man skall tro olika marin firmor jag pratat med. Vad händer om man öppnar? Ökar bränsle och luft blandningen samtidigt eller ökar man luft eller bensin på denna/dessa skruv/skruvar? Mvh
  12. Motorn är av 80tal och är den 4 cylindriga modellen. Motorn startar och går på tomgång. Är halvt svårtstartad. Problemet uppstår när jag skall gasa upp den i plan och motor tappar ork och helt enkelt tjöver sig. Springa bak och pumpa på blåsan eller trycka automat choken så sticker den iväg. Väl uppe på lite högre varv så går den sen som den skall. Men släpper jag på gasen och skall accelerera upp den igen så händer samma fenomen. Så här var det ett par veckor men nu är det värre och litar inte på motorn längre. Det är som att den inte får bensin för pumpar jag blåsan så den är full med bensin så försvinner fenomenet tills blåsan är tömd och allt återupprepar sig igen. Följade har jag gjort: membran bytt Bränsleslang bytt (ink blåsan) Filter är fint och rent Bränsletankens sil på botten är kollad Jag undrar till er som mekade båtmotorer på den gamla hederliga tiden om förslag vart man tar upp kampen? Mvh Markus ps. Alla förslag är välkomna .ds
  13. Jag har en 80hk mercury på min flipper gt och det funkar kanon.. Akterspegeln är förstärkt och den gör 35 knop . Visst det går stötigt i sjö men känns inte alls ostabilt på något sätt. Det största problemet för mig är att min 80hk är från 80talet och är äcklig tung att dra upp. //Markus
×
×
  • Skapa nytt...