Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025

DrStein

Medlemmar
  • Innehålls Antal

    12
  • Gick med

  • Besökte senast

Anseende bland gemenskapen

0 Neutral

Om DrStein

  • Placering
    Kadett
  1. Tack för det tipset, men tyvärr blev det ännu en dag med besvikelse. Plockade bort förgasaren. Tömde koppen, men inget vatten där. Allt såg fint ut. Satte dit min andra förgasare som är en exakt likadan. Plockade ihop allt igen och provstartade. Motorn startade direkt, gick fint, men gick inte på mer än halv gas. Bytte lite stift, skruvade på tomgångsskruven lite, kollade gasvajern och lite sånt och vips så startade den inte alls... Skruvade lite till och testade och det slutade med att ett fäste till startmotorn gick av. Hoppas det går att fixa med lite hemmabygge. Om jag klarar få ihop ett extra stag till startmotorn så känns det ändå som att jag är tillbaka på ruta 1 igen. Suck...
  2. Kolla här: http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmHomeSup.jsp?reqFor=42&eCatSupFldr=supplier-100-005-EJ
  3. Så där. det blev en sväng till vattnet igår i alla fall. Testade motorn hemma med spolmuff till kylningen. Precis som innan så gick den fint både med och utan växel. Körde 6 mil till iläggningsplatsen, vinschade i båten och startade upp. Den gick perfekt fortfarande. La i växel framåt och motorn dog.... Provade höja tomgången något med vajern, men det hjälpte inte heller. Tomgången är så hög som jag vågar ha den och ändå tvärdör motorn så fort jag lägger i växel. Har någon nån koll på vad som kan vara fel? Nästa steg blir att byta förgasare eftersom jag har en extra liggande. Vet inte om det kan ha med det att göra, men det skadar ju inte i alla fall.
  4. Jag har en liten fundering angående min utombordare. Jag hade den inlämnad på en liten genomgång hos en firma och han sa att bränslepumpen var dålig och kanske släppte in lite bränsle i vevhuset. Detta skulle enligt honom kunna få motorn att gå konstigt. Naturligtvis lyssnade jag inte på honom direkt utan la i båten för en provtur i alla fall. Motorn gick bra en liten stund, men när jag sedan gav fullgas, varvade den upp hyffsat och sen dog den bara. Efter det kunde jag starta den efter att ha höjt tomgången något och den gick fint på tomgång, men så fort jag la i växel så dog den innan jag hann ge nån gas alls. Körde hem båten och bytte bränslepumpen och min fråga är: KAN det vara bränslepumpen som orsakade detta? Har provkört i tunna utan växel och det verkar funka nu, men det är ju inte riktigt samma sak. Jag har 6 mil till iläggningsplatsen, så jag skulle vilja veta om det KAN vara pumpen eller om det INTE kan. Det kanske är nåt annat fel också. Motorn har en krånglig historia och har inte gått bra i min ägo hittils.
  5. Man kan säga att det gick åt skogen, men ändå inte... Kolvringarna kom i fredags, men det visade sig att de inte passade (suck). Alternativet att skicka tillbaka, leta upp passande ringar, beställa och vänta ytterligare kändes inte så kul, så jag hämtade en Johnson 35a hos en handlare i närheten, där växelhuset var kasst. Den hade dessutom ingen elstart, så jag ägnade lördag kväll och söndag förmiddag till att plocka ner den i småbitar, lyfta över motorblocket till min och sätta dit alla elprylar och grejer från min på den. Inget litet jobb då det strulade lite med kylröret, men till slut var den färdig. Döm om min förvåning när den startade direkt! Nu återstår alltså bara bottenmålning, sjösättning och provkörning :-) Tack för hjälpen! Jag har lärt mig en del av detta projektet och jag har en massa reservdelar över :-)
  6. Ok. Det gick inte att göra fel på. Fick mina nya ringar idag, så nu är det bara att plocka ihop allt igen och hålla tummarna
  7. Vart köper man TBS-matta? Skulle behöva en liten stump till fören.
  8. Så där! Nu är de lossade. Det gisk till slut med lite värme och våld. Nån skrev nåt om moment.. Hur gör jag när jag drar dem? Hur hårt ska de sitta? Nån som har nån koll? Det visade sig förresten att den nypt, fast inga större märken på kolvarna. Det borde inte vara nåt problem med nya kolvringar. Kan misstänka felaktig soppa. Förra ägaren verkade inte ha stenkoll direkt, så han kan mycket väl missat oljan.
  9. Aha. Precis så var min tanke, men är det inte risk att nållagret tar stryk av värmen? Har sett att det finns sån här frysspray att köpa på macken. Tanken är väl likadan, fast tvärtom på nåt vis?
  10. Japp. Precis de bultarna menar jag. De sitter verkligen ordentligt fast, men de håller kanske för mer än man tror... Ska se om en mutterdragare kanske kan knacka loss dem lättare. Storleken är ju dessutom 11/32-12kant verkar det som och det är ju inget man har liggande i verktygslådan, tyvärr...
  11. Hej allihop! Är helt ny på forumet med nyligen inskaffad båt och redan ett litet problem. Jag har en 35 hk Johnson -80 utombordare som gått varm ordentligt och sedan slutat fungera. Mina kunskaper inom 2-takt är begränsade, men efter att ha kollat bränsletillförsel, gnista och lyft toppen och sett så cylindrarna ser ok ut blev nästa steg att kolla/byta kolvringar eftersom kompet är dåligt. Så långt känns det som att jag är på rätt spår, men rätta mig gärna. Så till problemet: Det visade sig inte vara så enkelt att byta ringarna, utan jag har nu plockat ner motorn i småbitar för att kunna få ur kolvarna ur cylindern och vad jag förstår finns det inget annat sätt än att lossa vevstakarna från vevaxeln och lyfta ut kolvarna andra hållet. Märklig konstruktion i mina ögon, men i alla fall... Nu återstår det bara att lossa de 2 bultarna som delar vevstaken vid vevaxeln, men de sitter verkligen riktigt fast. Är det nån som har nåt bra tips på hur man får loss dem utan att riskera att de går av, för då är det ju helt kört eftersom vevstakarna kostar en hel del i förhållande till vad motorn är värd. Kanske man ska värma dem? /Mats
×
×
  • Skapa nytt...